Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

L200 tiden är över!

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

processengine

#16 » 09:16:17, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur landar en Dodge resp Hilux i bonus-malusträsket? Från vilken årsmodell beskattas pickisar efter CO2 i stället för vikt?

(Man säger ju att livskvalitet inte kan mätas i pengar men med luftkvalitet är det tydligen möjligt :klia:)
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



LeifAndersson (trådstartaren)

#17 » 11:41:26, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raceputte skrev:En Dodge med en lurvig rävsvans i antennen är melodin för Leif! Ämnet till rävsvansen har han! :skratta3: Det kom med posten så att säga.... :lmao:


Vi kasserade hela rävis med svans och allt. Men det kanske inte är för sent och gräva upp den och ta rätt på svansen? Minns att rävsvans var obligatoriskt på farsans Kapitän -58!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson (trådstartaren)

#18 » 11:53:05, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Dodge skulle landa fint för oss där när det skulle bli frågan om en tung LB i vårt fall, problemet med stora starka Dodgar är att de flesta har för låg dragvikt för oss! Marigt att få fatt i en Dodge som är reg.bes. med seriös dragvikt. (3500 kg) Det är så mycket enklare att få den besiktad med "kalle Anka" dragvikt så allt för många väljer det, och får dragvikt som på en Volvo HGV. :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Kallsmeden

#19 » 06:33:58, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det omöjligt att typa om Dodgarna för högre släpvikt ?
Har funderat på en sådan, men som Leif skriver kass dragvikt.
Annars har väl Isuzu bra släpvikt på sin pickis .
/Kallsmeden
Kallsmeden
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:17, 23-12-2010

Raceputte

#20 » 09:38:35, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Amerikanska pickuperna brukar ju dyka upp med semitrailer lite då och då, så har man bara nog med bokstäver på kortet så lär inte släpvikten vara nåt bekymmer.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson (trådstartaren)

#21 » 10:02:05, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svensksålda Dodge har ofta 3500kg dragvikt, men de direktimporterade brukar få betydligt lägre vikter i draget för att underlätta reg. besiktningen när det inte går att styrka de höga vikterna på befintlig krok.
Men det finns alla varianter även där, beror tydligen mycket på vart man reg.bes! :sad: Tittade på en Dodge med endast "draganordning kula" och 5000kg släpvagnsvikt i papperen. Inget nämndes om att kulan satt på flaket och hade en för oss okänd diameter. Men med den besiktningen så drar man ju nästan obegränsat i kulan som sitter där under backluckan också. Men misstänker att en vaken "trafikare" ute efter vägen sätter "föreläggande om registreringsbesiktning" om han kommer i kontakt med den bilen! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Raceputte

#22 » 12:25:43, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min husbuss, en Hanomag Henschel f46 står det bara kopplingstyp: kula i papperen, och det sitter en vanlig 50-kula på den, men inte en siffra om nån tillåten släpvikt. Också ett intressant fall den dag trafikarna får för sig att kolla på den....
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

ac tc

#23 » 15:58:55, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med dragvikter och jänke pickisar/ suvar är ett sorge ämne av rang.
- 1500 kg är en enkel lösning..
Jag tror att tex Beck kan hjälpa till med drag och intyg, inte billigt dock.( och deras eu godkända krok ser faktiskt skit ut..tyvärr.)
- synd att inte jänkekrokar är godkända, finns massor med smutta lösningar för en handfull dollars..
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: martin wheelnut och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se