Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

vad har ni för extraljus på era bilar

154 inlägg • Sida 6 av 11
Diskutera bil-teman här

QV_

#76 » 22:27:13, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thelemorf skrev:100-150m Ett lagom ljus? Det är ju som att ha en ficklampa..

300m är verkligen inte en speciellt lång raksträcka.

Det finns ju även rullgardiner eller persienner som man kan använda ifall man nu bor bredvid en väg och inte vill få in ljus från fordon på vägen.


Man kan även ha hörselskydd om grannen spelar högt, eller hur!

Det är helt riktigt att 300 meters siktsträcka inte är så mycket om man åker i 250km/h

Om 100 meter är mycket eller inte är ju helt beroende på farten. Om man cyklar i 30km/h så tar det 12 sekunder att komma 100 meter.
Så bara för att man kan se 600 meter betyder inte att man kör säkrare. För det är väll ändock meningen med extraljus. En säkrare körning.
En säkrare körning innefattar alla trafikanter, framför och bakom.
Senast redigerad av QV_ 22:35:09, 11-11-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



Thelemorf

#77 » 22:30:41, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du ens körkort, eller är du bara ett troll
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

outback

#78 » 22:38:27, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
outback skrev:En del av oss bor i norr med snö och is, då är det trevligt att upptäcka älg och ren på vägbanan låååångt fram. Då räcker inte 100-200m till på långa vägar.


Abslout, det skiljer om man om man har lämnat mälardalen där 30% av Sveriges befolkning bor.

Men körskolläraren kanske sa att man skall anpassa farten efter underlaget. Får man inte stopp på bilen på 100 meter så kanse...... Men jag skall inte kasta sten i glashus.
Stoppsträckan på torr asfalt i 110kmh är 81,4meter.
Flera gånger längre på vinterväglag.
Finns ingen i dagens stressade samhälle som har tid att puttra fram i farter som stoppar på 100m.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

63an

#79 » 22:50:44, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med de vore för djävligt om man inte hann till sin egen död :eek:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

QV_

#80 » 23:14:37, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoppad av polisen 3 gånger på 30 år så jag har körkort.

När jag kör i Karlstad så har man mycket mera användning av extraljus.
Förmodar (för jag kör inte bil så ofta i norrland) att man har ytterligare användning där.
För 30 år sedan kunde man köra många mil utan att möta någon, men det exsisterar inte längre (här i Mälardalen)
Ni som tror att jag trollar får ju faktiskt fundera på vilken trafik som kan tänkas vara runt fordonet där trollet bor.

Skulle jag köpa en 270 hk snöskoter så vore extraljus mycket intressant för då åker man runt på ytor som är "folktomma"
En bil i Mälardalen är inte ensam och vägarna här i Mälardalen är inte raka streck på en karta.

Detta forum är ju trots allt rikstäckande.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

dc_lindberg

#81 » 16:24:32, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm!
Precis som med smörjmedel så spårar ljustrådar ur...
:red_card:
:slag:
:hotar2:
Alla har vi en åsikt. Respektera varandras o låt bli onödiga kommentarer!

Jag skrev ovan (se länkar nedan) svar på trådens fråga:
valberga skrev:Jag har skapat en tråd som kanske redan finns

- Men vad har ni för extraljus på era bilar.
Jag har själv monterat 3st halogen på min Forester. En hella i mitten för att lysa långt. Två bosch på var sida snett ställda utåt för att lysa upp vägkanterna.

Funderar att byta ut någon/några.
Det finns ju LED men jag är tveksam till att dom lyser lika kraftigt som halogen
Sedan finns det Zenon. Men jag är skeptisk till att dom tänder upp tillräckligt snabbt.

Kollade på "extraljuskungen" dom hade konverterringssatser från halogen till Zenon. Dom skröt om att deras satser tänder upp snabbare än vanligt.
Jag vet inte :klia:
Vad har ni för erfarenheter.
:cool:


Tycker det var ett kanon bra inlägg!
Klart, tydligt, sakligt och inbjudande :-)
Följ trådstartarens ödmjuka och trevliga presentation - o läs innantill vad tråden skulle handla om och vilka frågor som TS ställde samt försök på bästa sätt, med dina kunskaper och erfarenheter, att besvara dessa frågor.

