Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Krockkudde Zafira

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 18:43:52, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kan det vara som gör att den gemensamma varningslampan för krockkudden och bältessträckaren lyser på min Opel Zafira -99 ? Törs man köra den? Man vill ju inte få tinnitus :uupps: Den har aldrig någonsin lyst tidigare. Läste i handboken att krockkudden skulle kontrolleras vid en viss tidpunkt. Kan det vara det?


Gå till lösningen
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



Johnny Thorgren

#2 » 19:03:26, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var med om att det var glapp i någon kontakt under någon av framstolarna. Var på en -99 Astra

1 person gillar det här inlägget.
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

torbjorn_forsman

#3 » 20:11:33, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man har tillgång till en felkodsläsare så bör man kunna få systemet att tala om lite mer detaljerat vad det är för fel. Det duger inte med enklaste sortens "generisk" läsare som bara kan ge de standardiserade felkoderna för motorstyrsystemet, utan det behövs en som man kan ställa in specifikt för aktuell bilmodell.

En sak som är mycket vanlig på 90-talsbilar med krockkudde är att en felkod för hög batterispänning sätts om man t ex har använt en snabbladdare för hjälpstart, och den ligger kvar tills man har läst av och raderat felkoder på korrekt sätt. Den styrenheten brukar inte glömma bort felkoderna bara för att man lyfter av en batterikabelsko.
Jag har även varit med om ett fall (en Mercedes '01) där varningslampan för airbag tändes efter ett startförsök med dåligt batteri, då hade det blivit felkod för låg batterispänning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

meken49 (trådstartaren)

#4 » 20:53:57, 16-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag tänker efter, så hade jag haft batteriladdaren på något dygn. Undrar om det kan vara orsaken? Överspänning? Det var inte min Ctekladdare som jag vanligtvis använder. Den är nog stabilare än den billiga Cotechladdaren från Clas O som jag använde vid detta tillfälle.
Jag ska nog testa att ta bort pluskabeln från batteriet ändå , även om det kanske inte hjälper.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Trondos

#5 » 10:09:31, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnny Thorgren skrev:Var med om att det var glapp i någon kontakt under någon av framstolarna. Var på en -99 Astra


Har hatt samme problem, 98 Astra. Kjøpte meg en OP-COM på ebay fra Kina. Den kunne nulle ut feilkoden, men hvis noen klåpare i familien :mrgreen: dro stolen helt bak, lyste lampen igjen. Noen dråper med snabblim i pluggen løste prøblemet.

Eller, den endelige løsningen på den bilen var vel den siste kjøreturen...til bilskroten. :djaevul:

1 person gillar det här inlägget.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

Martin_N

#6 » 20:07:32, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ingen felkodsläsare skulle jag börja felsöka i denna ordning:
Vanligaste orsaken att airbag varningslampan börjar att lysa är korrosion i kontaktstycken. Med avstängd tändning kan du ta isär och kontrollera kontaktstyckena. Ser de korroderade ut?
Nästa steg är att kolla om coilspring-en är hel. Det är den som gör att du kan vrida på ratten men ändå leda ström till förarairbagen. Strömmen leds av kopparledare på en "pappersremsa" som kan gå av. Du kan inte ta isär den men du kan se om du har ett brott eller inte genom att ohm mäta.
Om du finner orsaken till att lampan tänds kan det gå några cykler innan sensorn stänger av den eller så kan den behöva en nollställning med felkodsläsare (Kan tyvärr inte Zafira's airbag elektronik i detalj)
Hjälper inte något av detta råder jag dig att uppsöka verkstad. Att lampan lyser innebär att airbagsystemet inte fungerar som det skall och du kanske inte får det skydd som är tänkt om du krockar.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
Martin_N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:59, 12-02-2007


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se