Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Skruva automatlåda xc90

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 23:29:56, 20-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant till mig har en XC90 med krånglande automatlåda. Både han och jag har letat på nätet efter tips på hur man skruvar med sådana, men inget hittat. Är de så besvärliga eller är folk lata? Dvs är man dum i huvudet om man försöker sig på att skruva med dem? Sedan har jag en följdfråga. Det finns ju gott om beg. växellådor, men inte just till hans modell. Kan man montera från en annan modell? XC70?

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



ac tc

#2 » 09:17:54, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en fyrstegare dvs tidig xc90 så kommer den från GM så delar är billigt och tillgängligt.
Hur det är med dom senare lådorna från Aisin vet jag inte.
- det är inte raketforskning att mecka automater, största problemet är att det är svårt att räkna ut vad som är rätt då den inte är självförklarande som en vanlig manuell.
Kan oxo vara ide att kolla på en renoverad från staterna..dom är inte alls lika rädda för automater och renovera såna over there.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

v240tic

#3 » 09:20:08, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

v240tic
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:41, 15-04-2011
Ort: Meland, nord for Bergen
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 4110
Massey Ferguson 135
Takeuchi TB045
AEBI AM52

Offside

#4 » 09:33:29, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara nått elektriskt fel?
Glapp i nån kontakt?
Även jag har varit ung, kanske yngre än de flesta
Offside
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:39, 12-01-2014
Ort: Bergs kommun jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6180, MF 5445, Huddig 960,

torbjorn_forsman

#5 » 10:13:10, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vilket sätt krånglar den mer specifikt?
Har ni provat att läsa av felkoder och sett om det finns några koder som har med automatlådan att göra? Blev den i så fall bättre efter radering av felkoderna, och kommer samma koder tillbaka direkt efter start alternativt efter en tids körning?
Är oljenivån rätt, är oljan ren och av rätt kvalitet? En del automatlådor från 00-talet kan bli mycket konstiga om man har fyllt på med fel sorts ATF.
Är filtret rengjort eller bytt i historisk tid?

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

*pettson*

#6 » 11:22:21, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kan väl först försöka enas om några saker.
Först och främst är XC90 trots sin ålder en mycket avancerad bil. Hela dess existens utgår ifrån ett datanätverk med ett antal datorer. Jag ska återkomma till strax varför det är viktigt.

Nästa grej är deras automatlådor.
Den 6 cylindriga modellen har en GM låda, ingen annan. 5 cylindriga kör AW lådor. Det skiljer dock mellan utväxlingar, samt hur många växlar där är.

På frågan om vilken låda man kan använda vid ett byte så är svaret: alla med samma orginalnummer. Eller med motsvarande utbytesnummer. Är numret samma så är det samma låda.
Jag vet inte om det skiljer mellan xc90 o xc70s lådor. Mycket saker är samma, bland annat vinkelväxeln för 5 cyl. Däremot kan det skilja på utväxlingarna mellan 70 och 90 serien då 90 serien är betydmigt tyngre och har en väldigt låg etta och tvåa. Så orginalnummer är a och o.

Nu tillbaka till datorernas betydelse.
Som alltid när datorer är inblandat så är mjukvara inblandat. Vissa kända problem finns ny mjukvara till som ska lösa trassel. Kan vara ide att se om uppdatering löser problemet alltså.

Härnäst är det så att mer än automatlådan styr sej själv. Om du till exempel har dåligt laddtryck ur turbon så kommer lådan växla väldigt konstigt utan att några felkoder sätts.
Då lådan är adaptiv i allra högsta grad så kommer lådan att växla så som den tycker du kör i genomsnitt. Vilket ofta tas för ett lådproblem. Kör du inspirerat och lådan slår i växlarna under den körningen så som sej bör. Så kommer lådan växla lite sportig även när du vill mjukköra. Den kan ju inte sia om humöret så den går på hur du som sagt kört i snitt.
Nästa grej är när folk behöver ett oljebyte i lådan. Den skriker inte efter byte, men den behöver det med 7500mils mellanrum. Ingen service tar upp det om du inte råkat ha ett serviceavtal.. typ polis, ambulans, brandkår osv. Få andra fick lådorna sköljda. Det här har resulterat i att en del ventilpaket hakat sej och börjar strula med växlingen. Dom ger dock koder då. Det går att byta ventilpaket om man är noggrann och väldigt renlig. Annars bör man låta bli. Samma det går att plocka ur och ultraljudstvätta och fixa o dona. Men bara för den som vet vad denne gör.
Fel olja är också vanlig. Spec JWS3309 gäller. Ingen annan olja. Fabrikatet däremot är oväsentligt.

