Är inte det en hallgivare med tre anslutningar och lite elektronik inbyggd?
I så fall är det meningslöst att ohmmäta den. Man testar den säkrast genom att ha den inkopplad i bilen, ha
elschema till hands, kolla att det är 0 V på den
ledning som ska vara
jord (ofta
svart) och lämplig matningsspänning (någonstans mellan 5 V och batterispänning) på ledningen för matning (ofta
röd), och utsignalen (ofta
grön) ska växla mellan 0 och 5 V beroende på vevaxelns läge (vrid runt motorn sakta för hand under mätningen).
Om man har givaren lös kan man koppla in ett 9 V-batteri som matningsspänning till den , ställa en digitalmultimeter på diodprovning och ansluta med + till utsignalen och - till jord, sedan prova att lägga in respektive ta bort en järnbit (t ex bågfilblad) i givarens "
gaffel" och kolla att multimetern piper i ena fallet men inte andra.
Det finns hallgivare med bara två ledningar, men jag har inte hört talas om att VW någonsin skulle ha använt sådana. Däremot förekommer de bl a som ABS-givare på Renault.
Om det trots allt skulle vara en induktiv givare - känns igen på två ledare och vanligtvis skärmad (skärmen kan ibland ha en egen
pinne i kontakten så den är trepolig ändå) eller partvinnad
kabel - så brukar resistansen mellan de två ledarna vara antingen 50-100 ohm eller omkring 1 kohm.