Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Diagnosuttag på Peugot Boxer -00

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

meken49 (trådstartaren)

#1 » 16:36:11, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan någon berätta för mig vart diagnosuttaget finns på min Peugeot Boxer Diesel -00? Men det kanske inte finns på den årsmodellen. Tänkte prova min OBD-läsare när den kommer.


Gå till lösningen
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.



torbjorn_forsman

#2 » 11:35:01, 23-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På Partner av motsvarande generation sitter det innanför luckan för säkringar mm till vänster under instrumentbrädan. Jag är dock inte säker på om Peugeot fick det standardiserade OBD-uttaget förrän omkring 2002, det kan vara den äldre typen - ett avlångt treradigt kontaktdon där man kopplar in en trepolig diagnoskontakt på olika positioner beroende på vilket av bilens system man vill läsa av.
Den Peugeot Partner '97 som jag hade förut, hade bara airbagsystem som gick att läsa av den vägen (en Autocom-klon från Aliexpress med tillhörande adapterkablar fungerade bra). Om det hade varit en bensinare eller om den hade haft ABS, så hade kablar från lite fler system varit framdragna dit.

'00 är på gränsen mellan om den ska ha en helt mekanisk fördelarpump för dieselmotorn eller om det finns en överordnad elektronisk styrning.
Om motorn har luftmängdmätare samt om det går elkablar till spridaren för cylinder 1, så finns det motorelektronik som man kan prata med via diagnosuttaget.


Detta inlägg har valts som lösning


1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se