Nu är ju motorn identifierad redan, men det kan vara bra att veta att motorkoden brukar stå på en klisterlapp på kamremskåpan också(tillsammans med diverse tysk text och streckkoder), inte bara på bilens utrustningsskylt.
Mina erfarenheter av såna där motorer är i stort sett bara bra. Om man har problem med att vevhusventilationen fryser ihop så brukar det i grunden bero på antingen att tidigare slarv med oljebyten har lett till att oljeavskiljare och sånt har grott igen, eller att bilen går i kortkörningar och aldrig får bli genomvarm, så att mer och mer kondensvatten anrikas i vevhuset. Om bilen går i kortkörningar dagligen så bör man, åtminstone på vintern, se till att den får gå åtminstone en halvtimme i sträck på landsväg med varm motor, minst en gång i veckan. Och på en bil som går under sådana förhållanden bör man byta
olja betydligt oftare än vad serviceindikatorn tycker.
Vissa VAG-motorer har små elektriska värmeelement för att hindra igenfrysning på kritiska ställen i vevhusventilationen, det kan vara bra att kolla att de verkligen fungerar och att de får
ström vid rätt tillfällen.
Ständigt lysande motorelektroniklampa och mystiska felkoder kan bero på ogenomtänkta saker i bilens diagnossystem. Olika styrenheter talar om för varandra om de har satt felkoder, i synnerhet på bilar som har antispinn och/eller automatlåda. Så om man har kört ett tag med en felkod från motorstyrsystemet, så kan det leda till t ex ABS- och transmissionsstyrenheterna sätter var sin felflagga om att en annan enhet har rapporterat en felkod. Om man ska få alla varningslampor att lugna ner sig, så måste man läsa av och radera felkoder från alla styrenheter samtidigt - alltså inte bara den enhet som hade med det ursprungliga felet att göra.
När bilen börjar bli gammal och elektrolytkondensatorer i elektronikenheter åldras, så kan den bli mer känslig än den borde vara för t ex dåligt
batteri eller dålig
kontakt i batterikablar, jordflätor mm, så det lönar sig att hålla efter sådana saker.