Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

VW-kunnig (elektronik) sökes.

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Loke (trådstartaren)

#1 » 22:40:45, 15-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle vilja komma i kontakt med någon elektronikkunnig VW mekaniker, har två frågor ang en LT-35:a 2003 buss med sido och bakdörr. Tar den primära frågan via PM då det gäller stöldskydd, den andra här.
Är det lika låscylindrar i samtliga dörrar eller är dom som sitter i dörrarna till skåpet annorlunda?
Låscylindrar har jag hittat på webben men som jag fattar är det bara till kupe'n som dom avser då det står att dom passar till höger och vänster.

Måste byta cylindrarna till skåpet då en troligtvis har avbryten nyckel i sig samt att den andra dörren är bytt men den förra ägaren missade att spara låset från gammdörren, att nyckeln till "nya" dörren skulle följa med tänkte han nog inte på, kanske inte ens fanns någon nyckel.

Känns liksom inget vidare att förlita sig till centrallåsningen, fallerar detta kommer jag ju inte in i skåpet.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 13:16:40, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ingen erfarenhet av just LT35, men generellt kan man nog säga att det finns många varianter på VW-låscylindrar, och det skulle verkligen förvåna mig om de som sitter i skåpet är likadana som de i framdörrarna.
Kolla om du kan hitta VAG:s elektroniska reservdelskatalog ETKA, med databas där LT35 ingår, på någon lagom skum fildelningssajt, där bör det vara lätt att kolla vilka av cylindrarna som har samma reservdelsnummer.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#3 » 13:44:13, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Raceputte

#4 » 14:40:26, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn: Funkar inte Vagcat till sånt här? Har bara använt det nån enstaka gång själv, men har en gammal kollega som nyttjar det en hel del, kräver medlemskap också har jag för mig.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#5 » 14:51:34, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar va samma överallt inkl handsfacket, kan ju användas som reserv kanske?

Bild

Bild

Bild

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Loke (trådstartaren)

#6 » 15:05:58, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Verkar va samma överallt inkl handsfacket, kan ju användas som reserv kanske?

Verkar lovande.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke (trådstartaren)

#7 » 15:14:44, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen har vi funderingen om start/stöldskyddet....
Är det någon som tror sig ha kunskaper, det är alltså bara frågan om saker och ting låter sig göras. Lättare att fråga här än att surra sig hes hos en vw verkstad och sen visar det sig att det jag vill är omöjligt att åstadkomma.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke (trådstartaren)

#8 » 21:26:55, 16-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu fått den hjälp jag efterfrågat ang elektroniken, :thumme: så det som gäller detta kan vi säga är avslutat så länge.

Dörrlåsen verkar vara samma i alla dörrar enl era länkar och bilder så nu har jag beställt en cylinder med nycklar så nu återstår det att testa om man får det att passa. Låscylindrarna var överraskande billiga, de billigare fabrikaten dryga hundringen, drygt tvåhundra med frakt så man har liksom råd om det skulle vara fel grejer. Huvudsaken är att jag tar mig in i skåpet genom en dörr om nu centrallåset skulle lägga av.

:thumme:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke (trådstartaren)

#9 » 17:37:15, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag bytt låscylinder i sidodörren på skåpet, gick väldigt enkelt men problemet var att jag inte hade någon nyckel då man måste vrida nyckeln för att komma åt låsblecket samt att man behöver få in alla låsbrickorna för att vrida. Så då fick jag fick plocka fram mina kunskaper i låsdyrkning, hade några hemgjorda "dyrkkrokar" liggande, gick väldigt enkelt då man kan hålla låset i spänn via bakänden. Man plockar alltså bort hela handtaget med låscylinder från dörren, stod alltså inne i värmen och fixade.

Låscylindern köpte jag härifrån:
https://www.autodoc.se/

Skönt att inte behöva förlita sig på centrallåset för att ta sig in i skåpet, känns lite sådär att behöva göra inbrott i sin egen bil.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

QV_

#10 » 20:51:23, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju plockat en del med låsen på fruns Porschecab eftersom den är en importbil och (då iallafall) var tvungen att byta tändningslåset så var det olika nycklar till allt. Saker händer ju med gammla bilar.

