Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Glidkolvar på bromsok bak, opel zafira

30 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

torbjorn_forsman

#16 » 18:30:40, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Kawasakibromsoken ÄR det glidbultar som avses.

Ett annat ställe där kopparpasta faktiskt gör nytta är på kortsidorna av bromsbelägg som annars vill rosta fast i oket (t ex på gamla ATE tvåkolvsok, såsom bak på Mercedes 123-serie och Volvo 240), och på låspinnar för belägg på gammaldags ok, som fastnar hopplöst om de är osmorda eller smorda med något som inte tål värme i längden.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Michael Meier

#17 » 20:15:25, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan, du har rätt i det du säger :) och det finns två typer av kopparpasta som inte säljs på BT ø CO, som inte tappar "fettet",

Det är skillnad på kopparfett och kopparfett.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Stefan1972

#18 » 08:12:31, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo fast jag gillar ändå inte kopparfett på bilar.............:-) Har jobbat på däckverkstad i flera år och har väl blivit avskräckt av alla som smetar in nav, skruvar och muttrar med det in till förbannelse. Man skulle nästan ha skyddsdräkt på sig och engångshandskar känns det som. Sen att man dessutom lagar bilar nuförtiden och ser det på övriga ställen också gör inte saken bättre. Det är Bosses fel allting tror jag...........

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#19 » 10:35:03, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gett upp med fett på glidpinnarna.
- har provat det mesta, allt från nån vit pasta avsedd för trapetsgängan på en sotapparat i en sodapanna till molycote och kopparpasta, kranfett ( Silicon.)
Alla har kladdat ihop totalt på nåt år.
- numera så rengör jag dom bara och ger dom en liten droppe vanlig olja, det har för mig funkat bäst.
Får det intrycket att när dom väl har börjat kärva så får man aldrig riktigt till dom mer.
Beläggen brukar jag fila upp uttagen på så de går lätt att få dit och kan röra sig ordentligt, då fastnar åtminstone inte dom.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stefan1972

#20 » 10:46:46, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det spelar ingen roll vad man provar, utgångsläget är att de inte tål produkter gjorda av vanlig mineralolja. Det är inget hittepå, det är fakta. Spelar ingen roll om det så är nåt fett för rymdskytteln för 6000kr grammet så fungerar det inte i längden. Om man upplever att siliconfett inte fungerar så är troligen gummina förstörda redan och behöver bytas.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Michael Meier

#21 » 17:23:12, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För min del löser jag det med sexmånadersrengörning och smörjning... i teorin i alla fall.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

nimbus

#22 » 17:55:01, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Jo fast jag gillar ändå inte kopparfett på bilar.............:-) Har jobbat på däckverkstad i flera år och har väl blivit avskräckt av alla som smetar in nav, skruvar och muttrar med det in till förbannelse. Man skulle nästan ha skyddsdräkt på sig och engångshandskar känns det som. Sen att man dessutom lagar bilar nuförtiden och ser det på övriga ställen också gör inte saken bättre. Det är Bosses fel allting tror jag...........


Är det något mer problem med kopparfett ,mer än att det är kletigt? rent allmänt
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Michael Meier

#23 » 18:01:33, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta placerat på fel ställe i riklig mängd :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#24 » 18:36:16, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimbus skrev:
Stefan1972 skrev:Jo fast jag gillar ändå inte kopparfett på bilar.............:-) Har jobbat på däckverkstad i flera år och har väl blivit avskräckt av alla som smetar in nav, skruvar och muttrar med det in till förbannelse. Man skulle nästan ha skyddsdräkt på sig och engångshandskar känns det som. Sen att man dessutom lagar bilar nuförtiden och ser det på övriga ställen också gör inte saken bättre. Det är Bosses fel allting tror jag...........


Är det något mer problem med kopparfett ,mer än att det är kletigt? rent allmänt


I just det här fallet är problemet gummidelar som inte tål oljan i kopparpasta.
I andra fall kan det vara t ex att kopparn ger galvanisk korrosion och frätskador efter en tid då oljan har försvunnit och bara kopparpulvret är kvar.

Jag har inte haft att göra med någon VAG-bil med just den där typen av ATE bromsok. På VW Golf III och tidig Audi A3, där jag tror oken är tillverkade av Lucas/Girling, har jag använt vanligt molyfett på glidpinnarna med gott resultat. Likaså på Ford Focus.
Jeep/Chrysler (bromsok av märke Kelsey-Hayes) har en konstruktion där glidpinnen, eller snarare glidhylsan, är innesluten i en gummibussning med bälgar i båda ändar. Den ska normalt vara helt osmord men man kan ibland bli tvungen att göra undantag, t ex om ena bälgen har råkat brinna upp då någon har eldat länge med gasollampa för att få loss en fastrostad luftnippel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#25 » 20:53:45, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar om Meken49 hade 5-kantiga skruvskallar på glidpinnarna.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

ac tc

#26 » 21:18:26, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle förstå att gummidelarna inte tål olja om det nu fanns några i dessa koreanska ok.
Okena på durangon å andra sidan är sen 98 sett hur mkt salt som helst och har aldrig kärvat trots att den kärran står ofta, kelsey Hayes- amerikansk kvalitet. Däremot så har den slitit spår i adaptern där klossarna ligger, verkar dock inte spela nån roll.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

meken49 (trådstartaren)

#27 » 21:27:20, 03-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rospigg. Jag har inte räknat hur många hörn det var på glidbulten, men det är nog en 5-hörning, då vanliga nycklar ej passar. Nu har jag ändrat mina planer och struntar i att byta den, då det gick bra att putsa bort rosten med en smärgelduk. Var nog lite överambitiös och trodde det var viktigt med perfekt glidbult :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#28 » 06:34:50, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Skulle förstå att gummidelarna inte tål olja om det nu fanns några i dessa koreanska ok.
Okena på durangon å andra sidan är sen 98 sett hur mkt salt som helst och har aldrig kärvat trots att den kärran står ofta, kelsey Hayes- amerikansk kvalitet. Däremot så har den slitit spår i adaptern där klossarna ligger, verkar dock inte spela nån roll.


Jo, det brukar bli djupa gropar i skenorna som beläggen ligger an mot på Kelsey-Hayes.
Ett annat problem med de oken är att kolvarna är av bakelit, som med tiden drar åt sig fukt och sväller så att kolvarna kärvar fastän allt annat verkar vara i ordning. Man kan lösa problemet genom att ta ut kolvarna, tvätta ren dem noga och sen torka dem i ugn vid drygt 100 grader över natten. Mät gärna diametern i både yttre och inre ände med mikrometer före och efter torkningen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#29 » 06:41:43, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thorbjörn, har du en grov gissning om hur många olika typer av glid-ok det finns, :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torbjorn_forsman

#30 » 06:46:47, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog många :) Men det känns som om konstruktionerna har blivit mer standardiserade på senare år, förr var ju mångfalden ännu större.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se