Om den kvävs av startgas ner i förgasaren så är det fullt normalt om förgasaren är inställd för rätt tomgångsblandning. Då blir ju bränsleblandningen alldeles för fet om man kompletterar med startgas utöver den bensin som förgasaren levererar.
Nu framgår det ju inte vad det är för bilmärke, årsmodell eller motortyp, men en sak som finns på de flesta amerikanska personbilar från mitten av 60-talet och framåt är en s k PCV-ventil, en fjäderbelastad stryp-back-ventil, som är inkopplad i vevhusventilationen. Oftast på den
ledning som går från en av motorns två ventilationsanslutningar till insugningsröret. Denna kan mycket väl ta skada av en kraftig baktändning (ventilsliden brukar vara av plast), eller för den delen fastna i fel läge om den är igengrodd invändigt. Man bör inte försöka plocka isär den för rengöring, men ofta kan man få ordning på den med hjälp av ultraljudstvätt. Ett annat fel som kan förekomma, speciellt på PCV-ventiler som är sålda som billig piratreservdel, är att fjädern rostar bort med tiden.
Om PCV-ventilen fastnar fullt öppen så kommer motorn att få i sig en hel del "tjuvluft" via vevhusventilationen, det kan räcka för att tomgången ska bli för hög.
Kolla också om förgasaren har någon slags snabbtomgångsanordning kopplad till choken som öppnar en extra kanal förbi de ordinarie portarna och gasspjällen, i så fall är det ju viktigt att den stänger fullständigt när choken inte är aktiv.
Om det finns en shuntluftkanal med strypskruv för att ställa in tomgångsvarvtalet, så ska man ju ge sig på den och inte spjällstoppskruvarna för tomgångsinställningen.
Om den har automatchoke, så kolla att den verkligen går ifrån ordentligt. Den brukar styras av en bimetallfjäder som värms av motorns kylvatten och/eller ett elektriskt värmeelement. Kolla att ev tunna kylvattenslangar till bimetallfjäderhuset blir varma lika snabbt som grövre slangar för icke termostatreglerat kylarvatten. Om det finns elektrisk
uppvärmning, låt tändningen stå på några minuter med kall motor och kolla sedan att fjäderhuset blir varmt.
Kolla också att tändningen är rätt inställd och att både centrifugal- och vakuumförställningsmekanismer uppför sig som de ska. Om det är en avgasrenad 70-talsmotor med
dubbelverkande vakuumdosa så kan tomgången bli alldeles för hög om senförställningen inte fungerar.