Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Spjällhus Skoda pickup med VW 1,6

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Peter Persson (trådstartaren)

#16 » 15:43:07, 13-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog upp spjäll huset och testade dränka allt i 5-56 men det blev ingen skillnad. Spärrade upp spjället lite så jag har för låg tomgång när den är kall och för hög vid varm. Bättre än utan iaf, fruktansvärt att köra så :)

Testade även WD40 metoden för att få den att dra lite mindre olja, men all smörja rann igenom rätt fort... Man ska alltså fylla cylindrarna med typ WD40 för att få bort kox. Testade även att spraya in vatten i insuget med motorn igång har läst att folk gör så men det kändes skumt/ fel så jag testade inge länge... Nån som gjort något liknande?

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170813/f48c2e91a27e895eb5f38d90cf2cc850.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170813/7857a2643e179c5da7abc7f241af14fa.jpg


Skickat från min S40 via Tapatalk
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur



Stefan1972

#17 » 12:59:27, 15-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vatten i insuget fungerar bara på sot i förbränningsrummet. På tex gamla 240 som glödtände mycket kunde detta göra en dramatisk skillnad. På koksade motorer som drar olja lär det hjälpa föga.
De motorer jag rivit som lidit av detta så har mekanisk rengöring varit enda lösningen. WD40 metoden dök nog upp när saab hade problem och de sköt på dyra reklamationsärenden. De kanske slapp göra dyra motorreparationer på vissa bilar och då var ju kunden glad men ännu gladare var ju saab. Dessvärre var det nog ingen permanent lösning.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Peter Persson (trådstartaren)

#18 » 14:07:50, 06-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spjällhuset sitter fast i tullen, får nog en omvänd rabbat på det men det blir ju billigt endå i slutändan :grin:
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

Peter Persson (trådstartaren)

#19 » 18:39:36, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

200:- nånting i tull, rätt billigt enda.
Nu sitter den på plats och har funkat en hel mil, verkar lovande.

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170916/d2ca5e84a737280a63352010e738187d.jpg


Skickat från min S40 via Tapatalk
Senast redigerad av Peter Persson 17:08:05, 19-09-2017, redigerad totalt 1 gång.
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur

*pettson*

#20 » 22:52:21, 18-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi börjar i ena ändan då..

Först det här med wd40 i förbränningsrummen. Den som kom på sådana här metoder är antingen imbecill... eller så skrattar denne inombords för varje sate som använder metoden.

Vi börjar med VARFÖR problemet med oljekonsumtionen uppstår. Problemet är samma på bmw, opel, toyota , suzuki med flera..
Felet är ytterst enkelt.. avrinningen är obefintlig.
Jaha ja vad menar jag då förstås?

Lugn..
Om du tittar på en kolv så har du minst två kolvingar. Nedanför dessa återfinns en oljeskrapring. Det finns flera varianter på ringen men en sort är ett problem. En annan sort är inget problem.
Den problematiska sorten är utformad som ett u. Det är en kolvring som är skålslipad. I centrum finns det hål upptagna. Hålen är hisnande 1-1,5mm i diameter och återfinns varannan centimeter runt.
I kolven däremot finns det några hål på drygt 3mm. Däremot brukar det bara finnas 2-4hål..

Ringsort två är två lösa skärringar med en veckad våffelplåt emellan. Hela mellanrummet mellan ringarna består i princip av utrymme tack vare den veckade plåten.

Nu till problemet..
Första ringtypen hinner knappt att dränera oljan från utsidan av ringen till insidan av densamma så oljan kan rinna in igenom kolven. Ringen tar tsck vare sin stora yta upp djävulusiskt mycket värme från kolven. Vilket inte är någon höjdar grej.
Medan oljan är relativt stillastående i ringens skåra i väntan på.att oljan ska rinna igenom så grillas den hårt.
Resultatet är koks. Det koksar i skåran, vid sidan av ringarna och bakom ringarna. Det finns ingen wd 40.. eller någon annan vätska i världen som bara råkar rinna ner perfekt och som stannar i ringen och ringlandet och löser upp den korniga koksen.. sen transporterar ner den igenom kolven och ut i oljan..
Låt mejj säga såhär. Det är.ett helvete att med kolven i handen, få ett bra rengöringsmedel som lossar koksen men skonar kolven.