Jag vidhåller mina svar:
#11
dc_lindberg @ vad har ni för extraljus på era bilar
#33
dc_lindberg @ vad har ni för extraljus på era bilar
#49
dc_lindberg @ vad har ni för extraljus på era bilar

Det är -enbart- man själv som kan svara på ens eget behov av ljus!
Ingen annan!
De andra kan enbart beskriva vad de själva har, upplever, uppfattar, saknar, osv - men om det är -rätt- för en själv kan bara en själv besvara!
Nu tar vi ned tonen i tråden!
Jag gjorde i vart fall så här, o det har bäring här med!
Rullator, Rullatorer
Far insisterade på att han behöver -inte- ha några "strålkastare"!
Det visar sig att gubben (fyllde 91 i augusti) har ett ypperligt mörkerseende! Det som är kolsvart för mig ser han rätt bra i! Jag o andra sidan har upplösning på ca 1.5 emedan han aldrig sett bättre än 0.9. För mig är 0.9 = "blind" (0.8 krävs för körtkort om jag minns rätt).
Så, för vem monterade jag "strålkastarna" på hans "sportvagn" ?... mig själv... att han ändock har och får nytta av ljuset är en annan sak. Han har alltid 2st "ficklampor" med sig när han fartar runt på tomten, och -det- är bra!
Var det -rätt- ljus för honom? Nej! Han ville ju inte ha något extra ljus, för han behöver det inte. För min del är det dock -bra- att han har det, för då kan jag se var han är och eftersom jag inte ser bra i mörker så har -jag- då nytta av hans belysning.

TS frågade oss vilken belysning vi har och hur vi upplever den.
Bjöd in med att presentera sin och varför han komponerat den på det sätt han gjort.
TS frågade om vad vi anser om och har för erfarenhet av LED vs "Zenon" (gillar skarpt stavningen - den ger -rätt- uttal!), inte vad vi anser att han -skall ha- !
Jag ställde motfrågor och påståenden om olika vägars behov av olika form av belysning för att få optimal ljusbild.

De flesta av er vill ha ett långt smalt ljus - det vill inte jag!
Den ljusbild jag vill ha tycks jag vara rätt ensam om att sträva efter, så för mig är beskrivning av vad -du- upplever att ljuset ger dig av värde, men hur -långt- det räcker saknar intresse för mig (som har gott om tid och inte stressar med bromssträckor på >>80m...). Hur kraftigt ljus man än har, så är det inte dagsljus och riktningen på ljuset är från en. Detta ger skuggor och döljer saker som kan vara viktiga att kunna se i tid...vilket leder logiken tillbaka till att kör man fortare än vad som är säkert, så är det nästan säkert att färden avstannar tvärt!...

På 80-talet, in i början av 90-talet, så hade både Hella och Bosch mycket bra bilder på hur deras strålkastare lyste upp.
Dels togs bilderna från förar position och dels i fågelperspektiv. Utöver detta fanns det ritade lux-bilder, hur ljuskäglorna såg ut och var luxgränserna gick samt ströljus spridning lux 1-3.
Det var så mycket lättare att bedöma då OM en strålkastare skulle kunna passa ens eget behov. Tyvärr hade inte Marchall motsvarande :-(
Idag finns inte denna info alls att tillgå, varför beskrivning och gärna bilder, på hur vi upplever den strålkastare vi har är så viktig för den som frågar.

