Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Austin A30

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

262c78v6 (trådstartaren)

#1 » 20:26:49, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Austin A30 svårstartad och orkeslös. Den orkar knappt upp för en backe i 3 ans växel. Någon som vet? / Thorbjörn

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
262c78v6
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:31, 21-10-2017



PerJohansson

#2 » 20:28:57, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat hur tändningen står?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

jörgen.ottosson

#3 » 21:01:06, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

..eller rent av brytaravstånd?
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

ac tc

#4 » 08:45:37, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

262c78v6 (trådstartaren)

#5 » 08:48:08, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen. Jag ska kolla nu i höst och åter kommer hur det blev/ Tobbe

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
262c78v6
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:31, 21-10-2017

Stefan1972

#6 » 08:51:23, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

eller kompression som steg ett. Det är ju inte många kusar i en sån maskin och med lite flämt i ventilerna så blir det inte många kvar...........

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

262c78v6 (trådstartaren)

#7 » 08:54:57, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok jag kollar komprisionen. Vet du hur mycket det ska vara?

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
262c78v6
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:31, 21-10-2017

63an

#8 » 09:06:41, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska vara jämna värden! :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Berit

#9 » 09:22:04, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men en bild skulle vara roligt att se

1 person gillar det här inlägget.
Berit
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:26, 28-01-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat traktorer

G_Hackman

#10 » 11:35:04, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har den gått med blyfritt så kan ju ventilsätena börjat läcka. Så kompet är nog absolut värt att kolla.

1 person gillar det här inlägget.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512

torbjorn_forsman

#11 » 20:47:39, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

A30 började ju tillverkas 1951. På den tiden hade man ännu inte börjat med konsekvent blytillsats i bensin i Europa, så motorn bör rimligtvis från början ha varit konstruerad för att tåla blyfri bensin. Det här med billiga och undermåliga material i ventilsäten, som krävde bly för att hålla, är något som snarare hör ihop med lågprismotorer konstruerade från sent 50-tal och något tiotal år framåt.

Men jag är nog benägen att hålla med om att en bra början är att göra en allmän service och gå igenom tändsystem, ventilspel, kolla kompression, ev ta en titt på förgasaren (men rör inte den förrän det kan anses bevisat att felet ligger där).

Om fördelaren är glapp och sliten så är det meningslöst att ställa in brytarna till rätt brytaravstånd med bladmått (den metoden fungerar bara om fördelaren är i nyskick). Det är säkrare att koppla in en kamvinkelmätare och ställa in rätt slutningsvinkel (vanligtvis ca 50° på en fyrcylindrig motor).
Tänddelar såsom kondensator, fördelarrotor, fördelarlock mm byter man bara om det bevisligen är ett funktionsstörande fel på dem. Om sådana saker ska gå sönder, så brukar de oftast göra det när de är nästan nya. Gamla kondensatorer som har legat i reservdelslager länge "NOS" är ofta sämre än sådana som har suttit i en bil och varit i drift lika lång tid.
Kolla att centrifugaltändförställningen fungerar som den ska. Om den har kärvat ihop och inte kan ställa tändningen tidigare vid högre varvtal, så kan motorn bli mycket slö. Samma sak om fjädrar skulle ha mattats ut så den inte återgår säkert till nolläge då motorn går på tomgång eller står stilla. Man kan kolla med stroboskoplampa (och ev vakuumtändförställning bortkopplad) att tändläget inte börjar flytta sig i tidigare riktning förrän man har ökat varvtalet en bit över normalt tomgångsvarvtal. För mer exakta upplysningar finns säkert tändförställningskurvor i bilens verkstadshandbok.

Om motorn har utsatts för många ventilslipningar av mindre nogräknade mekaniker under årens lopp, så kan det hända antingen att ventilsätena är så nernötta att ventilerna ligger djupt ner i godset och gaserna knappt tar sig förbi ventiltallriken då ventilen står öppen, eller att kanten på ventiltallriken har blivit så tunn och skarp att den blir glödande när motorn belastas hårt, och orsakar glödtändning. Det senare felet kan vara svårt att upptäcka utan att lyfta toppen eller titta in med endoskop genom tändstiftshålet, eftersom motorn ändå kan gå perfekt när den inte belastas så hårt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

63an

#12 » 21:09:32, 24-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo Austin har man åkt med Å därifrån kommer det att "en omborrning kan göra susen" A_40 kunde hålla stilen runt 5 000 mil sen var de dags att meka men de var bra kraft i de rackarna! Ingen skrev heller om att smörjningen för ventilerna var en kanal i motorblocket sånt upptäckte man när man lyfte toppen SAE 50 var en bra olja till allt så den koksade igen med tiden! A 30 blev snart A 35 men himlar så trånga de var :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

kimmen

#13 » 08:17:41, 25-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så att du inte har spänningsfall till tändssystemet
Sitter det inte två säkringar på hö sida i motorrummet ( det är vist alla som finns) kolla dessa eller mät spänningen till tändsystemet
Gnistan skall hoppa ca 1 cm
Men som sagt tidigare, ta ett kompressionsprov, tror det är runt 10 kg jämnt på alla
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

262c78v6 (trådstartaren)

#14 » 09:53:57, 25-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack motorn ska vist vara renoverad enl förra ägaren vi får se hur bra renoveringen är när jag gort alla tester jag fått tipps om åter kommer med resultatet senare i höst/ Thorbjörn

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
262c78v6
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:31, 21-10-2017

G_Hackman

#15 » 12:02:12, 25-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I A-series high performance manual står följande:
"Earlier A-series cylinder heads had better quality cast iron than late model A-series cylinder heads, but none of them are resistant in any way to valve seat recession. Having an early cylinder head, which is just a few points higher on the Rockwell C scale, just means the cylinder head is a little bit harder than a late one. None of them are resistant to valve seat recession when using unleaded fuel."
Så tyvärr tror jag inte man ska köra någon BMC A-motor på blyfritt utan tillsats. Sen beöver det ju inte alls vara det som är felet på denna motor men det är värt att kolla. Ventilerna kan ju för övrigt läcka av andra orsaker också.


OT men ändå: När infördes egentligen blytillsatser mer frekvent i Europa? I USA påstås det ha varit förekommande sen slutet på 20-talet. Fast hur vanligt vet inte jag i alla fall. Sen har jag hört att man bytte från en blyförening till en annan runt 1960 men jag är inte säker på om det stämmer.
G_Hackman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:40, 13-06-2007
Ort: Kungälv
Sverige
Maskin: Arboga GM2512


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se