Om det är upprostat, man är pedant, kör stenhårt, är fullständigt osäker eller om man jobbar professionellt ja då lär man ju byta bromsdelar i stället för att hålla på och greja.
Men ja, det räcker att putsa av med. Det ska mycket filande till innan det förlorar sin funktion/precision/styrka. Man behöver inte ha för stor respekt att gå på glidbultarna och fixa lite på en vardagsbil.
Ha exempelvis på lite
olja och gå loss med
smärgelduk (på
rulle) Lägg runt duken och "såga på" tills det ser slätt och någorlunda skapligt ut. Då får du bort rostövermått samtidigt som man gnider in olja i rosten/ytan så det håller ett tag till.
Sen fett och nya tutor.
Glidbultarna och beläggens rörelsemån är det man ska sköta om för att hålla ner skiv-, belägg- och okkontot. Så fort det börjar kärva går det utför ganska snabbt med hela alltihopa tills det går varmt, drar mer soppa, skivorna slår sej osv
När man väl fått av hjulen tar det ju inte mer än ca 1 timme att ta isär, rengöra, motionera oken med studsfria klubban och brytjärnet och se efter lite mer noga. Innan dess räcker det ju att lyfta och snurra hjulet, bromsa, snurra igen för att få känsla för hur det ligger till därinne.