Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Reservdelsinköp

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Göran.Ahlberg (trådstartaren)

#1 » 13:52:26, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill höja ett varningens finger för vissa reservdelsleverantörer. "Köpa billigt=köpa dyrt!" en gammal sanning som gäller alltmer nuförtiden. En kund till mig köpte bromsok till sin Renault hos "reservdelar24". Fel ok, fast fasligt billigt. Bara att returnera och köpa andra ok. Priset mer än fördubblades plötslig. En kund köpte fjäderben till sin V70 hos samma leverantör. Jag reagerade på att de var väsentligt lättare än de gamla. Det visade sig att diametern på stötdämparbenen var 30mm på de gamla och 27 på de nya. Dessutom fattades fästpunkten för ABS-kabeln. Med priset var hälften av originalpriset!
Användarvisningsbild
Göran.Ahlberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:05, 06-01-2009
Ort: Prästmon, Kramfors kommun, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: LM4200, MF20 (135 industri)
TE-F20, MF175, TE-A20



Galne

#2 » 14:18:47, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran.Ahlberg skrev:Vill höja ett varningens finger för vissa reservdelsleverantörer. "Köpa billigt=köpa dyrt!" en gammal sanning som gäller alltmer nuförtiden. En kund till mig köpte bromsok till sin Renault hos "reservdelar24". Fel ok, fast fasligt billigt. Bara att returnera och köpa andra ok. Priset mer än fördubblades plötslig. En kund köpte fjäderben till sin V70 hos samma leverantör. Jag reagerade på att de var väsentligt lättare än de gamla. Det visade sig att diametern på stötdämparbenen var 30mm på de gamla och 27 på de nya. Dessutom fattades fästpunkten för ABS-kabeln. Med priset var hälften av originalpriset!


Allt beror ju på om man väljer rätt pryl, det krävs mer av kunden för att få rätt del från reservdelar24 då de har samma dålig sortering på regnr som de flesta reservdels firmor i Sverige har. Fast i Sverige är det oftast någon kunnig som har koll som plockar/beställer delen i en butik. Jag och flera jag känner har köpt mängder med prylar därifrån och inte haft bekymmer med något, jo en bromsskiva men där var kartongen fel märkt på med dubbla etiketter! Så att det skulle vara bekymmer att handla därifrån kan jag inte på stå. Själv har jag nog beställt prylar mer än 10-15 ggr!!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

Raceputte

#3 » 14:28:27, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejen är ofta den, att man måste veta exakt vilken variant av aktuell reservdel man ska ha, handlar man från utländska sidor så är inte begränsningen av svenska specar på modellerna aktuell, utan det är ett mycket bredare spektra. Sen vet jag av ett antal års yrkeserfarenhet att när det gäller Renault så är det större chans att vinna på Lotto än att få rätt delar på första försöket. Finns tex. sju olika höger drivaxel till megane...gissa vilken som passar....med lite tur den sjunde... Så Renault är inget bra exempel i det här fallet.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

4 personer gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran.Ahlberg (trådstartaren)

#4 » 17:41:54, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att få fel kan jag leva med. Att få en låg kvalitet på trafiksäkerhetsutrustning kan jag aldrig acceptera!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Göran.Ahlberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:05, 06-01-2009
Ort: Prästmon, Kramfors kommun, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: LM4200, MF20 (135 industri)
TE-F20, MF175, TE-A20

Galne

#5 » 20:13:34, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran.Ahlberg skrev:Att få fel kan jag leva med. Att få en låg kvalitet på trafiksäkerhetsutrustning kan jag aldrig acceptera!