Eftersom den är släkt med VAG så plockade jag villorna från lämplig golf 10-20 år nyare och gjorde alla cylindrar till samma nyckel. För jag fick en uppfattning om att du har olika nycklar till tändning och bakdörr... vilket enligt mig är rätt tråkigt och lätt åtgärdat.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Loke (trådstartaren)

#11 » 10:28:27, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:För jag fick en uppfattning om att du har olika nycklar till tändning och bakdörr... vilket enligt mig är rätt tråkigt och lätt åtgärdat.

Nja, jag hade ingen nyckel till låset på skjutdörren, dörren har blivit bytt av tidigare ägaren men han missade att plocka över låset från gammdörren, han fick blackout genom att dörren gick att låsa med centrallåset.

I låset till bakdörren verkar det sitta en avbruten nyckel i, kanske en spets från en skruvmejsel som verkar omöjlig att få ut så där blir det nog också en ny cylinder någon gång i framtiden kanske.

Centrallåset funkar till alla dörrarna så nycklarna till de nybytta låsen får ligga som reservnycklar. Byter som jag nämnt till fungerande cylinder på skjutdörren så jag ska kunna ta mig in i skåpet även om centrallåset fallerar, fan behövs ju bara att batteriet är urdraget. Det är ju i skåpet jag har startkablarna och grejer.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

När man låser upp sidodörren med nyckeln, låser man även upp alla andra dörrar, centrallåset aktiveras oavsett vilken dörr man låser/låser upp, jag tycker detta verkar vara urdumt påhitt, detta är första bilen som jag haft detta systemet på, på alla bilar som jag har haft tidigare har det ju bara varit förardörren som aktiverat centrallåset.

Är ju eländigt att alla dörrar låses upp om man bara är i sido eller bakdörren och springer, och ja, på vissa ställen som jag jobbar på måste man alltid låsa om man så lämnar bilen obevakad för ett ögonblick, att aldrig lämna nycklarna i tändningslåset är vedertaget, ser snorhyvlarna nycklar i tändningslåset själs dom direkt, tror att dom större tuffare pojkarna gett dom mindre order att göra detta.

Men jag tror att det är enkelt att sätta centrallåset ur spel på resp dörr, brydde mig inte om att kolla så mycket på detta då jag just nu vill att centrallåset ska funka på alla dörrar, men som röris/ventgubbe osv som springer in/ut och hämtar/lämnar grejer kan det nog bli tragik om man lämnar tex förardörren olåst.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

MaChrill

#12 » 21:30:53, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar gå att slipa blecken i cylindern, utan att byta.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.
 
Födelsedag

QV_

#13 » 22:19:16, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Brukar gå att slipa blecken i cylindern, utan att byta.


Visst går det men då passar fler nycklar... Det behöver inte vara något praktiskt problem men varför göra ett fulmeck när det nästan är samma jobb att göra det riktigt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

QV_

#14 » 22:22:51, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Nja, jag hade ingen nyckel till låset på skjutdörren, dörren har blivit bytt av tidigare ägaren men han missade att plocka över låset från gammdörren, han fick blackout genom att dörren gick att låsa med centrallåset.


Om du unviker att slänga den gammla cylindern så kan du troligtvis plocka ihop en cylinder till bakdörren som passar till tändningsnyckeln.

Gammla cylindern med tillhörande villor + villorna i bakdörens cylinder kan vara tillräckligt för att få en fungerande cylinder till dörren.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Loke (trådstartaren)

#15 » 23:09:13, 01-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:Gammla cylindern med tillhörande villor + villorna i bakdörens cylinder kan vara tillräckligt för att få en fungerande cylinder till dörren.

Visste inte att man kan plocka ur "villorna", måste kollas upp, när man bytt låscylindrar har man ju alltid kastat dom felande cylindrarna. Cylindern till skjutdörren såg ut att vara i bra kondition, är nog inte använd mycket med tanke på att det är centrallås.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Göran Ekman och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se