Oljebyte går att göra själv. Oftast spolning. Men man MÅSTE se till att nolla adaptionen och oljeräknaren föf växellådan. Annars kan den i princip slå i växlarna så den skadas invändigt.

Varför gör inte så många såhär då att dom renoverar?
Få har platsen, renligheten, verktygen, dokumentationen och delarna. Det finns inget i en automatlåda som är bara att fixa så att säga. Öppnar man den så måste man gå fullt ut eller så kommer det aldrig fungera bra.
Jag bör tillägga att i en del fall är det turbinfel. Så man bör hålla koll på felsymtomen innan man öppnar lådan. Mindre spännande att riva o renovera en låda för att sen ha samma fel efter. då det var turbinfel..

Det för mej in på diagnosverktyg. Har du någon billig eller för den delen dyr vanlig universalläsare så lägg den i en låda och använd den inte mer på xc90n. Den kommer ändå inte visa det djupaste av infon. Vida heter programmet och Dice heter läsaren. Det är det som gäller för att lösa problem på dessa bilar. Då kommer du in i den riktiga informationsdelen i bilen. Där har man full koll på det absolut mesta inklusive nätverken och annat. Givetvis går det att läsa det mesta i realtid för att upptäcka avvikande värden.


Prisnivån här i landet är för att folk är lycksökare. På nåt svenskt maner så kan vi inte fixa nåt till ett pris där man klarar sej och sen få in en hel hoper jobb att göra sej en fet hacka pä. Nej här säger man specialist om sej själv.. förbannar skattesystenet och ser till att klämma rejält på priset. En aw låda går lös på drygt 30.000 som utbytes. Men med dom pengarna skrotas saker istället för fixas. Så.. inkomsten per månad lär knappast bli högre för det högre enhetspriset.
När man vet att delarna betingar 2100kr. Att renoveringen tar drygt 8 timmar. Alltså en arbetsdag. Och stommarna kostar precis ingenting in då man måste lämna sin egen i pant då kan man som sagt fråga sej vari pengarna ligger förutom i tron om att tälja guld... om man byter precis allt, då menar jag turbin, ventilhus, och renoveringssats. Då betingar delarna drygt 8000kr för mej. Mindre för renoveraren.

Men iof.. volvo ville ha 35000 för lådan... firman som faktiskt renoverar lådorna åt volvo vill ha 27000
Bara där sög volvo åt sej 8000 ( garanterat mer då dom har rabatt med)..ytterligare ett tecken på osundheten...

Ber om ursäkt för konstiga bokstäver ibland.. jag skriver från telefonen..

12 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

63an

#7 » 11:39:20, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

JA ord å inga visor! Hoppas det är "vetenskapligt dokumenterat" :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

*pettson*

#8 » 11:51:14, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:JA ord å inga visor! Hoppas det är "vetenskapligt dokumenterat" :coffee:



Tja.. några tusen timmar med volvo har man gjort.. xc90 är många timmar av dom.
Nåt så *enkelt* som att byta stereon till en modernare i xc90n landar på drygt 3000spänn i kablar då det mesta sköts med optisk fiber och canbus. Naturligtvis går även viss styrkommunikation där i, samt att start av stereo, rattkommunikation med mera görs i datanätverket.. vilket gör att adapterkit är nödvändigt. Ja om man nu inte vill dra om alla kablar, mosa ner orginalstereon i kretskortsformat inne i konsollen så bilen inte fattar den är borta från sin plats. Men då går givetvis varken handsfree eller annat via ratten mer.
För skippar man stereon och tejpar in kablagen, då försvinner fyrhjulsdriften och centrallåset bak bland annat..

Men som oftast.. många tror det är *bara*.

