Alla säger att det fungerar bra och det kanske det gör ibland, inte för alla. Jag jobbade i tre år på stor gummiverkstad och man har sett det mesta och det inkluderar
däck lagade på alla möjliga sätt och det mesta kan sammanfattas på ett sätt. Hade man tagit av däcket och lagat det på riktigt sätt så hade följdfelen aldrig hänt.
Är man bilkunnig och står där med en spik i däcket och inte har nå annat så okej då, det är en nödreparation. Men det bästa är i vilket fall som helst att få däcket demonterat och synat och lagat professionellt. Missförstå mig rätt nu, tar man av däcket och ser att det absolut inte är nå skador på insidan eller corden så kan man laga med korvar. Som metod fungerar det på det viset, men det finns ingen däckverkstad som gör så utan då är det liksom enklare att sätta plugg med kappa direkt. Har aldrig någonsin hört att det är otillåtet att använda dem men det kanske är olämpligt i vissa fall som sagt.
Jag tycker alltså det är fel att gå ut att säga att det är en bra metod för de som inte kan nåt och inte vet nåt tror ju såklart att det är en fullgod reparation och att de inte behöver besöka däckverkstad. Och det blir ju lite fel för det är ju som sagt möjligt att det håller luften men att det är skadat på insidan. En plötslig separation på ett lågprofilsdäck i 120 knyck är inte så roligt det heller. Och det har hänt, många ggr.