Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Besikta bil med nyare kaross?

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

G_Hackman

#16 » 17:56:13, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser att G-son hann svara innan jag skrivit klart men jag postar ändå för att få med länken.

Egentligen är det inte tillåtet att ändra antal dörrar genom att byta kaross utan att det blir ombyggt fordon, tyvärr. Det går då i så fall dessutom inte att kombinera den utbytta karossen med att man samtidigt bygger om chassiet eller ändrar drivlinan.
Dock finns det ett undantag, man kan faktiskt få byta till annat originalkarosseri på en rambyggd bil och samtidigt byta drivlina när man reggar som ombyggt fordon. Fast då med kravet att karosseriet är av originaltyp för årsmodellen. Eftersom det inte fanns 4-dörrars RR på 1974 så funkar det inte i detta fall.
Se t ex http://sfro.com/images/stories/dok/Lath ... 150501.pdf

Bäst är dock att kolla med SFRO och bilprovningen. För i slutändan beror det på vad de enskilda tjänstemännen anser...


Att ingen på bilprovningen ifrågasätter innebär tyvärr inte att det är tillåtet. Finns mer än ett exempel på det.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512



gute84

#17 » 17:59:08, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag ägde en range rover v8 fyrdörrar med byt till defender 90 pickup kaross för några år sen
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

mathiast

#18 » 18:52:56, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur som helst har bilen gått igenom två st regbes i det utförandet,ett för byte av motor från v8bensin till diesel och ett för nytt drag med högre dragvikt.
Dragkroken var dom väldigt aviga till trots papper på att bilen fick dra 4000kg och ett nytt eugodkännt drag för 3500kg.
Förmodligen får du 20olika svart om du frågar 10 besiktningsmän om detta ämnet.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

G_Hackman

#19 » 19:24:49, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Förmodligen får du 20olika svart om du frågar 10 besiktningsmän om detta ämnet.
Exakt så tror jag med. Så därför menade jag att om man avser att bygga om, regbesikta eller dylikt så ska man se till att fråga just de enskilda tjänstemän som kommer att hantera ens egen bil. För frågar man på en annan station kan de få för sig att neka.


Kontentan av resonemangen måste väl ändå bli att det är en fördel om förändringar står inskrivna i regbeviset. Om det egentligen är rätt eller fel spelar ingen roll då. Stämmer inte bilen med regbeviset så finns alltid risken att någon som är nitisk kommer att påpeka detta förr eller senare. Vad som händer då är åtminstone bra att veta. Eller hur?!
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

Kungsis (trådstartaren)

#20 » 23:15:52, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren :grin: även fast ni verkar ha samma tankar som jag själv, dvs det är inte 100 ok och man kan få problem :sad: . Synd då jag verkligen gillar grejen med en äldre enkel ram försedd 4wd med finfin motor. Får ringa säljaren nu när jag har lite backup på mina funderingar. Har även läst på denna sida https://www.smt.nu/volvo-td40.php och det verkar ju vara lite jobb med att få till det, så man kan ju undra varför de inte löpt hela linan ut.

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Stridis2

#21 » 12:30:30, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett par saker man bör tänka på vid TD40-konverteringar, framför allt om någon annan har gjort den:
Kan man lyfta ventilkåpan?
Kan man lossa främre tvärbalk i ramen för att kunna lyfta motorn, alternativt lossa oljesump och diverse rör där inne?
Vad för startmotor har använts?
Vad för adapterplatta, svänghjul, startkrans och koppling används? Är det absolut rakt hopmonterat så man inte havererar växellådan?
Används original RR växellåda? I så fall, är den renoverad? De lär ha lite problem med att hantera TD40:s vrid.
Vad för termostater har använts? Sitter de på original plats eller är de slangmonterat?
Hur är oljefilter och -kylare löst?
Vad för vattenkylare?
Vad för motorkuddar, och hur många? 2 RR original är för klent för den motorn.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

mathiast

#22 » 17:47:32, 05-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade nog satsat på en smidigare maskin än den gjutjärnsklumpen,i min sitter det en 120hk iveco turbodieselfyra.
Hade jag gjort om det idag hade jag nog använt en audi AEL femcylindrig 2,5 tdi maskin med tillhörande elektronik vilken ligger på 140hk utan chip.
Mercedes om605 eller 606 hade också kunnat bli trevligt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Stefan1972

#23 » 10:12:53, 06-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men dom låter troligen inte lika manligt som en TD40.............
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], Ole.L och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se