Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Citroen Berlingo 2,0 HDI 2004

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

stefansmark (trådstartaren)

#1 » 21:34:09, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kommit över en Berlingo med ett elfel av större modell.

Enligt förra ägaren fungerade allt i bilen tills han skulle byta en tätning i styrväxeln, då blev den knäpp.

Symptomen är som följer
När tändningen vrids på tänds alla varningslampor, de slutar aldrig lysa. Motorn går runt men den tänder inte.
I kilometerräknardisplayen visas oljenivån och sedan blir det fullt i vågräta streck.
Blinkers fungerar inte, varningsblinkers fungerar inte, fläkten fungerar inte, fönsterhissarna fungerar inte, stereon fungerar inte, centrallåset reagerar inte...
Kort sagt, inget fungerar i knappväg på insidan bilen.

Jag har kollat att alla säkringar är hela, jag har även demonterat ett cargard 950s alarm och återställt som det var original.
På nätet har jag hittat tips om hur man återställer BSI enheten som tydligen krånglar en hel del på dessa Berlingos men det fungerade inte.


Någon som har några ideer?
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse



torbjorn_forsman

#2 » 21:47:03, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kabelfel som gör att CAN-bussen inte fungerar (t ex en ledare kortsluten till jord, eller avbrott på ett högst olämpligt ställe) ?
Finns det matningsspänning t ex i bilstereons ISO-kontakt och i OBD-kontakten?

Prova att koppla in en OBD-läsare och se om den kan få kontakt med något system i bilen överhuvudtaget eller om det verkar helt dött.

Har du verkstadshandbok och elschemor för den? Schemorna i Haynes gördetsjälvhandbok är okompletta och inte särskilt användbara.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

stefansmark (trådstartaren)

#3 » 21:48:46, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har försökt att kolla kabeln till CAN bussen, den ska tydligen en röd och en vit kabel som är tvinnade ihop. Jag hittar inget uppenbart.

Jag ska försöka ta isär lite mer imorgon, har inte kollat om jag har spänning i radion men jag tror inte det då det är stendött.
Ska försöka kolla med felkodsläsaren imorgon.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

torbjorn_forsman

#4 » 21:50:44, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju att mäta spänning mellan CAN-bussledarna och jord också, normalt ska de väl ligga på ungefär 2,5 V då bussen är aktiv.
Om man gör bilen strömlös ska man kunna mäta upp 60 ohm mellan bussledarna, i vardera änden av bussen finns det ett termineringsmotstånd på 120 ohm och det blir ju 60 ohm då båda är inkopplade.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

stefansmark (trådstartaren)

#5 » 21:53:41, 04-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jag förstått det hela rätt om jag tror att CAN bus ledarna är två till antalet?

Jag mäter alltså med multimetern mellan jord och en av de två kablarna och ska då få ut 2,5 volt?
Om jag mäter slår om multimetern till resistans ska jag få 60 ohm om jag stoppar en probe i var kabel?
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

torbjorn_forsman

#6 » 06:46:28, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt!
Men ohmmätningen ska göras då bilen är helt strömlös, spänningsmätningen görs med batteriet på plats och tändningen påslagen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Janson1

#7 » 07:08:56, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börja med att luskolla runt styrväxeln och styraxeln både i motorrummet och i kupén efter skador på kabelstam som kan blivit vid det arbetet. Det borde ju vara något elektriskt som hänt i samband med tätningsbytet... En fråga: Var batteriet bortkopplat när tätningen byttes?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

stefansmark (trådstartaren)

#8 » 09:39:44, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar att batteriet har varit bortkopplat när han skruvat kring styrväxeln men jag kan inte se några fel där nere.
Har läst online att Berlingo kan vara känsliga vid bortkoppling av batteriet, jag har provat göra en BSI reset men det fungerar inte.
Tydligen kan BSI enheten förstöra sin egen programvara om man är oförsiktig med batteriet.
Ska forska vidare under dagen.
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

stefansmark (trådstartaren)

#9 » 11:29:03, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag varit på kjell och company för att köpa en ny obd läsare, jag har slarvat bort mina gamla.

Det blinkar i läsaren så ström finns i obd uttaget, däremot går det inte att kommunicera med bilen så jag kan inte läsa ut några felkoder. Borde inte en vanlig obd läsare fungera i en citroen eller behövs det något speciellt?

Jag har provat att mäta från can-bus kablarna i främre säkringsdosan under huven mot jord på batteriet med tändningen på, ingenting.
Jag har även provat att mäta mellan can-bus kablarna utan batteriet inkopplat, ungefär 2 kohm fick jag ut enligt min multimeter.
När jag provade lät jag allt sitta fast i respektive ände, jag mätte på baksidan av kontaktstycket.

Har jag mätt rätt när jag kollat motståndet genom can-bus sladdarna?
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

Trondos

#10 » 12:31:27, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vanlig OBD leser fra ebay eller Biltema fungerer fint på 2006 Peugeot 307 i alle fall. :)
De billige standard leserne kan bare snakke med motorstyringen, skal du se på feilkoder på airbag eller ABS må du ha noe mer avansert.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

stefansmark (trådstartaren)

#11 » 13:55:41, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle behöva ett elschema så att jag kan kontrollera om ECU boxen i motorrummet har ström...
stefansmark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:16, 15-07-2006
Ort: LULEÅ
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, hjullastare, lastbil och diverse

torbjorn_forsman

#12 » 18:05:20, 05-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elschema har jag men tyvärr inte i form som jag kommer åt. Det ingår i Peugeot/Citroën:s elektroniska verkstadshandbokssystem som heter Sedre eller något sånt, jag har det nedladdat från skumt ställe på nätet men har inte fått det att fungera. Misstänker att ett illa gjort "crack" kräver Windows Vista för att fungera, och jag har för tillfället ingen körbar dator med det operativsystemet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: harmacar, JoEn och 22 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se