Ringtyp två tar inte upp så mycket värme så den koksar inte lika enkelt.

Felet från början är för små dräneringshål i oljeskrapringen i kombinationen med att den suger upp så mycket värme.

Åtgärden brukar vara en av.två möjliga. Ingen av dom är en vätska..
Antingen får man tag i en ny uppsättning ringar av den bättre typen och nöjer sej med det i kombination med modifierade hål i kolven efter en väldigt noggrann rengöring ( man tar upp dom runt 1mm till om möjligt). Eller så byter man kolvar till en uppdaterad typ med ett bättre utformat ringland med större hål och bättre ringar.

Wd40 har aldrig fungerat, inte för något fabrikat. Likväl som att volvos lawnmover syndrome ska lösas med olika oljebyten för att sträckarna var översträckta och bilen kompressionslös. Felet på dessa är exakt som på alla andra bilmärken.. lösningen är också exakt densamma. Inget av det inkluderar 3 oljebyten och en halv förmiddags gnagande på.starten. lösningen är 2 minuter tänkande och 5 minuters arbete..
Bara enkla skrönor som på nåt sätt överlever år från år.

När jag åtgärdade min brors bmw för dess oljekonsumtion så bad jag honom lägga ut i bmw forumen hur det ser ut på kolvarna. Och bad dom *kunniga* berätta hur wd40 minsann skulle vara frälsningen. Med bilder som facit med en beskrivning om hur man faktiskt löser problemet på riktigt.. så gjorde bevisligen en stor portion förståsejpåare sorti och höll tyst. Märkligt så det kan bli eller hur? Sanningen är lika enkel som obekväm. Det finns inga genvägar..

Vatten i motorn då..
Ja josom redan sagts. Sotskördare där man spränger bort sotet med ångan som blir.
Går även att utveckla som sista hjälpen för trötta katalysatorer. En lösning som jag lärde mej på opel via deras utbildning var att köra en motor riktigt varm, sen låta den suga i sej drygt en liter atf olja på runt 4000rpm. När bilen går normalt igen ( den uppskattar inte oljan) så får den suga i sej 2liter vatten på samma varvtal.
Resultatet brukar bli söndersmälta avgasgummin ända bak. Men katalysatorerna brukar plötsligt rassla igång igen och fungera nåt år till. Skälet där är att atf oljan binder upp sej riktigt fort och bra på sot, den bränner fast på sotet i kissekatten, det förstorar sotpartiklarna. Vattensteget sen ångtvättar bort det förstorade sotet helt enkelt.

Men man kan likagärna få en eller två spräckta lambdasonder och en kissekatt som blir splitter invändigt...
Det är en sista chansen sak. Annars är bästa lösningen givetvis att byta katalysatorn.

1 person gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Peter Persson (trådstartaren)

#21 » 17:05:58, 19-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Innerst inne vet jag allt det där men nån gång borde väl en magisk genväg fungera... Snälla? :snow:
Vill också tillägga att jag inte har någon skillnad på oljeförbrukningen efter behandlingarna, jag är dock fattigare av en bortslösad WD40 flaska :grin:
/ Peter

Åkerman H12
BM 650
LM 218
BM430
Fordson Dexta
Volvo T-24
BM 350

http://www.youtube.com/user/Peter3038
Användarvisningsbild
Peter Persson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:17, 05-12-2006
Ort: Nyland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H12
Volvo BM 218
Volvo BM 650
Volvo BM 350
Volvo BM 430
Volvo T-24
Fordson Dexta
Claas Mercur


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se