Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

ESC/ELR provning

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Loke (trådstartaren)

#1 » 23:36:45, 31-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på att kanske dra på mig en Ford super cab xlt pick-up 07:a, är det något man kommer att bittert få ångra tro, vad tror ni gubbs? Jag själv har ingen koll alls på såna bilar så lite bu eller bä skulle sitta fint.

Men vad innebär "Avgasutsläpp: provningsförfarande ESC/ELR. Röktäthet 0,65 m-1". Är det koll via inkoppling av datorn eller är det något andra konstigheter, är det kanske någonting som alltid görs på "modernare" bilar. Som ni märker är jag alldeles rudis på hur besiktningen går till på bilar efter 2002 årsmodeller.

Jag har varit inne på att köpa mig en pick-up som är äldre än 2002 för att bla slippa kontrollen via OBD kontakten men rent skrot eller fantasipriser har gjort att jag börjat snegla efter några års nyare årsmodeller. Nackdelen som jag ser det är att även en något nyare bil fortfarande är en gammbil och jag är lite orolig att man ska få skittvåor på motorstyrning eller annat som man måste in på verkstad för att fixa till.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



ac tc

#2 » 18:19:04, 01-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från bilprovningen:
Kontroll av bilars ombordiagnossystem (OBD) gäller:

•Bensindriven personbil och lastbil med totalvikt av högst 3 500 kg som är tagen i bruk 2002-01-01 eller senare.
•Dieseldriven personbil med högst 4 passagerare med totalvikt av högst 2500 kg som är tagen i bruk 2004-01-01 eller senare.
•Dieseldriven personbil med 5 passagerare eller fler och totalvikt av högst 2500 kg som är tagna i bruk 2006-01-01 eller senare.
•Dieseldriven personbil med en totalvikt över 2500 kg och som är tagen i bruk 2007-01-01 eller senare.
•Dieseldriven lastbil och buss med en totalvikt av högst 3500 kg som är tagen i bruk 2007-01-01 eller senare.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Loke (trådstartaren)

#3 » 21:53:37, 02-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Från bilprovningen:
Kontroll av bilars ombordiagnossystem (OBD) gäller:

•Dieseldriven lastbil och buss med en totalvikt av högst 3500 kg som är tagen i bruk 2007-01-01 eller senare.

Det var så det var, ja, då skippar vi den. Tror nog att jag ska försöka satsa på en bil som inte har OBD kontroll hos bilprovningen, en slutet på 90 skulle funka fint, blir kanske en cheva pickup eller nåt i den stilen, att den drar soppa så det rinner ur avgasröret har ingen större betydelse då vi bara är på hemmaplan och jobbar.

Jaja, vi får väl se hur det blir med det här då vi kanske måste ha trafiktillstånd på den tilltänkta firmabilen då det händer då och då att jag hämtar material och grejer till uppdragsgivaren, kan hända när som helst under arbetstiden. Känns lite tungt att fara hem och hämta lastbilen bara för att köra något litet skit som annars går på pickupflaket. Visst det går ju att fuska till sånt här men problemet dyker upp när man ska bokföra samt om det blir en revision, hur ska man förklara att man utfört samt tagit betalt för transporter när lastbilen stått hemma under den tiden.

Måste kolla noggrant om sånt här går under beställningstrafik eller inbakas i övrig verksamhet hos kunden, men jag tror nog det lutar åt trafiktillståndshållet.

Mycket att fundera över är det...


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se