Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Besikta bil med nyare kaross?

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 00:49:09, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var och tittade på en Range Rover där de hade bytt den gamla 3dörrars karossen (-74) mot en 5dörrars från 80talet. Är väl helt ok och bra med extra säten, men då jag kollade på bilens uppgifter på trafikverkets sida fanns det inga uppgifter om att det hade utförts ett karossbyte. Den är nyligen besiktad. Borde det inte framgått att det var bytt kaross? Kan jag få problem i framtiden om jag köper bilen? Är inte nuvarande ägare som gjort ombyggnaden. Den är lastbilsregistrerad, om det nu har betydelse eller?

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



G-son

#2 » 02:07:41, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såvitt jag vet behöver en sådan ändring registreringsbesiktas. Kan DEFINITIVT bli problem i framtiden.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

RRO

#3 » 06:21:07, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är inte ett svar på din fråga men jag har en sån sån bil, bytt från tredörrars till fem. Allt i drivlineväg är utbytt och modifierat och registreringsbesiktigat, så här står det: KAROSS: RANGE ROVER MED TORPEDVÄGG, DELAR AV GOLV FRÅN
BMW 740.
Användarvisningsbild
RRO
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:15, 24-06-2012
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo TP21 -57
Honda ATC250es -86
Range Rover Classic -78
BM Victor -60

torbjorn_forsman

#4 » 06:43:16, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag känner till en Wartburg 353 från mitten av 60-talet som har fått kaross från ca '85. Den har inte regbesiktigats för karossbytet och det har tydligen gått bra.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

G_Hackman

#5 » 08:37:33, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja som redan konstaterat ska den ska regbesiktas med ändringen. Inget problem egentligen, hamnar som ombyggt fordon med karossbyte.
Största risken för problem ligger nog i om någon bilprovare eller polis i framtiden tror att man bytt identitet på en nyare bil och kräver utredning om identiteten. Att ha papper från 1974 innebär ju t ex att man har mindre problem med avgasregler och inom en inte allt för avlägsen framtid kommer den att bli besiktningsbefriad.

Kan det för övrigt rent av vara så att den faktiskt är en 80-talare som bytt id?

2 personer gillar det här inlägget.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

LeifAndersson

#6 » 09:06:48, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sådana bilar kan det bli MYCKET obehagliga överraskningar med. Skulle inte hela bilen bytt identitet så måste bilen som "donerat" karossen vara mycket väl dokumenterad och spårbar. Fixa ett ursprungsbevis på en kaross som varit monterad i många år och gått igenom flera händer kan bli i praktiken omöjligt i efterhand. Är inte sådana bygge i ordning med alla papper och reg.besiktad i samband med att den byggdes så ska man passa sig riktigt noga om man ska ha den i trafik. I värsta fall kan man förlora hela bilen om någon annan anses ha "bättre rätt" till den! :sad: Ansvaret att allt är rätt med ett sådant fordon ligger helt på köparen, så det gäller att akta sig väldigt noga!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Stefan1972

#7 » 09:12:45, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt beror ju på vad identiteten sitter? Kan man hävda att den sitter i ramen och det är så från RangeRover så är det ju kanske lite friare med modifieringar på hytt. Anser man dock att det är i hytten identiteten sitter, chassinummer i stolpe och vid ruta så är det olagligt att byta kaross då det anses att identiteten är förverkad. Man får laga upp till vissa procent innan den ursprungliga karossen anses vara helt ny eller tagen från annan bil.
Laga rost är okej, byta från tre till fem dörrar kan ju anses vara okej, byta bakdel pga krock är okej men att gå så långt som till karossbyte och sen skylta med det kan bli marigt. Om det nu är så att identiteten är karossen alltså.
Fattar bilprovningen misstankar så blir det anmodan om regbesiktning och utredning hos larmtjänst och har man hamnat på den vägen och verkligen har bytt kaross och de kan konstatera det så kan man lika gärna skrota bilen.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#8 » 11:10:56, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett samtal med bilprovningen skulle nog inte skada.
- Min Dodge från 98 har vin nr på ram, torped, och bagage så rent krasst så kollar dom varje gång att karossen och ramen hör ihop.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Stridis2

#9 » 12:53:38, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bytt motor i en RR till en TD40, samt jag har varit mycket aktiv i Svensk Land Rover Klubb och därigenom hört ganska mycket. Så som jag har förstått det hela så är det ramen som bär identiteten på RR. Det fanns folk som tog en nästan ny Disco (som är byggd på RR:s ram) och flyttade över allt till en gammar RR-ram (om de bara flyttade identiteten eller faktiskt bytte ram behöver vi ju inte diskutera här... :vissla: ). På detta vis fick de en skattebefriad modern Disco.

Som redan har påpekats så ska bilen regbesiktigas för att få in rätt vikt i papperna. Annars kan du få problem när nitisk polis eller besiktningsman ser felet.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kungsis (trådstartaren)

#10 » 15:34:19, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske skulle varit tydligare och förklarat att även motorn är utbytt mot en TD40 och det finns dokumenterat med regbesiktning (vilket väl alltid inkluderar vägning eller?). Fast det står bara att just motorn är utbytt och att den har en effekt som uppgivits, dvs ej enligt dokument. Men det står, som sagt, inget om att karossen är utbytt.

Med vänlig hälsning
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Stridis2

#11 » 16:52:37, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är likväl rökt om någon nitisk upptäcker det hela. Konstigt att man har gjort på det hållet. Kanske för man ville ha det helt skattebefriat??? :klia:
Ett problem med TD40 i gamla RR är framaxeltrycket blir för stort. Det lär vara exakt samma framaxel i 70- och 80-talarna men ändå är de äldre klassade med lägre framaxeltryck. Vet en som fick generalagenten att skriva ett intyg om detta, det räckte inte med reservdelsnummer och liknande... :sad:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

G_Hackman

#12 » 16:56:44, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte tillåtet att byta både motor och kaross (på en rambyggd bil) så då går det inte att få den laglig i det utförandet. Sen är det, som konstaterat, inte säkert att någon på bilprovningen eller polisen har tillräcklig koll på RR för att någonsin inse att det är fel kaross. Fast gör de det så måste den ändras tillbaka till originalkaross (i och med att motorbytet är det som är inskrivet redan).
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

mathiast

#13 » 17:20:28, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en rrc med -76 ram och kaross från en-88 samt att tak och karossen bakom bakdörrarna är från landrover discovery.
Ingen på bilprovningen har ifrågasatt detta på tio år mer än att vid förra bes så tyckte han inte att det borde vara skivbromsar bak
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

mathiast

#14 » 17:23:46, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Btw identiteten på en rambyggd bil sitter i ramen och följer den,byte av karossen är bara reservdelsbyte om man inte byter till främmande kaross typ volvo 740 på ett rangeroverchassie.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

G-son

#15 » 17:43:32, 04-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:...byte av karossen är bara reservdelsbyte om man inte byter till främmande kaross typ volvo 740 på ett rangeroverchassie.

Fel rangeroverkaross är också främmande. Fel antal dörrar, fel vikt o.s.v. Reservdelar är identiska med originalet.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se