A30 började ju tillverkas 1951. På den tiden hade man ännu inte börjat med konsekvent blytillsats i bensin i Europa, så motorn bör rimligtvis från början ha varit konstruerad för att tåla blyfri bensin. Det här med billiga och undermåliga material i ventilsäten, som krävde bly för att hålla, är något som snarare hör ihop med lågprismotorer konstruerade från sent 50-tal och något tiotal år framåt.
Men jag är nog benägen att hålla med om att en bra början är att göra en allmän service och gå igenom tändsystem,
ventilspel, kolla kompression, ev ta en titt på förgasaren (men rör inte den förrän det kan anses bevisat att felet ligger där).
Om fördelaren är glapp och sliten så är det meningslöst att ställa in brytarna till rätt brytaravstånd med bladmått (den metoden fungerar bara om fördelaren är i nyskick). Det är säkrare att koppla in en kamvinkelmätare och ställa in rätt slutningsvinkel (vanligtvis ca 50° på en fyrcylindrig motor).
Tänddelar såsom kondensator, fördelarrotor, fördelarlock mm byter man bara om det bevisligen är ett funktionsstörande fel på dem. Om sådana saker ska gå sönder, så brukar de oftast göra det när de är nästan nya. Gamla kondensatorer som har legat i reservdelslager länge "NOS" är ofta sämre än sådana som har suttit i en bil och varit i drift lika lång tid.
Kolla att centrifugaltändförställningen fungerar som den ska. Om den har kärvat ihop och inte kan ställa tändningen tidigare vid högre
varvtal, så kan motorn bli mycket slö. Samma sak om fjädrar skulle ha mattats ut så den inte återgår säkert till nolläge då motorn går på tomgång eller står stilla. Man kan kolla med stroboskoplampa (och ev vakuumtändförställning bortkopplad) att tändläget inte börjar flytta sig i tidigare
riktning förrän man har ökat varvtalet en bit över normalt tomgångsvarvtal. För mer exakta upplysningar finns säkert tändförställningskurvor i bilens verkstadshandbok.
Om motorn har utsatts för många ventilslipningar av mindre nogräknade mekaniker under årens lopp, så kan det hända antingen att ventilsätena är så nernötta att ventilerna ligger djupt ner i godset och gaserna knappt tar sig förbi ventiltallriken då ventilen står öppen, eller att kanten på ventiltallriken har blivit så tunn och skarp att den blir glödande när motorn belastas hårt, och orsakar
glödtändning. Det senare felet kan vara svårt att upptäcka utan att lyfta toppen eller titta in med endoskop genom tändstiftshålet, eftersom motorn ändå kan gå perfekt när den inte belastas så hårt.