På en 18 år gammal bil är det inte helt omöjligt att lambdasonden så att säga har passerat bästföredatum, om den inte är bytt sedan tidigare. Det verkar inte finnas några billiga lågprislambdasonder till just den här bilen, utan bara kvalitetsmärken med pris därefter. [url]https://autopartsmarket.eu/?action=catalog_part_view&data[id_make]=7&data[id_model]=4044&data[id_model_detail]=10917&data[id_part]=10148&data[sort]=&data[name_group]=[/url]
Det kan möjligen hänga ihop med att en del Opel (och andra GM-märken) ett tag använde en udda typ av lambdasond som lämnar
spänning från 0 till 5 V istället för 0 till 1 V som de vanligaste typerna gör.
Dåliga jordförbindningar mellan motor, kaross och
batteri kan ibland ge "spökfel" som motorstyrsystemet tolkar som fel på lambdasonden. I synnerhet på bilar där det inte finns någon egen jordledning i kablaget till lambdasonden utan där den bara är jordad via avgasröret.
Bilen borde ha tomgångsstabilisering så att den håller samma tomgångsvarvtal oavsett om AC är igång eller inte. Om tomgången sjunker då AC-kompressorn är igång så kan man misstänka att tomgångsventilen kärvar och inte "följer med" när styrsystemet försöker ställa om den. Ibland kan t ex problem med igensatt
vevhusventilation, läckande vakuumslangar, kärvande EGR-ventil mm också leda till att tomgångsstabiliseringen inte fungerar som den ska.