Vi kan väl först försöka enas om några saker.
Först och främst är XC90 trots sin ålder en mycket avancerad bil. Hela dess existens utgår ifrån ett datanätverk med ett antal datorer. Jag ska återkomma till strax varför det är viktigt.
Nästa grej är deras automatlå
dor.
Den 6 cylindriga modellen har en GM låda, ingen annan. 5 cylindriga kör AW lådor. Det skiljer dock mellan utväxlingar, samt hur många växlar där är.
På frågan om vilken låda man kan använda vid ett byte så är svaret: alla med samma orginalnummer. Eller med motsvarande utbytesnummer. Är numret samma så är det samma låda.
Jag vet inte om det skiljer mellan xc90 o xc70s lådor. Mycket saker är samma, bland annat vinkelväxeln för 5
cyl. Däremot kan det skilja på utväxlingarna mellan 70 och 90 serien då 90 serien är betydmigt tyngre och har en väldigt låg etta och tvåa. Så orginalnummer är a och o.
Nu tillbaka till datorernas betydelse.
Som alltid när datorer är inblandat så är mjukvara inblandat. Vissa kända problem finns ny mjukvara till som ska lösa trassel. Kan vara ide att se om uppdatering löser problemet alltså.
Härnäst är det så att mer än automatlådan styr sej själv. Om du till exempel har dåligt laddtryck ur turbon så kommer lådan växla väldigt konstigt utan att några felkoder sätts.
Då lådan är adaptiv i allra högsta grad så kommer lådan att växla så som den tycker du kör i genomsnitt. Vilket ofta tas för ett lådproblem. Kör du inspirerat och lådan slår i växlarna under den körningen så som sej bör. Så kommer lådan växla lite sportig även när du vill mjukköra. Den kan ju inte sia om humöret så den går på hur du som sagt kört i snitt.
Nästa grej är när folk behöver ett oljebyte i lådan. Den skriker inte efter byte, men den behöver det med 7500mils mellanrum. Ingen service tar upp det om du inte råkat ha ett serviceavtal.. typ polis, ambulans, brandkår osv. Få andra fick lådorna sköljda. Det här har resulterat i att en del
ventilpaket hakat sej och börjar strula med växlingen. Dom ger dock koder då. Det går att byta ventilpaket om man är noggrann och väldigt renlig. Annars bör man låta bli. Samma det går att plocka ur och ultraljudstvätta och fixa o dona. Men bara för den som vet vad denne gör.
Fel
olja är också vanlig. Spec JWS3309 gäller. Ingen annan olja. Fabrikatet däremot är oväsentligt.
Oljebyte går att göra själv. Oftast spolning. Men man MÅSTE se till att nolla adaptionen och oljeräknaren föf växellådan. Annars kan den i princip slå i växlarna så den skadas invändigt.
Varför gör inte så många såhär då att dom renoverar?
Få har platsen, renligheten, verktygen, dokumentationen och delarna. Det finns inget i en automatlåda som är bara att fixa så att säga. Öppnar man den så måste man gå fullt ut eller så kommer det aldrig fungera bra.
Jag bör tillägga att i en del fall är det turbinfel. Så man bör hålla koll på felsymtomen innan man öppnar lådan. Mindre spännande att riva o renovera en låda för att sen ha samma fel efter. då det var turbinfel..
Det för mej in på diagnosverktyg. Har du någon billig eller för den delen dyr vanlig universalläsare så lägg den i en låda och använd den inte mer på xc90n. Den kommer ändå inte visa det djupaste av infon. Vida heter programmet och Dice heter läsaren. Det är det som gäller för att lösa problem på dessa bilar. Då kommer du in i den riktiga informationsdelen i bilen. Där har man full koll på det absolut mesta inklusive nätverken och annat. Givetvis går det att läsa det mesta i realtid för att upptäcka avvikande värden.
Prisnivån här i landet är för att folk är lycksökare. På nåt svenskt maner så kan vi inte fixa nåt till ett pris där man klarar sej och sen få in en hel hoper jobb att göra sej en fet hacka pä. Nej här säger man specialist om sej själv.. förbannar skattesystenet och ser till att
klämma rejält på priset. En aw låda går lös på drygt 30.000 som utbytes. Men med dom pengarna skrotas saker istället för fixas. Så.. inkomsten per månad lär knappast bli högre för det högre enhetspriset.
När man vet att delarna betingar 2100kr. Att renoveringen tar drygt 8 timmar. Alltså en arbetsdag. Och stommarna kostar precis ingenting in då man måste lämna sin egen i pant då kan man som sagt fråga sej vari pengarna ligger förutom i tron om att tälja guld... om man byter precis allt, då menar jag turbin,
ventilhus, och renoveringssats. Då betingar delarna drygt 8000kr för mej. Mindre för renoveraren.
Men iof.. volvo ville ha 35000 för lådan... firman som faktiskt renoverar lådorna åt volvo vill ha 27000
Bara där sög volvo åt sej 8000 ( garanterat mer då dom har rabatt med)..ytterligare ett tecken på osundheten...
Ber om ursäkt för konstiga bokstäver ibland.. jag skriver från telefonen..