Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

löstagbar drakkrok

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

Mattias Petterson

#31 » 19:38:24, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Fast dragkrok kan man ju inte göra ngt åt, den avtagbara har du "inflytande på", och det är antagligen där som man har lagt fast att man gör sig skyldig till större skador än annars.
Men jag vet inte vad problemet är. Köra omkring med en permanent monterad avtagbar dragkrok. Vad f#n har man köpt den avtagbar för? ;-)

Man köper en beg bil som har rätt specifikationer i övrigt, men råkar ha avtagbar dragkrok.
Kör man med släp 20-30 gånger om året vill man inte ligga på marken 40-60 gånger. ..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



uppland2

#32 » 19:54:07, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver du en exaktare översättning får du fråga någon annan, men ungefär:

2014

Det finns ingen lag eller förordning, som föreskriver borttaganden av släpvagnskopplig vid färd. Detta förklarar TÛV Nord. Undantag: En avtagbar släpvagnskoppling måste demonteras, om det står som villkor i fordonets papper eller för typgodkännandet för sättet den monterats påm t.ex. om kulans huvud på kopplingen skymmer registreringsskylten vid färd.

Vad som gäller vid en upphinningsolycka, är enligt TÛV Nord rättsligt ännu inte utrett: Frågan, om det genom en förhöjd så kallad operativ risk finns en medskyldighet, när ett annat fordon kör på bakifrån och genom den förefintliga avttagbara släpvagnskopplingen blir skadat, är alltså obesvarad. Grundläggande är att en släpvagnskoppling måste ha ett användningstillstånd (typgodkännande). Acceptans genom till exemepl införande i fordonets papper är möjligt, men inte föreskrivet.

2015

I grunden behöver en släpvagnskoppling ett typgodkännande, inskrivning i fordonets papper är inte längre nödvändigt. Det räcker att inbyggnads- eller handhavandebeskrivningen medförs för att påvisa typgodkännandet.

2008

Varje medborgare har en generell skyldighet att minska risken för skador, och detta inbegriper även släpvagnskopplingar.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

CountyBruff

#33 » 20:07:05, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands:
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Holger

#34 » 20:09:26, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:
Holger skrev:Fast dragkrok kan man ju inte göra ngt åt, den avtagbara har du "inflytande på", och det är antagligen där som man har lagt fast att man gör sig skyldig till större skador än annars.
Men jag vet inte vad problemet är. Köra omkring med en permanent monterad avtagbar dragkrok. Vad f#n har man köpt den avtagbar för? ;-)

Man köper en beg bil som har rätt specifikationer i övrigt, men råkar ha avtagbar dragkrok.
Kör man med släp 20-30 gånger om året vill man inte ligga på marken 40-60 gånger. ..

Det måste du ju inte.
Jag berättade bara vad som gäller här.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

EE

#35 » 21:50:48, 03-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill inte lägga mig i er debatt, men här längs Norrlandskusten och de saltmängder som används vill man inte ha löstagbar dragkrok på en tio-femton år gammal bil. Min uppfattning är att det extra servicebehov dragkroken ger till en bruksbil inte är värt besväret. För mig är det egalt om den sitter fast monterad, får kalla kårar av den gamla passat vi hade och den återkommande bilprovningen där nedslag på detta var ytterst vanligt.

Naturligtvis var metallen så pass rostanfrätt att kroken glappade när den satt monterad, gav oljud i kupén vid körning men det glappet var ok vid besiktning. Däremot fungerade losstagningsmekanismen dåligt och behövde alltid panikfixas med rostlösare.
Möjligen är dagens konstruktioner bättre?
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

wipwip (trådstartaren)

#36 » 19:49:29, 04-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

har fixat de nu ,va hos vw och köpte ett nytt lås komplett 190 kr tack för alla svar och lösningar :)

1 person gillar det här inlägget.
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se