:back_to: :bira: :shake_hands:
Senast redigerad av dc_lindberg 20:51:11, 12-11-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#82 » 16:47:10, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Horsökare var poppis tills de blev förbjudna men jag hann med Kungsgatan på nåder ändå med V-8an :thumme:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

dc_lindberg

#83 » 20:54:14, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an. Hornsökare är inte förbjudna ;-)
Det är den fasta installationen av den som förbjöds pga fotgängare hade för ovana att hänga o slänga i dem...
Idag kallas det för "sökarljus":
https://www.google.se/search?q=s%C3%B6k ... 60&bih=638
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

63an

#84 » 21:27:24, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte det, de var "sealed beam" lampor monterade i lamphus som var monterade på förarsidan i biltaket vridbara åt alla håll å gav ljussken uppåt 1km ! :skriva2:
Manövereras av föraren i bilen :coffee:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

gute84

#85 » 23:08:45, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

63an

#86 » 23:30:38, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att de finns i Utlandet :ohnej:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Ivar Risslén

#87 » 23:44:57, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inte EU bestämmelser nu för tiden som reglerar hur långt extraljusen får lysa. Det är därför som vi är lite missnöjda med ljusbilden på de nyare ljusen. Jag vill ha ljus som lyser brett och långt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

QV_

#88 » 23:52:38, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det fanns regler i Sverige hur starka ljus man fick ha framåt på fordonet. Ungefär 4 rallyknick.
Dessa regler är inte kvar vad jag vet men det kan ha kommit andra, har inte läst på något i ämnet.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

MagnusGoransson

#89 » 23:53:38, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall försöka fixa en ljusbilds-bild. Behöver dock koppla lite om jag bara skall tända ett. Kan iofs maska av med en plyfaskiva.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

dc_lindberg

#90 » 00:08:46, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

2008 gjorde jag en djupstudie i reglementet.
Vi får ha hur mkt hur starkt som helst på helljuset. I EU får man inte ha det.
EU förordning 48.
Vägverket som översatt 48:an är inte läskunnig... de har bedrivt "fri översättning" dvs "fri tolkning" dvs -hittat på- egna regler...
Bl.a. så föreskrive 48 att inställningen av höjden på halvljuset horisontlinje skall kunna justeras från förarplats under färd om fordonet utrustats med xenon (LED fanns inte då). I den svenska texten har detta ändrats till att höjdinställningen måste ske automatiskt.
Står inget om automatik i EU reglementet!
Men... på ett annat ställe står det att strålkastaren måste var EU godkänd för xenonlampa för att få ha sådan lampa i sig, vilket i sig omöjliggör att lagligt konvertera glödljusstrålkastare till xenon... Men om -det- knystade Vägv-ä-rket inte ens!...

Vad som kan ske, och har skett, är att svenska fordon på besök i EU fått böter för förstarka strålkastare!
Rådet har varit - koppla fysiskt ur ljusen, för det är inte ett brott att de sitter där som "ornament" inom EU.

Stämmer. Oscar 1 (eller vad den hette) var olaglig och kunde leda till böter på 1980-talet. Den räckte 1km och gränsen var 700m om jag minns rätt.


Hoppsan!
BMW Klubben har tagit bort min tråd!
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopi ... 499#p76499
Det här är allt som finns kvar.
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopi ... 499#p76820
Här är en summering av vad som en gång fanns:
http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopi ... 501#p46257
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html

“Reg. 48 - Rev.4 - Installation of lighting and light-signalling devices on motor vehicles”
6.2.6.2.1 – 6.2.6.2.2 headlamp leveling device – this may prove to be a loophole for bikes to be fitted with HID/xenon H4-lights (!). pp.27-28

The Swedish agency specifically points at the Swedish regulation 2003:21 §§35, 41 and 42 which strictly refers to the ECE regulation 48 section 6.2.6.2.2 and to its annex 8 – i.e. if the driver can mechanically adjust the level of cut off from the drivers position whilst driving the HID lights is legal. There is just that tiny little snag that EU permits only one (1) light-bulb per lamp… hence the dual-H4-xenon would be illegal… see regulation 99 pp.15, 20, and 25 for figures. Expect that there will be a way around this snag somehow, even though I have not found it yet.
Senast redigerad av dc_lindberg 00:22:48, 13-11-2017, redigerad totalt 2 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lillmalen och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se