Du kan ju välja kända och okända märken så jag ser inte ditt problem, fjäderbenet är uppenbarligen inte specat för just den konfigurationen på bilen och även så med bromsoket. Gäller som "raceputte" skrivit, att välja rätt i djungeln som svenska leverantörer hjälper oss med!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Galne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:00:49, 05-12-2012
Ort: Karlskrona/Rödeby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 320 Buster, Grålle,
MTD1236, Klippo Excellent,
Husqvarna 242XPG 550XPG 345FR, Stiga SB40, Stihl FS38 BR700

torbjorn_forsman

#6 » 20:43:41, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ställs så stränga myndighetskrav på bromsdelar nuförtiden att man knappast riskerar att få något av undermålig kvalitet (åtminstone så länge man undviker de allra skummaste handlarna med kontoret på fickan).

Men det gäller ju alltid att köpa rätt saker till rätt bil. ALDRIG lita blint på en regnummersökning, kolla både med reservdelshandlarens och reservdelstillverkarens rekommendationstabeller för att se att de är överens, jämföra mått, detaljnummer mm med de saker som redan sitter på bilen och ska bytas ut. Osv osv.

Jag gillar reservdelshandlare som redovisar öppet vad det är för fabrikat på delarna de säljer och som listar även tillverkarens artikelnummer. Ännu bättre om de erbjuder samma del från flera olika tillverkare, då har man ju möjlighet att välja själv om man ska köpa det billigast möjliga som passar (kan ju vara aktuellt om man ska fixa till ett ök som bara ska gå ett eller två år till) eller om man tycker att man vinner något på dyrare piratdelar.

Franska biltillverkare har från 60-talet och framåt haft en förkärlek för att parallellt köpa t ex bromsdelar och en del tyngre eldelar från flera olika underleverantörer. Detta för att inte riskera att bli stående med skägget i brevlådan om en leverantör t ex får kvalitetsproblem eller råkar ut för en långvarig strejk. Men då måste man istället veta vad just den aktuella bilen har för utrustning innan man beställer reservdelar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Raceputte

#7 » 22:11:35, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran.Ahlberg skrev:Att få fel kan jag leva med. Att få en låg kvalitet på trafiksäkerhetsutrustning kan jag aldrig acceptera!


Ursäkta mig lite här... det du beklagade dig över i grund och botten var problemet att få RÄTT delar, inte ett pip om kvalitetsbrister.
Återigen, ska lekmän svinga sig ut och handla "billiga piratdelar" så se till att man VET vad man ska ha, och är lika medveten om att olika leverantörer har olika nivå på kvaliteten, OCH det kommer att kosta lärpengar innan man har koll på vad som funkar och inte. Personligen så handlar jag det mesta på Autopartsmarket.eu, undviker de billigaste märkena (lite beroende på vad det är ur trafiksäkerhetssynpunkt, driftsäkerhet osv.) och har väldigt lite bekymmer med fel delar eller dålig kvalitet. Handlar en del via ebay också, och samma där. MEN! Jag är till grundyrket mekaniker, avskyr Bosse Bildoktor, samt har ett digert, kompetent och mycket viktigt kontaktnät att bolla funderingar med, inte nån självlärd hemmapulare som ser en haynesbok som ett avancerat uppslagsverk, och då kommer det lite av sig själv att veta vad man ska ha.

P.s Börja inte gnäll över en sak, bara för att hitta på nåt annat när det visar sig vara handhavandefel... d.s
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

4 personer gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#8 » 22:21:39, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du fått taggtråd till kvällsmat eller förklara varför du kör med min style? :skratta3:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Raceputte

#9 » 22:30:43, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir lite lagom husbehovsirriterad när det ska gnällas bara för gnällandets skull på nåt som man uppenbarligen inte vet hur det fungerar. Trycker på fel knappar liksom. Rätta mig gärna om jag har fel...
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

1 person gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

63an

#10 » 22:41:13, 11-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kallas "profilering"... :djaevul:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Göran.Ahlberg (trådstartaren)

