Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 240 D6 1988

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Kjell T (trådstartaren)

#1 » 15:11:54, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min bruksbil som jag köpte med havererad motor för lång tid sedan och renoverade en annan motor som monterades in och jag nu använt i 15 års tid. Nu när det är som mest jäktigt har det uppstått ett problem som jag inte hunnit annalysera. Blinkers, glödning och halvljus har upphört att fungera. Varningsblinkers fungerar och jag provade med att koppla förbi vanliga blinkersbrytaren, men det var ingen skillnad. För att kunna köra glöder jag den nu på mornarna direkt från pluspol till glödstift med en startkabel. Säkringen för blinkers och glödning går sönder efter ett antal sekunder när man bytt den.
Ett annat intressant problem som dök upp för ca 3-4 år sedan är tempmätaren stiger trots att den inte går varm om instrument belysningen är på. När den dämpas helt är temperaturmätaren på normal. Även ibland när helljuset är på kan tempmätaren stiga fastän instrumentbelysningen är av. Vrider man vid dessa tillfällen om till parkeringsljus går temperaturen ner.
Jordkablarna ser ok ut.
Trodde att det skulle finnas erfarenhet på svenska 200 klubben, men det verkar vara helt dött forum.
Kjell T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 16-12-2009
Ort: Forna Öst-Sverige
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Chaseside LM 800 TC
Fordson Super Major
Volvo T230
Ford 4000



torbjorn_forsman

#2 » 21:53:32, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har även bränslemätaren konstigheter för sig? Båda dessa matas ju av samma spänningsregulator som sitter i instrumentblocket, så t ex ett jordfel vid instrumenteringen borde påverka båda instrumenten på samma sätt.

Annars är en klassiker att varierande visning på tempmätaren beror på dåliga jordförbindningar någonstans mellan motorblock, batteri och kaross. När man slår på någon stor strömförbrukare så ökar strömmen från generatorn, ger ett spänningsfall i jordledningen som gör att det det blir högre spänning än det var tänkt över tempgivaren, och så visar tempmätaren för mycket.
Jag brukar inte lita på ett en jordledning ser bra ut, det är säkrare att se till att den belastas med relativt hög ström och då mäta spänningsfallet över den. Eller koppla en startkabel parallellt med den och se om felet upphör.

Nu har jag inget elschema för 240 '88 utan mitt nyaste är från '87. Är det säkring 13 som går?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#3 » 23:09:22, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min 740 uteblev ljus och blinkers ibland, det var tändningslåset som hade ett dött läge på körläget.
Jag fick då vrida nyckeln sakta moturs så hoppade det igång igen. (kanske inte lika grejer som din, men värt att prova)
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#4 » 23:15:42, 26-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tändlåsen på 740 har betydligt större problem med glapp och spänningsfall än de på 240. Det hör till på Volvo 740 (liksom på t ex Opel och VW från 80-talet) att tändningslåset SKA bytas minst en gång under bilens livslängd.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kjell T (trådstartaren)

#5 » 06:38:05, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tankmätaren har varit död i ca 10 år,det har jag inte brytt mig om. Brukar vid tankning anteckna mätarställningen och köra 60-70 mil innan följande tankning. Tyvärr har hastighetsmätaren spökat lite också, men det verkar vara kopplat till lastning och lossning av bagagerummet.
Det är säkring nr 13 som går. Är det spänningsfall i jord tycker man inte att säkringen borde gå? Det är lite besvärligt att köra utan blinkers, glödningen är inte samma problem, bara att öppna huven och utföra manuelt vid kall motor.
Kjell T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 16-12-2009
Ort: Forna Öst-Sverige
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Chaseside LM 800 TC
Fordson Super Major
Volvo T230
Ford 4000

MN

#6 » 10:20:38, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Importbil för sådana såldes väl inte 88 i sverige? Har lite kopplingsscheman hemma men är på semester nu.
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Kjell T (trådstartaren)

#7 » 12:50:08, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja bilen är importerad 1988 som ny till Finland. Det är taxiutförande oc den var i ca ett år som ny taxibil, jag är tredje ägaren och köpte den med motor som körts utan olja så att ramlagren roterat i blocket. Det blocket for till återvinning och en annan motor skaffades, borrades och fick diverse andra nya delar innan jag tog bilen i bruk i september 2002.
Kjell T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 16-12-2009
Ort: Forna Öst-Sverige
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Chaseside LM 800 TC
Fordson Super Major
Volvo T230
Ford 4000

torbjorn_forsman

#8 » 21:35:13, 27-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad sägs om att felsöka genom att lossa hela klasen med kablar som matas från säkring 13 (enligt schemat från '87 upp till 3 stycken blå/röda), slå på tändningen och sedan koppla in en kabel i taget tills man upptäcker vilken som ger kraftig gnistbildning eller får säkringen att gå?

I och med att bilen har varit taxi så kan man ju misstänka att det finns rester av nu bortrensade installationer (taxameter, komradio mm) som kanske börjar spöka efter många år.

Problem med hastighetsmätaren brukar orsakas av spruckna lödningar på kretskortet i den (alltså inte det stora kortet bakom instrumentblocket utan det kort som sitter i själva hastighetsmätarenheten). Om den krånglar värre än vanligt när det är mycket kallt i kupén så kan man misstänka elektrolytkondensatorerna som sitter på kretskortet, det är inte alls förvånande om de börjar vara dåliga efter närmare 30 år.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kjell T (trådstartaren)

#9 » 06:24:21, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har för många år sedan när det var bekymmer med instrumentbelysningen renast bort allt som inte såg ut som original ledningar. Det var något märkligt med original kablarnas färgsättning där minns jag. det var samma färg till en annan funktion också. Någonstans bör jag ha original kopplingsschema i rephanbok för elsystem eller delar av elsystem. Nu har jag inte ännu tid att börja felsöka något närmare.
Kjell T
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:57:18, 16-12-2009
Ort: Forna Öst-Sverige
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Chaseside LM 800 TC
Fordson Super Major
Volvo T230
Ford 4000

runewilliam_merc

#10 » 07:58:43, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg ville erstattet sikringen med en H4 eller H7 pære, slik at pæra lyser når sikringen ville gått. Deretter ville jeg koblet fra ledninger i kretsen fram til pæra slukker. Da vet du hvilken krets du må feilsøke videre på.
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#11 » 09:26:35, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man bör också tänka på att det är mycket vanligt på Volvo från 80-talet och tidigt 90-tal, att ledarfärgerna inte stämmer exakt med elschemat. I synnerhet gäller detta tvåfärgade ledare. Det verkar som om kabelstamstillverkaren gärna har har tagit första bästa kabel med rätt area som råkar finnas hemma, för att kunna leverera i tid även om rätt färg är slut.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#12 » 10:17:57, 28-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se