Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

hög tomgång på jänken

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Yrrol (trådstartaren)

#1 » 19:06:49, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hög tomgång på jänken.

Förgasaren nyrenoverad, gick bra innan jag fick problem med tändning och den tände upp genom förgasaren. haft lös den, bytt slitna gummihattar och packningar, på igen. spjäll å allt sluter tätt. har bra vakuumtryck.

Ändå säger kunniga att det borde vara vakuum-läck.

Tog startgas och sprutade runt lite här och var men ingen direkt reaktion.
Sprutade ner i förgasaren och då höll motorn på att dö.

Jag trodde startgas skulle få dom att varva upp?
Eller är det ett tecken på att något är fel om den kvävs av startgas?
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009



torbjorn_forsman

#2 » 23:04:42, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om den kvävs av startgas ner i förgasaren så är det fullt normalt om förgasaren är inställd för rätt tomgångsblandning. Då blir ju bränsleblandningen alldeles för fet om man kompletterar med startgas utöver den bensin som förgasaren levererar.

Nu framgår det ju inte vad det är för bilmärke, årsmodell eller motortyp, men en sak som finns på de flesta amerikanska personbilar från mitten av 60-talet och framåt är en s k PCV-ventil, en fjäderbelastad stryp-back-ventil, som är inkopplad i vevhusventilationen. Oftast på den ledning som går från en av motorns två ventilationsanslutningar till insugningsröret. Denna kan mycket väl ta skada av en kraftig baktändning (ventilsliden brukar vara av plast), eller för den delen fastna i fel läge om den är igengrodd invändigt. Man bör inte försöka plocka isär den för rengöring, men ofta kan man få ordning på den med hjälp av ultraljudstvätt. Ett annat fel som kan förekomma, speciellt på PCV-ventiler som är sålda som billig piratreservdel, är att fjädern rostar bort med tiden.
Om PCV-ventilen fastnar fullt öppen så kommer motorn att få i sig en hel del "tjuvluft" via vevhusventilationen, det kan räcka för att tomgången ska bli för hög.

Kolla också om förgasaren har någon slags snabbtomgångsanordning kopplad till choken som öppnar en extra kanal förbi de ordinarie portarna och gasspjällen, i så fall är det ju viktigt att den stänger fullständigt när choken inte är aktiv.
Om det finns en shuntluftkanal med strypskruv för att ställa in tomgångsvarvtalet, så ska man ju ge sig på den och inte spjällstoppskruvarna för tomgångsinställningen.

Om den har automatchoke, så kolla att den verkligen går ifrån ordentligt. Den brukar styras av en bimetallfjäder som värms av motorns kylvatten och/eller ett elektriskt värmeelement. Kolla att ev tunna kylvattenslangar till bimetallfjäderhuset blir varma lika snabbt som grövre slangar för icke termostatreglerat kylarvatten. Om det finns elektrisk uppvärmning, låt tändningen stå på några minuter med kall motor och kolla sedan att fjäderhuset blir varmt.

Kolla också att tändningen är rätt inställd och att både centrifugal- och vakuumförställningsmekanismer uppför sig som de ska. Om det är en avgasrenad 70-talsmotor med dubbelverkande vakuumdosa så kan tomgången bli alldeles för hög om senförställningen inte fungerar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Yrrol (trådstartaren)

#3 » 23:19:22, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prövade ta bort pcv slangen och plugga den, och samma med slangen till bromsservon. Tyckte tomgången blev lite bättre då faktiskt.
Kanske skulle byta den rätt nya pcv ventilen för att vara säker. Vilketsom så fann jag nog problemet, dels var förgasaren ganska löst monterad mot insuget, tog minsta spärrnyckeln och drog lätt med två fingrar. Sen har jag större och nyare förgasare så mitt mål har nu berättats vara omöjligt att nå, så jag har nog rätt varvtal trotsallt.

snabbtomgångsanordningen stod väldigt högt i varvtal så ställde ner den så man inte blev stressad. brukar få trycka ner axelns sista millimetrar för deaktivera den, men det var när den varva som tusan. ska göra ett lugnare uppvärmningstest och ge den tid att öppna helt själv.

bränsleskruvarna har jag ställt med vakuummätare, och tändningen står rätt. Fördelaren är ny. svänghjulet eller vad den heter, är också ny, dubbelkollat så linjer och allt stämmer. vakuumet till fördelaren urkopplad.

elchoken har jag råkat vrida lite på, har manual hur man ställer in den men förstår inte riktigt.
the choke should be adjusted where the choke flap (blue arrow) is lightly closed or near when cold, and fully opend when warm. there are two types of choke mechanisms, but both should be adjusted to same result. to adjust this, loosen the screws and turn the clack coil element slightly to increase cold tension, or loosen tension to proper adjustment... The electric shoke coil should have all vaccum ports on the canister blocked off and the plug connected to a "key on" power source as wiper motor power.


Okej, så jag ska plugga vakuumet.. men jag förstår inte riktigt om jag ska utföra detta när motorn är kall, ska motorn vara på, hur vet jag när den är rätt spänd osv.
Yrrol
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:20, 04-07-2009

MN

#4 » 23:38:00, 27-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är tomgångsvarvet då? Vad för jänk/motor? Varför större knasare? Varför kan du inte få en låg tomgång med en sådan?
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

torbjorn_forsman

#5 » 06:43:25, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fördelaren enkelverkande eller dubbelverkande vakuumdosa?
Om den har dubbelverkande, eller om den enkelverkande är gjord för att ställa tändningen senare vid ökande vakuum, så ska den vara inkopplad till vakuum direkt från insugningsröret för att inte tomgången ska bli för hög.
Ett sätt att kolla att förgasarens spjällstoppskruv är rätt inställd, är att kolla att det inte kommer vakuum ur anslutningen för tidigförställning förrän vid lätt gaspådrag. Vid tomgång ska det inte finnas något undertryck där.

Att använda vakuummätare för att försöka ställa in tomgångsblandningen är dömt från början att misslyckas. Det är bättre att först magra ut blandningen tills motorn klart går dåligt och ojämt och sedan feta på blandningen just så pass så det räcker för att den ska gå jämnt. Ännu bättre är såklart att använda avgasanalysator. Om det är en gammal icke avgasrenad motor som körs på bensin så ställ in på 2-3 % CO, om den har avgasrening så följ anvisningarna på bilens avgasskylt.

Om du nu har bytt svänghjul, har du kollat att tändinställningsmärket står på rätt ställe på det nya svänghjulet?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#6 » 09:02:42, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat att sänka tomgången bara?
Som andra frågat..
- vilken motor, kam , insug, vilket varvtal är för högt??
Vad står tändningen på, 10-12 grader eller?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se