Vi börjar i ena ändan då..
Först det här med wd40 i förbränningsrummen. Den som kom på sådana här metoder är antingen imbecill... eller så skrattar denne inombords för varje sate som använder metoden.
Vi börjar med VARFÖR problemet med oljekonsumtionen uppstår. Problemet är samma på bmw, opel, toyota , suzuki med flera..
Felet är ytterst enkelt.. avrinningen är obefintlig.
Jaha ja vad menar jag då förstås?
Lugn..
Om du tittar på en
kolv så har du minst två kolvingar. Nedanför dessa återfinns en oljeskrapring. Det finns flera varianter på ringen men en sort är ett problem. En annan sort är inget problem.
Den problematiska sorten är utformad som ett u. Det är en
kolvring som är skålslipad. I centrum finns det hål upptagna. Hålen är hisnande 1-1,5mm i
diameter och återfinns varannan centimeter runt.
I kolven däremot finns det några hål på drygt 3mm. Däremot brukar det bara finnas 2-4hål..
Ringsort två är två lösa skärringar med en veckad våffelplåt emellan. Hela mellanrummet mellan ringarna består i princip av utrymme tack vare den veckade plåten.
Nu till problemet..
Första ringtypen hinner knappt att dränera oljan från utsidan av ringen till insidan av densamma så oljan kan rinna in igenom kolven. Ringen tar tsck vare sin stora yta upp djävulusiskt mycket
värme från kolven. Vilket inte är någon höjdar grej.
Medan oljan är relativt stillastående i ringens skåra i väntan på.att oljan ska rinna igenom så grillas den hårt.
Resultatet är koks. Det koksar i skåran, vid sidan av ringarna och bakom ringarna. Det finns ingen wd 40.. eller någon annan vätska i världen som bara råkar rinna ner perfekt och som stannar i ringen och ringlandet och löser upp den korniga koksen.. sen transporterar ner den igenom kolven och ut i oljan..
Låt mejj säga såhär. Det är.ett helvete att med kolven i handen, få ett bra rengöringsmedel som lossar koksen men skonar kolven.
Ringtyp två tar inte upp så mycket värme så den koksar inte lika enkelt.
Felet från början är för små dräneringshål i oljeskrapringen i kombinationen med att den suger upp så mycket värme.
Åtgärden brukar vara en av.två möjliga. Ingen av dom är en vätska..
Antingen får man tag i en ny uppsättning ringar av den bättre typen och nöjer sej med det i kombination med modifierade hål i kolven efter en väldigt noggrann rengöring ( man tar upp dom runt 1mm till om möjligt). Eller så byter man kolvar till en uppdaterad typ med ett bättre utformat ringland med större hål och bättre ringar.
Wd40 har aldrig fungerat, inte för något fabrikat. Likväl som att volvos lawnmover syndrome ska lösas med olika oljebyten för att sträckarna var översträckta och bilen kompressionslös. Felet på dessa är exakt som på alla andra bilmärken.. lösningen är också exakt densamma. Inget av det inkluderar 3 oljebyten och en halv förmiddags gnagande på.starten. lösningen är 2 minuter tänkande och 5 minuters arbete..
Bara enkla skrönor som på nåt sätt överlever år från år.
När jag åtgärdade min brors bmw för dess oljekonsumtion så bad jag honom lägga ut i bmw forumen hur det ser ut på kolvarna. Och bad dom *kunniga* berätta hur wd40 minsann skulle vara frälsningen. Med bilder som facit med en beskrivning om hur man faktiskt löser problemet på riktigt.. så gjorde bevisligen en stor portion förståsejpåare sorti och höll tyst. Märkligt så det kan bli eller hur? Sanningen är lika enkel som obekväm. Det finns inga genvägar..
Vatten i motorn då..
Ja josom redan sagts. Sotskördare där man spränger bort sotet med ångan som blir.
Går även att utveckla som sista hjälpen för trötta katalysatorer. En lösning som jag lärde mej på opel via deras utbildning var att köra en motor riktigt varm, sen låta den suga i sej drygt en liter atf
olja på runt 4000rpm. När bilen går normalt igen ( den uppskattar inte oljan) så får den suga i sej 2liter vatten på samma varvtal.
Resultatet brukar bli söndersmälta avgasgummin ända bak. Men katalysatorerna brukar plötsligt rassla igång igen och fungera nåt år till. Skälet där är att atf oljan binder upp sej riktigt fort och bra på sot, den bränner fast på sotet i kissekatten, det förstorar sotpartiklarna. Vattensteget sen ångtvättar bort det förstorade sotet helt enkelt.
Men man kan likagärna få en eller två spräckta lambdasonder och en kissekatt som blir splitter invändigt...
Det är en sista chansen sak. Annars är bästa lösningen givetvis att byta katalysatorn.