Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

En transporter till

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

eva (trådstartaren)

#1 » 21:06:15, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej en Transporter T4(Caravelle)APL 2,5 bensin 00a :EPC lampan tändes får en felkod P0321 vevaxellägesgivaren vad jag förstår,har tagit loss o ohm mätt får 1,3Mohm men är det nån som har koll på vad det ska vara?

Krille
eva
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:30:29, 11-01-2010
Ort: Mjölby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson 35



torbjorn_forsman

#2 » 22:41:27, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte det en hallgivare med tre anslutningar och lite elektronik inbyggd?
I så fall är det meningslöst att ohmmäta den. Man testar den säkrast genom att ha den inkopplad i bilen, ha elschema till hands, kolla att det är 0 V på den ledning som ska vara jord (ofta svart) och lämplig matningsspänning (någonstans mellan 5 V och batterispänning) på ledningen för matning (ofta röd), och utsignalen (ofta grön) ska växla mellan 0 och 5 V beroende på vevaxelns läge (vrid runt motorn sakta för hand under mätningen).
Om man har givaren lös kan man koppla in ett 9 V-batteri som matningsspänning till den , ställa en digitalmultimeter på diodprovning och ansluta med + till utsignalen och - till jord, sedan prova att lägga in respektive ta bort en järnbit (t ex bågfilblad) i givarens "gaffel" och kolla att multimetern piper i ena fallet men inte andra.
Det finns hallgivare med bara två ledningar, men jag har inte hört talas om att VW någonsin skulle ha använt sådana. Däremot förekommer de bl a som ABS-givare på Renault.

Om det trots allt skulle vara en induktiv givare - känns igen på två ledare och vanligtvis skärmad (skärmen kan ibland ha en egen pinne i kontakten så den är trepolig ändå) eller partvinnad kabel - så brukar resistansen mellan de två ledarna vara antingen 50-100 ohm eller omkring 1 kohm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#3 » 22:49:25, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle tro det är en induktiv givare. Kan kolla upp det. Dom bör ju ha ett givet motstånd.

Sen om det är hall kan man testa den med en lysdiod. Bara googla på hall givare lysdiod.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

eva (trådstartaren)

#4 » 23:03:33, 01-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är en induktiv givare, två kablar
eva
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:30:29, 11-01-2010
Ort: Mjölby
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fergusson 35


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se