Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Glidkolvar på bromsok bak, opel zafira

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 21:03:46, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska byta bakre bromsokets glidkolv på min Zafira, men varken u- eller ringnyckel passar då det tydligen ska vara något specialverktyg. Har inte stött på detta förut. Är det någon sorts överenskommelse mellan tillverkarna av verktyg och glidkolvar eftersom man inte kan använda vanliga standardverktyg? :sad:


Gå till lösningen
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



rospigg

#2 » 21:13:27, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag upptäckte på en Citroen BX att de hade bultskallar som var 5-kantiga vid bromsoken.
(sen upptäckte jag att det inte var dessa som skulle skruvas bort)
Kan det va något liknande?
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

meken49 (trådstartaren)

#3 » 21:20:41, 25-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog 5-kantig bult ( har inte räknat). Om man sätter u-nyckeln emot så är det bara ena sidan som är mot det platta. Andra sidan vilar mitt på hörnet. Denna glidkolv är ny, så det var när jag skulle kolla storleken på nyckeln jag upptäckte detta skumma.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#4 » 06:41:29, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det finns 5-kantiga skruvskallar i bromsok så brukar det inte vara meningen att de någonsin ska behöva lossas ens när man renoverar oket.
Vad är det för fabrikat på oket? Inbyggd handbromsmekanism eller inte?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#5 » 08:08:09, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte stött på nå special på någon opel? Pratar du om glidbultarna som sitter i bygeln?
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

meken49 (trådstartaren)

#6 » 08:15:50, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är Bosch-modellen med handbromsmekanism. Köpt hos min lokala BDS-butik. Reservdelsnummer ID 52906. Konstigt att det går att köpa denna sats med glidkolvar och tätningar om man inte ska behöva byta dem :klia: . Anledningen till mitt tänkta byte var att det kommit in smuts in bakom tätningarna så det börjat rosta på kolven. Kanske man bara behöver putsa av den lilla rosten som blivit på kolven och sedan byta tätningarna ?
Senast redigerad av meken49 08:24:28, 26-09-2017, redigerad totalt 1 gång.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Stefan1972

#7 » 08:22:59, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag ser nu att bosch oken verkar ha nån märklig konstruktion på glidbultarna men det syns inte om de är femkantiga eller inte. Annars är det ju bara putsa rent och smörja in med siliconfett. Det gör man ju på 99% av alla bilar ändå. Det ska mycket till innan man byter nå bultar på normala bromsbyten. Man putsar till dem, ser till att de går lätt i loppen och smörjer in.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Orsa

#8 » 08:49:28, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är upprostat, man är pedant, kör stenhårt, är fullständigt osäker eller om man jobbar professionellt ja då lär man ju byta bromsdelar i stället för att hålla på och greja.

Men ja, det räcker att putsa av med. Det ska mycket filande till innan det förlorar sin funktion/precision/styrka. Man behöver inte ha för stor respekt att gå på glidbultarna och fixa lite på en vardagsbil.
Ha exempelvis på lite olja och gå loss med smärgelduk (på rulle) Lägg runt duken och "såga på" tills det ser slätt och någorlunda skapligt ut. Då får du bort rostövermått samtidigt som man gnider in olja i rosten/ytan så det håller ett tag till.
Sen fett och nya tutor.
Glidbultarna och beläggens rörelsemån är det man ska sköta om för att hålla ner skiv-, belägg- och okkontot. Så fort det börjar kärva går det utför ganska snabbt med hela alltihopa tills det går varmt, drar mer soppa, skivorna slår sej osv
När man väl fått av hjulen tar det ju inte mer än ca 1 timme att ta isär, rengöra, motionera oken med studsfria klubban och brytjärnet och se efter lite mer noga. Innan dess räcker det ju att lyfta och snurra hjulet, bromsa, snurra igen för att få känsla för hur det ligger till därinne.


Detta inlägg har valts som lösning


2 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

meken49 (trådstartaren)

#9 » 08:56:22, 26-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för dessa tips :shake_hands: . Den som lyder råd, är vis sägs det.

1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Stefan1972

#10 » 09:32:36, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värt att poängtera är att det SKA vara siliconfett på glidbultarna. Gummina som dessa glider i är gjorda av samma gummi som övriga gummin i oket och tål ej oljebaserade produkter. Då sväller dem och det brukar träta i onödan. Så inget vanligt fett alltså.

3 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

meken49 (trådstartaren)

#11 » 18:38:09, 29-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var bra Stefan att du nämnde detta med silikonfett. Visste inte att det var så viktigt. Har nog ibland använt kopparpasta som ju sägs ska vara ett universalmedel.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#12 » 22:10:16, 30-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kopparpasta på glidbultar/glidpinnar är ofta rätt på japanska bromsok, men mer sällan på europeiska och amerikanska konstruktioner.
För övrigt så har jag fått för mig att kopparpastan brukar vara baserad på någon slags syntetiskt fett, alltså inte mineralolja, så den kanske är snällare mot naturgummi än vad vanligt smörjfett är ändå.

När det gäller silikonfett ska man se upp med att vissa typer kan fräta på stål och/eller aluminium, så det duger säkert inte med vilken tub som helst som det råkar stå silikonfett på heller.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#13 » 08:19:34, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

vilka japanska bromsok då?
Kopparfett ska man hålla så långt bort som möjligt från bilar. Verkan och betydelsen är ringa även om vissa tror annat. Fungerar bra till grenrörsskruvar och muttrar möjligen. Kopparfett på fel ställen är bara en styggelse.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#14 » 18:04:34, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:vilka japanska bromsok då?


T ex de bromsok som sitter fram på Kawasaki motorcyklar från omkring 1980.
Direkt citat ur verkstadshandboken:
Apply a thin coat of PBC (Poly Butyl Cuprysil) grease to the caliper holder shafts and holder holes.

Jag har sett det föreskrivas i bilsammanhang också men kan inte ange någon bestämd källa för ögonblicket.
PBC är alltså det japanska namnet på den smörja som vi i Sverige kallar kopparpasta.
Mitsubishi talar i sina verkstadshandböcker om något som kallas "Repair kit grease" för glidpinnar mm i bromsok, men det framgår ingenstans vad det egentligen är för någonting.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#15 » 18:19:10, 02-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

frågan är om det verkligen avses glidbultar och andra dylika sammanhang? Jag har sett en del tillverkare ange att man kan smörja fästpinnar och sånt som håller belägg med det.
Personligen skulle jag aldrig smörja någon form av gummi med det iallafall, möjligt att det är snällare mot gummit men vad jag har sett där folk kletat in det så blir det ju som en grynig massa när det lösliga fettet försvunnit och på glidbultar blir det ju bara fel.
Lagade en chevapickup en gång som snudd på var stum i bromsarna, det var INTE oken sa han för de var renoverade. Började plocka isär och mycket riktigt var det ju oken som knappt rörde sig och när man började gräva djupare så hade han ju mycket väl renoverat sakerna men smort in allt, och då menar jag allt med kopparfett. Rikligt också. De flesta gummidelar blev raskt betydligt större när man fick ur allting.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se