Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

VW-kunnig (elektronik) sökes.

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

QV_

#16 » 18:43:05, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man provar villorna i cylindern så kan man mäta upp dom eller "chansa".
När man kollar om det blir rätt så måste det vara villor i alla fack och nyckeln skall naturligtvis helt in.
Man kan alltså inte prova med bara en villa i cylindern.

Lycka till
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Myhran

#17 » 18:57:47, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför kan man inte pröva om det blir rätt med bara en villa i cylindern? Så har jag alltid gjort iaf.
Man prövar ju in villorna utifrån och in och låter dem sitta kvar vareftersom den blir klar.
Med vänlig hälsning, Christoffer
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

QV_

#18 » 19:08:28, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För mig så vart nyckeln "lite sne" och då fick jag ett intryck av att det inte var riktigt rätt fastän det var det.
Men alla varianter fungerar efter en stund, jag försöker bara ge den lättaste (hoppas jag)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#19 » 19:13:19, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

i VAGlås runt 2000 så är det 4 varianter på villorna. Det är troligtvis lika fortfarande. Alltså det finns 4 djup på skåran i nyckeln.
Är låset hyfsat rent så börjar man med att stoppa in den nyckel man vill använda för att se om några villor är korrekta och därmed inte behöver röras. Men återkom gärna när det är dags för låsmeck.

Gjorde en mindre beskrivning för mitt byte av villor i Porschen kan se om jag finner den ifall det känns osäkert (vilket det inte är)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Myhran

#20 » 19:40:13, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, 4 olika villor finns det, med vissa undantag för vad det är för lås, fanns 2 varianter på villor vill jag minnas, är 10+år sedan man aktivt villade in låsen på bilar i vag flottan, idag så kommer de kodade från fabrik, de nya med innerspårprofil har vinintresse tillgång till villor så de köps kodade,
Men så va det inte förr, då kodade man ett par lås i veckan nästan när det begav sig!
Jag har aldrig tyckt att det varit något problem med att nyckeln kantrar som du skriver är det 4 olika villor och man ser ändå vilken villa som ligger bäst i spåret även om nyckeln kantrar,
Men det är min personliga åsikt :)

Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Loke (trådstartaren)

#21 » 20:20:40, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var faktisk ner i verkstan sent igår kväll efter att jag läst inläggen samt kollat någon youtubefilm hur det går till att fixa låscylindrar och testade att dra ur en villa från cylindern jag plockade bort, kunde inte hålla mig.:grin: Att få tändningsnyckeln att funka till bakdörrslåset ska nog funka bra, gäller bara att jag inte slarvar bort småfjädrarna.

:thumme:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: hans@imazo.se och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se