En liten fråga om man får lov?
Fått lite strul med min 2,5 TDI. Dvs, den har gått skit en stund, men jag trott det va annat problem (
EGR, turbo e.l. som jag plockat lite på då och då). Plötsligt en dag stannade den langs vägen, men drog igång igjen. Misstänkte is i filter/slang, så jag bytte filter (fyllde i diesel på detta före jag monterade) och i med lite sprit på tanken.
Fick igång den efter mycket strul, men den gick riktigt dårlig, och så kom det en ljud från under remskyddet, typ "klakk-klakk". Kollade och fann en dieselpumprem i skitdårlig skick (det fattas tänder på remmen + mycket sprickor etc), och en registerrem som tycks va okay (inga tänder borta, ingen sprickor, lite mer fresh färg på gummit). Stängde av motorn, forsökte på ny, ville inte starta. Väntade ett tag, drog igång den. Går lite bättre nu. Värkar som dieselpumpremmen hoppar över när man drar igång.
Kvittot från förra kamremsbyte säjer att dom bytt båda remmar och pumpen, det är typ 4år/70 000 km sedan, så jag har inget att gå efter verkstaden med, men det verkar som dom inte bytt dieselpumpremmen.
Fråga 1. Har fått fatt på en ny dieselpumprem, så den kommer jag byta, bara så att jag får bilen til en verkstad (kan inte med timing osv. själv). Är det bara att byta rakt av? Fattar att jag måste kolla positionen på remhjulen/låsa av dom. Men måste jag tänkte på nåt mer innan jag drar igång? Hur kollar man bäst remspänningen?
Fråga 2. Mekanikern jag talade med (trygg gammal räv, han gör normalt inget extra/ som inte behövs) sa att man alltid byter båda remmar och pump vid såna problem, men jag är lite osäker på behovet. Bilen är 17år gammal, gått 350 000 km, har lite rost har och var, men är nyss godkänt för två nya år på vägen. Eftersom jag inte kan göra jobbet själv, måste jag då ut med uppåt 8-10 000 för detta här hemma i Norge. Tycker det blir lite mycket för en såpass gammal dam som jag inte vet vad mer kan va fel med, och hur mycket längre jag har kvar. Input på detta?