Nu ska jag inte säga: vad var det jag sa om felkodsläsare.
MEN.. det stora men.. en universalläsare berättar i princip inget för dej mot den information som faktiskt råkar finnas i bilen. Därav vikten av att ha en märkesanpassad läsare. Det finns tre nivåer med information.
1.. universalläsarens nivå.
2.. märkesverkstadens nivå.
3.. utvecklarens nivå.
Nr 3 används idag till exempel när verkstan inte hittar felen. Man går då online med en ingenjör helt enkelt.
Inte särskilt vanligt på en äldre xc90. Men tekniken var klar 2002 så man gjorde såna djupdykningar redan då.
Trots att 70 serien ser skapligt lika ut så kom inte den möjligheten förräns långt senare på dom.
Ytterligare innehåller volvos i det här fallet, program följdinformation där man förklarar villkoren som gjort att koden satts och vad som förslagsvis kan skapa koden. Samt information om hur man faktiskt mäter fram problemet.
Oljeläck däremot är ingen kod. Om det läcker automatlädeolja på den platsen så finns två alternativ.
Antingen är turbinen sprucken, eller så har packboxen gått som tätar av ingående axeln i lådan.
Bägge betyder låda ner.
Huruvida man tycker släppa subframe med motor ner eller bara ta lådan. Det är en smaksak. Men det är också beskrivet steg för steg i volvolitteraturen som hör ihop med läsaren, om man nu vill göra så som tillverkaren avser.
Eftersom det är 4hjulsdrift så finns det lite mer som ska göras i rätt ordning än att bara riva bort lådan oavsett.