Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Däckreparationssatsers vara eller inte vara

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

igelkottar

#16 » 17:41:16, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För akutlagning så är det bättre än inget när man står där på vägen,
men sedan är det inte så dumt att inspektera insidan när man kan.

Har haft flera lagningar på detta sätt genom åren och inte ett enda fel vare sig balans eller läcka.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.



runewilliam_merc

#17 » 18:10:55, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Da jeg startet som bilmekaniker ca år 2000, var dette en helt vanlig måte å reparere skadde dekk på. Etter noen år kom en påstand om at dette ikke lenger var tillatt, og vi måtte gå over til lapp med pinne som monteres fra innsiden. Jeg har ennå ikke sett noe dokumentasjon på at man MÅ bruke lapp med pinne, men fikk inn en transporter der dekket sprakk i siden imens det ble blåst opp. Kunden hadde kjørt for lenge med for lite luft.

Hvis man merker med en gang at man har punktert (eksempelvis kjører over en planke med en spiker) og tetter hullet med en gang, mener jeg at dette er en fullgod reparasjon.

Hilsen Rune

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
runewilliam_merc
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:34, 07-02-2016
Ort: Norge, Ski
Norge
Maskintyp: Ej angivet

Raceputte

#18 » 18:29:38, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man rullar inte många meter med platt däck innan det är totalkört, och det syns ganska väl på däcksidan om så är fallet. Har haft några diskussioner med kunder när jag vägrat sätta plugg för att däcket gått tomt.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

2 personer gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

igelkottar

#19 » 18:34:13, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, däcksidorna tar skada fort.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Eucharn

#20 » 19:03:31, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter en kort karriär som gummijuckare på en firma så säger jag att hellre ett däck som blivit lagat med ovanstående metod än att det sprutats in något klet i det. Ett rent helvete att rengöra efter punkterinssprayer ibland. Man ska nog tänka att detta, liksom sprayen, är en nödlösning och att man bör byta däck så snart som möjligt.
Redan som barn var jag en liten gosse

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

EE

#21 » 20:35:14, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metoden är bra men klarar enbart av små hål, typiskt däck med spik i. Det är ingen mening att tro att den där satsen i handskfacket ensamt skulle fixa problem längs vägen ty man behöver luft att pumpa med också.

Det finns ett stort utbud på eBay, sök på "tire repair worms". Kostar ungefär som en chipspåse här hemma och löser garanterat problem för den händige!
Jag skulle inte tveka att använda dylikt i högfartsdäck om det bara kommit till pyspunkastadiet och jag kunde konstatera att orsaken var en varmgalvad tretumsspik mitt i däckbanan (känner till en sådan reparation :vissla: ). I det fallet är det inget värt med inspektion inifrån, och man kan reparera däcket utan att ens demontera det. Perfekt för problem som uppträder på helger!

Jag vill hylla metoden!

1 person gillar det här inlägget.
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#22 » 20:40:36, 07-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart att man får använda skallen, men oftast har då ja fått en spik eller skruv i däcket å då är de bara dra ur den å sen laga..
Kan oxå varmt rekomendera denna! perfekt å ha med..
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000022233/


Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Stefan1972

#23 » 08:42:18, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla säger att det fungerar bra och det kanske det gör ibland, inte för alla. Jag jobbade i tre år på stor gummiverkstad och man har sett det mesta och det inkluderar däck lagade på alla möjliga sätt och det mesta kan sammanfattas på ett sätt. Hade man tagit av däcket och lagat det på riktigt sätt så hade följdfelen aldrig hänt.
Är man bilkunnig och står där med en spik i däcket och inte har nå annat så okej då, det är en nödreparation. Men det bästa är i vilket fall som helst att få däcket demonterat och synat och lagat professionellt. Missförstå mig rätt nu, tar man av däcket och ser att det absolut inte är nå skador på insidan eller corden så kan man laga med korvar. Som metod fungerar det på det viset, men det finns ingen däckverkstad som gör så utan då är det liksom enklare att sätta plugg med kappa direkt. Har aldrig någonsin hört att det är otillåtet att använda dem men det kanske är olämpligt i vissa fall som sagt.
Jag tycker alltså det är fel att gå ut att säga att det är en bra metod för de som inte kan nåt och inte vet nåt tror ju såklart att det är en fullgod reparation och att de inte behöver besöka däckverkstad. Och det blir ju lite fel för det är ju som sagt möjligt att det håller luften men att det är skadat på insidan. En plötslig separation på ett lågprofilsdäck i 120 knyck är inte så roligt det heller. Och det har hänt, många ggr.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#24 » 08:53:46, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq frågar exakt den frågan, "hur hållbara är dessa reparationer"
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Raceputte

#25 » 10:02:34, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lika som med allt annat, man ska veta vad man sysslar med, vet man inte det, då kan det vara livsfarligt att vispa grädde också. Grejorna funkar bra när och om man gör rätt. Sen om nån fårskalle läser den här tråden och skaffar plugg och pinaler utan att ha en susning egentligen vad han sysslar med, det kan och tänker inte jag göra ett skit åt, jag skriver för dom som vill förstå och har lite mellan öronen, då det här forumet lyckligtvis inte drivs av Bosse Bildoktor.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

1 person gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#26 » 10:27:30, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:qqq frågar exakt den frågan, "hur hållbara är dessa reparationer"


Svaret på det är att själva lagningsmaterialet håller i "evighet". Det är skadan på däcket från fall till fall som avgör om det kommer gå däcket ut eller inte vara lönt ens.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Stefan1972

#27 » 11:03:16, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kletsnören som sådana är som jag redan nämnt helt vedertagna reparationsmetoder inom däck fast kanske inte primärt pv däck. Är det bara ett stickhål som håller sig inom snörets rekommenderade hål så är det både tätt för luft och det tätar så inte vatten går in i corden så det rostar. Rätt applicerat så kan ingen påstå att det är en sämre reparation än plugg och kappa inifrån.
Stötestenen är som sagt fortfarande att man inte vet hur det ser ut på insidan och densamme behöver inte heller vara skadad av det som orsakat punkteringen. Många skriver ju att det bara var en liten spik/skruv eller vad som helst men vad många inte inser är att bara några meter körning med ett punkterat lågprofildäck förstör det inifrån. Ju lägre profil, desto värre.
Jag stannade direkt sa de flesta som kom med ett hjul med punka och så bara forsade det gummirester när man plockade av det..........vad konstigt tyckte dem.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

qqq (trådstartaren)

#28 » 11:53:28, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då blir det till att öppna plomsan och inhandla en sats för test. Det känns lite surt att behöva göra det max 0,5 mm2 stora hålet större, men men.
Att kleta på extra solution ("rubber cement" på engelska) känns som en bra ide, men var kan man köpa enbart solution på tub ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Trondos

#29 » 12:53:04, 08-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I BT sitt sett følger det med en tube lim. :)

Edit: Finnes mye på nettet også, om du kan vente noen uker: https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... ir+kit+car

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se