Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Identifiera motor i vw golf 4:a 16v. -02

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Molnia (trådstartaren)

#1 » 12:15:38, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en bil som kamremmen gick kuggar på i våras. Försöker nu att identifiera motorn. Men blir inte klok på de dekaler jag har hittat i bilen.
Vart hittar jag dekal för motormodellen?

Hittade en lista på motorvarianter..
http://www.golfgtiforum.co.uk/index.php?topic=89491.0


Bild
Bild
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor



Ivar Risslén

#2 » 12:45:02, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I fall bilden har varit lite mer läsvänligt vänd så har det varit lättare att läsa, särskilt när man har ont i nacken.
Jag tror att motorn heter AZD.
Ett tips är att skriva in reg-numret på någon sida som säljer reservdelar för då brukar det komma fram data på motortyp, växellåda och karossfärg ibland ännu mera.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Turbodiesel

#3 » 12:45:35, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

AZD är det.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Eje Forsmark

#4 » 12:47:13, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Den står på dekalen du fotat din motor har beteckningen AZD

1.6 AUS / AZD / ATN / BCB
I4 DOHC 16V 1.6 L (1598 cc) 105 PS (104 hp/77 kW) @ 5,700 rpm 148 N·m (109 ft·lbf) @ 4,500 rpm 2000-2006

Eje
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Molnia (trådstartaren)

#5 » 12:53:30, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ber om ursäkt för den snea bilden.
Jo på laga.se så får jag fler motoralternativ än azd...
Jo jag tyckte att det borde vara en azd men till vänster om det så stod det om färgen o gjorde mig osäker.
Tusen tack för alla snabba svar !! :buga:
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Molnia (trådstartaren)

#6 » 13:43:09, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

suck de som har ringt på den idag har bara erbjudit 2500-3000kr tycker det är lite för lite men har varken kunskap eller tid att byta motorn själv. ;-(
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

mathiast

#7 » 19:27:29, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en seat med den maskin och grannen har en golf med samma båda har alltid konstant lysande motorlampa pga olika fel på komponenter och drar kopiösa mängder olja.
Värdet på en frisk sådan bil ligger väl på under 10k
Själv går jag mest och väntar på en bra anledning till att skicka bileländet till fraggen och köpa något vettigare som inte kommer från vag koncernern.
Haft vag i många år men den här generationen var droppen!!!
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Turbodiesel

#8 » 21:54:02, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, att hitta någon som betalar bra för en dussinbil av -02 årsmodell med motorras är väl lite önsketänkande, men att laga den för 10k och få åtta för den är inte mycket bättre det.

Jag gjorde bort mig lite på en likadan motor i 1,4-liters utförande, där var motorkoderna lika (AUA) men blocken skiljer en hel del mellan AUA i VW variant jämfört med AUA i Skôdautförande.. något att ägna en tanke om du ska leta motor. AUA-motorer var inte lätta att hitta nämligen, så det var egentligen därför vi chansade lite.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mathiast

#9 » 22:03:44, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan fantastisk egenskap dessa har är att kondens fryser igen vevhusventen så motoroljan åker ut via oljestickans rör.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

daddy cool

#10 » 22:47:14, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det den korta remmen som kuggat och vid lågt varv tex vid start kan det räcka med att byta avgasventilerna och lyftarna
daddy cool
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:16:45, 01-04-2007
Ort: Skaraborg
Maskin: 430

torbjorn_forsman

#11 » 23:05:58, 20-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju motorn identifierad redan, men det kan vara bra att veta att motorkoden brukar stå på en klisterlapp på kamremskåpan också(tillsammans med diverse tysk text och streckkoder), inte bara på bilens utrustningsskylt.

Mina erfarenheter av såna där motorer är i stort sett bara bra. Om man har problem med att vevhusventilationen fryser ihop så brukar det i grunden bero på antingen att tidigare slarv med oljebyten har lett till att oljeavskiljare och sånt har grott igen, eller att bilen går i kortkörningar och aldrig får bli genomvarm, så att mer och mer kondensvatten anrikas i vevhuset. Om bilen går i kortkörningar dagligen så bör man, åtminstone på vintern, se till att den får gå åtminstone en halvtimme i sträck på landsväg med varm motor, minst en gång i veckan. Och på en bil som går under sådana förhållanden bör man byta olja betydligt oftare än vad serviceindikatorn tycker.
Vissa VAG-motorer har små elektriska värmeelement för att hindra igenfrysning på kritiska ställen i vevhusventilationen, det kan vara bra att kolla att de verkligen fungerar och att de får ström vid rätt tillfällen.

Ständigt lysande motorelektroniklampa och mystiska felkoder kan bero på ogenomtänkta saker i bilens diagnossystem. Olika styrenheter talar om för varandra om de har satt felkoder, i synnerhet på bilar som har antispinn och/eller automatlåda. Så om man har kört ett tag med en felkod från motorstyrsystemet, så kan det leda till t ex ABS- och transmissionsstyrenheterna sätter var sin felflagga om att en annan enhet har rapporterat en felkod. Om man ska få alla varningslampor att lugna ner sig, så måste man läsa av och radera felkoder från alla styrenheter samtidigt - alltså inte bara den enhet som hade med det ursprungliga felet att göra.
När bilen börjar bli gammal och elektrolytkondensatorer i elektronikenheter åldras, så kan den bli mer känslig än den borde vara för t ex dåligt batteri eller dålig kontakt i batterikablar, jordflätor mm, så det lönar sig att hålla efter sådana saker.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se