2 personer gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

Stefan1972

#9 » 11:56:04, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

felkoder är ju steg ett, har bytt varvtalsgivare på en nyligen och den koden kommer upp även på simpla läsare.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Toost

#10 » 12:03:39, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt tips är att söka efter en specialist på renovering av automatlådor.
Jag hade en VW Sharan där automaten slutade växla. ( utslitna lameller, en konventionell automat, innan de började med DSG lådor)
VW ville ha såpass mycket betalt att det inte hade lönat sig att reparera bilen. ( 12 500 mil gammal)
Jag googlade och hittade en specialist som ville ha typ hälften av det VW begärt.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

d557017

#11 » 18:44:47, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns tre olika automatlådor i XC 90 beroende på årsmodell och motoralternativ, så där behövs lite mer information, sen skriver du att den krånglar, men hur menar du, vad är det som inte är bra, ryck, slirning etcetera?
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Kungsis (trådstartaren)

#12 » 23:27:45, 21-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först vill jag tacka för all info :grin: . Det har gjort att vi vågar och ser en möjlighet att skruva själva. Sedan har jag fått mera info. Det är en tidig med 6.a som läcker olja på högersidan av lådan (mera undersökningar är på gång). Felkod oljenivå/någon solenoid. Oljan ser bra ut, men nivån kan vara för lite, då jag (vi) hört talas om att det kan vara svårt att få i rätt mängd olja (behöver luftas?). Det händer ingenting oavsett vad man gör. Batteriet har varit frånkopplat, men felkoden dyker upp direkt vid start. Så planen är att lokalisera läckan och försöka fylla upp med rätt mängd olja.

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

torbjorn_forsman

#13 » 09:21:10, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På en så modern bil som XC90 ligger nog alla felkoder och adapteringsdata i minneskretsar som håller kvar datat även om man gör bilen strömlös en stund (EEPROM, flash eller liknande). Att få bilelektronik att glömma bort dumheter genom att lyfta av batteripolen fungerar på 80-talskonstruktioner (även om de har varit med på senare årsmodeller också) men inte nödvändigtvis på modernare teknik.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Jonasgustavsson

#14 » 12:40:22, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag vill tacka alla för svaren, det är min bil som jag och Kungsis försöker bli klokare på.

Bilen är en volvo xc90 2004 t6

Bilen gick precis som vanligt när felmeddelande "växellåda service erfodras snarast" kom upp i färddatorn,
direkt efter så började bilen att ryka och bilen togs på bärgare därifrån.

När bilen väl kom till verkstaden började felsökandet, bilen skickar felkod: p0732.
Bilen har väldigt lite oljemängd kvar på stickan och olja rinner ut vid svänghjulet.
Den driver inte hur man än testar sig fram, den har inte gjort några missljud eller dylikt.


Då man fick ett kostnadsförslag på en utbyteslåda för 36500:- och det är vad bilen är värd i sig, så låter det som att om man kan få tag i delar för att renovera lådan själv som den bästa vägen att gå. Är det någon här som vet var man enklast får tag i delar till denna låda?

Är enklaste vägen att lyfta ur hela maskin?

Tacksam för svar och all hjälp härifrån, god fortsättning på er alla :)
Användarvisningsbild
Jonasgustavsson
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:15, 21-09-2017
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: audi allroad 2,7t,volvo xc90,volvo 940, stuart turner 1cyl diesel, yanmar 3cyl,suzuki df

BM425

#15 » 13:17:30, 22-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

P0729 Växel 6 felaktigt förhållande
P072A Fastnat i neutralläge
P072B Fastnat i backläge
P072C Fastnat i växel 1.
P072D Fastnat i växel 2.
P072E Fastnat i växel 3.
P072F Fastnat i växel 4.
P0730 Felaktigt utväxlingsförhållande
P0731 Växel 1, felaktigt förhållande
P0732 Växel 2, felaktigt förhållande
P0733 Växel 3, felaktigt förhållande
P0734 Växel 4, felaktigt förhållande
P0735 Växel 5, felaktigt förhållande
P0736 Backväxel felaktigt förhållande
P0737 TCM motorvarvtalsutgångskrets
P0738 TCM motorvarvtalsutgångskrets, låg signal
P0739 TCM motorvarvtalsutgångskrets, hög signal

Hämtat här https://www.runns.se/felkodslasare/obd2 ... kodslista/

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se