Här nere så är det sällan packad snö o is på vägarna, möjligen på morgonen o sen är det saltat, så jag har aldrig kört med dubbdäck, utan vettiga odubbade och det har fungerat för mig, jag har stor körvana när det gäller halka då jag gillar o åka ställ och "leka" med min bil på vintern.
Har kört på vintern med sommardäck då bilar ska flyttas osv, går det med, så gjorde dom förr, är inte så längesedan det blev lag på vinterdäck.
Är inte däcken som avgör, det är hastigheten och hastigheten bestämmer jag som förare, blir ofta omkörd på vintern när jag känner att jag ligger på min, bilens och däckens gräns, oftast av någon suv, med herrejösses däck o fälj och med 4-krafs, antispinn, abs, stabiliseringssystem osv, vad finns där för marginaler?
Jag har kört bilar med extra allt och det är bekvämt och trevligt, men när det väl släpper, ja då går det fort åt helvete, inga marginaler finns och jag känner mig mer utsatt i en modern bil än mina fosiler till rwd bilar, dom säger till när det börja gå för fort och jag kan då anpassa mig.
Jag anser att du ska kunna köra på dom däcken du har, allt beror på dig som förare och vad du förvänta dig av ditt fordon när det är halt ute, snökedjor har nämts innan och det tycker jag låter som en bra idé om en bor norröver, ska du köra "rally" på allmänna vägar så är spikdäck ett naturligt val, dock få väl sådana inte användas på allmänna vägar.
Det viktigaste är att du som förare tänker och anpassa dig, gör du det så kommer du och dina passagerare med mycket stor sannolikhet komma fram till resmålet, året runt.