#11 » 15:38:42, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här spårar ur! Jag har varit med tillräckligt länge för att se vad som händer med delar av låg kvalitet. Jag undanber mig era kommentarer om att det gnälls. Min avsikt var att se om fler än jag har uppfattningen att man inte skall tumma på säkerhetskraven.SLUT!!!
Användarvisningsbild
Göran.Ahlberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:05, 06-01-2009
Ort: Prästmon, Kramfors kommun, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: LM4200, MF20 (135 industri)
TE-F20, MF175, TE-A20

Raceputte

#12 » 18:31:05, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran.Ahlberg skrev:Det här spårar ur! Jag har varit med tillräckligt länge för att se vad som händer med delar av låg kvalitet. Jag undanber mig era kommentarer om att det gnälls. Min avsikt var att se om fler än jag har uppfattningen att man inte skall tumma på säkerhetskraven.SLUT!!!


Då skulle du kanske haft en annan frågeställning än du inledde tråden med istället för att när du får en förklaring på hur det funkar sätta näsan i vädret och helt ändra inriktning till att börja ifrågasätta kvaliteten som inte ens nämndes i trådstarten. Jag blir uppriktigt förbannad när man lägger möda på att förklara nåt man har god kunskap om och vederbörande inte är intresserad av att ta till sig svaret. Och det är heller ingen som tummar på några säkerhetskrav heller, man ska se till att man vet vad man sysslar med när man handlar utanför den skyddade lilla atmosfär vi har här hemma med sitt begränsade utbud, som dock även det kan bjuda på tvivelaktig kvalitet. PUNKT!!!
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

2 personer gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#13 » 20:46:29, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser inte att vare sig bromsoket eller fjäderbenet som nämndes i trådstarten innebär något säkerhetsproblem, problemet är bara att den som beställde delen inte var kompetent att förvissa sig om att hen köpte rätt del till den bil delen skulle användas på. Om man använder de delarna till bilar som de passar till så ställer de säkerligen inte alls till några bekymmer, den som försöker montera dem på något helt annat åk får skylla sig själv.

För 30-40 år sedan kunde man råka ut för direkt undermåliga bromsdelar ibland - t ex packningar till bromshuvudcylindrar som var gjorda av gummi som blev hårt i kyla och inte tätade alls vid -20 grader så att bromspedalen rätt vad det var gick i botten, eller bromsbelägg som slets ut på några hundra mil (det var vanligt i slutet av 80-talet när det var nytt med asbestfria belägg, innan alla lågpristillverkare hade lärt sig). Men numera råkar man aldrig ut för sådant, hur billiga leverantörer man än anlitar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Trondos

#14 » 23:06:46, 12-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dårlige bromsdelar kan fortfarande finnas: Trondos @ Skitprylar från Biltema o andra lågprishandlare
Men bromsskivene fra BT står fortfarande på bilen, etter 11000 mil er de fortsatt ikke slutt, de orginale var kass etter 7000 mil....
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Raceputte

#15 » 07:43:38, 13-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trondos skrev:Dårlige bromsdelar kan fortfarande finnas: Trondos @ Skitprylar från Biltema o andra lågprishandlare
Men bromsskivene fra BT står fortfarande på bilen, etter 11000 mil er de fortsatt ikke slutt, de orginale var kass etter 7000 mil....


Du hade ju själv fått svaret i den tråden, att det ser ut att ha gått varmt, så tycker även jag att det ser ut, och det gillar inga bromsklossar. Däremot så hade kvalitetsmärket Volvo ett problem med sina ORIGINAL handbromsbackar, där beläggen släppte från stommen, följde med runt i trumman och la sig dubbelt, vilket resulterade i tvärnit. Har tom, sett en bakskiva där handbromstrumman rämnat när nämnda fel uppstått. Har genom åren tagit reda på ett stort antal såna haverier. Där "billiga piratdelar" sedan funkat problemfritt. Däremot vad det gäller Biltemas bromsklossar så är dom ganska hårda, vilket kan vara bra vid vissa "fulmeksituationer", åter igen ett fall där man ska veta vad man gör, alltså inget jag tar upp i den här tråden....
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se