Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Tröttsamt... (VW Multivan 140hk DSG 2010)

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

MagnusGoransson (trådstartaren)

#1 » 13:12:48, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena,

Usch vilket tråkigt projekt jag har i garaget just nu.

Förra veckan slutade min buss driva (givetvis 25 mil hemifrån).

Fick hem bilen och rev isär. Efter att ha blivit lurad av ett engelskt forum (och monterat bort vänster drivaxel istället för höger, pga att "drivers side" liksom inte är på samma sida som här) så hade jag tillslut drivaxeln på golvet.

Trot eller ej, men drivaxeln är det inget fel på, däremot så är splinesen rena i växellådan. Hur fasen kan det tillåtas vara så förbannat dumt? Borde inte drivaxeln (som är lätt att byta) vara klenare än utgående axel i växellådan (som är ett rent helvete att byta)?

Bilder kommer...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge



nimbus

#2 » 13:49:09, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

dumt ja..Men är det inte så att axeln i lådan är lätt utbytbar? så var det iaf på min Vw T5-09. Splinesen hade rostat bort
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

RoyalMental

#3 » 18:18:19, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axel går att byta löst ja, kolla även splinsen i drivaxeln, den brukar gå sönder oxå. Glöm ej fettet som är ett måste till splinsen växellådans axel och drivaxel, annars händer det igen.
RoyalMental
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:50:37, 24-08-2014
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM Volvo 473 DD15
BM Volvo 320 Buster

maggen

#4 » 20:43:29, 28-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om axel är oskadad är den bytt, annars brukar båda mötas lika. Troligen gjort ett budgetrep typ...
maggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:57:55, 12-10-2014
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se