Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bränsleproblem? Renault Trafic -06 1,9 DCI

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 19:55:02, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillbaks igen med denna "bil". Han som kör denna har fått tjuvstopp på morgonen efter ca 150-200 meter flera gånger den senaste tiden men den har startat ganska lätt efter ett tags nötande. Sedan under resten av arbetsdagen går den utan större problem. Men i dag blev han ståendes givetvis på en annan ort några mil från utgångs stället. Provade med datorn vid ett tidigare tillfälle och fick fram något om för högt tryckfall den exakta koden kommer jag tyvärr inte ihåg nu. Vet att det är lite dålig information men hoppas att någon kan komma med förslag på något tänkbart problem kanske om det finn några typ fel på dessa modeller. Hoppas kunna dra "hem" bilen under morgondagen men det vore bra om det skulle gå att söka felet lokalt där bilen blev stående.
Tacksam för alla tips
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



MartesMartes

#2 » 21:34:46, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytt soppafilter på länge? Annars lyftpumpen kanske (Om den nu tycker den har taskigt tryck fram till insprutet?)
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20

Fuskmek (trådstartaren)

#3 » 22:04:22, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte filtret förra året. Min gissning om att bränslet rinner tillbaks till tanken då bilen står stilla en längre stund om det finns någon typ av backventil som läcker eller någon annan läcka, kan det ligga något i denna gissning . Tror han sa något om att han har mera problem då det är låg nivå i tanken.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

MekJan

#4 » 22:18:46, 20-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det sitter en pumpblåsa på bränsleledningen tror det var på en trafic jag rotade med , så var det vissa problem att få tag på ny som reservdel . Fick köpa på biltema första gången som höll en stund iaf , det var backventilen i blåsan som var krånglande troligen ! :smile:

1 person gillar det här inlägget.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Fuskmek (trådstartaren)

#5 » 17:40:51, 21-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite uppdatering. På morgonen i dag provade att starta den på plats och då gick den igång efter en stunds malande på starten och den gick att starta flera gånger under dagen utan problem, så den fick gå hem för egen maskin. Kollade nu på eftermiddan med datorn och fick felkoden DF197 För stort tryckfall intermittent. Vilket inte säger mig speciellt mycket då jag är totalt borta när det gäller någorlunda moderna dieslar. Men Mekjans påpekande om pumpblåsan ska vi ta vara på och se om vi kan felsöka på den vägen.Kanske det inte är fel att samtidigt byta till ett nytt original bränslefilter med tillhörande oringar
Mera felsöknings tips tas emot med tacksamhet.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Fuskmek (trådstartaren)

#6 » 19:57:56, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En uppdatering igen. Har nu bytt pumpblåsa inklusive slang mellan filter och tank. Den har nu hittills fungerat normalt utan problem med starten. Bäst att betona hittills då det inte gått så lång tid ännu. Vet inte om felet låg i blåsan eller i avgreningen till tillsatsvärmaren vilken jag tycker är lite fel placerad då ev luftläcka där kan påverka hela funktionen av pumpen. Har inte monterat värmar kopplingen då jag inte tycker om denna.

Bild

Passar på att tacka MekJan för tipset som pekade i rätt riktning.

1 person gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se