Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

vw servopump på peugeot?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Daniel85 (trådstartaren)

#1 » 22:56:42, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett projekt projekt pågång med vw 1,9tdi motor från -96. 90hk. Tänkte använda ett styrservo från en peugeot 405 (dom som har separat styrsylinder bredvid kuggstången) :uupps: . Skall inte använda kuggstången utan endast "orbitrolen" och cylindern. Frågan är om man kan koppla peugeot servo systemet med vw pumpen? Måste man använda peugeot tryckslangen med strypventil? Trycken borde ungefär vara dom samma i båda systemen. Borde vara samma pumpar på golf 3orna..
Daniel85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:10, 15-01-2012
Ort: mittemot umeå
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 1201 Turbo



Turbodiesel

#2 » 23:02:28, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Orbitrolen" du har är endast en ventil som jobbar tillsammans med motståndet som skapas av kuggstången, den klarar sig inte ensam så att säga som en riktig orbitrol/hydrostatstyrning.

Skillnaden på peugeots variant jämfört med andra typer ligger endast i att cylindern så att säga är fristående, liknande variant även på nyare peugeot, partner t,ex. Något förvånad när jag såg samma konstruktion där, som på 70-80 talet..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

torbjorn_forsman

#3 » 23:42:33, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En intressant sak med Peugeot-servostyrningen är att samma slags servostyrning även, men då tillsammans med en s k prioritetsventil, går att använda ihop med ett Citroën-hydraulsystem som arbetar med konstant tryck. Servostyrningen på Citroën BX är i princip likadan som den på Peugeot 405 m fl.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Daniel85 (trådstartaren)

#4 » 23:45:01, 07-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo har på klart att "orbitrolen" måste vridas invändigt för att ge olja till cylindern, tänkte främst på om ena systemet är öppet system och andra är slutet system. måste jag använda strypningen/bakslagsventilen?? i tryckslangen från pumpen?
Daniel85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:10, 15-01-2012
Ort: mittemot umeå
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 1201 Turbo

Turbodiesel

#5 » 00:02:30, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den måste inte bara vridas, utan förses med mekanisk feedback (ett visst motstånd) från hjulen i andra änden. En riktig orbitrol innehåller (bl,a) en mätpump som ger ett flöde till cylindern i förhållande till rattens vridningshastighet. Ventilen du har ger i stort sett proportionellt tryck till cylindern i förhållande till rattens motstånd.

Din ventil kan inte plockas bort från styrväxeln och användas helt fristående som jag tror att du tänkte. Vridning utan motstånd ger ingen reaktion allt från den internt fjäderbelastade ventilen.

Berätta gärna vad du vill göra.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Daniel85 (trådstartaren)

#6 » 00:48:55, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte ladda in bilder med telefonen, har försökt via vanliga forumet och tapatalk.
Daniel85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:10, 15-01-2012
Ort: mittemot umeå
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 1201 Turbo

Daniel85 (trådstartaren)

#7 » 01:14:53, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdaterade tapatalk. Här är lite bilderBild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171107/e78b3f91bd48857b3ee6432b8e871de8.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171107/b42b8afb7ae93b584b70df8052dc01c9.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171107/0bb4babc5fdc9fecffb66887d026ae7d.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171107/fb6a21a8566717e3c5b5a8ac7c9e55ae.jpg


Skickat från min K4000_PRO via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Daniel85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:10, 15-01-2012
Ort: mittemot umeå
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 1201 Turbo

Dexxas

#8 » 07:47:18, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Daniel85....
Mera BILDER.....det där kan bli en riktigt rolig byggtråd att följa :lmao2: :popscorn: :skriva:


:mrgreen:

Mvh/Dex
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

mathiast

#9 » 17:42:27, 08-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Den måste inte bara vridas, utan förses med mekanisk feedback (ett visst motstånd) från hjulen i andra änden. En riktig orbitrol innehåller (bl,a) en mätpump som ger ett flöde till cylindern i förhållande till rattens vridningshastighet. Ventilen du har ger i stort sett proportionellt tryck till cylindern i förhållande till rattens motstånd.

Din ventil kan inte plockas bort från styrväxeln och användas helt fristående som jag tror att du tänkte. Vridning utan motstånd ger ingen reaktion allt från den internt fjäderbelastade ventilen.

Berätta gärna vad du vill göra.

I teorin borde det gå att läta den jobba mot någon form av motstånd för att aktivera den men sedan saknas ju tex pumpdelen för nödkörning som finns i en orbitrol så det lär bli ganska oexakt och farligt
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Turbodiesel

#10 » 09:53:44, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

På bilderna ser det ju ut som att du har förbundit grejerna på rätt sätt, så det borde fungera. Du har ju mekanisk förbindelse mellan ratt och hjul, med ventilen emellan.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jac

#11 » 10:24:05, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Daniel85 skrev:Frågan är om man kan koppla peugeot servo systemet med vw pumpen? Måste man använda peugeot tryckslangen med strypventil? Trycken borde ungefär vara dom samma i båda systemen. Borde vara samma pumpar på golf 3orna..


Vad är det för slags "strypventil" som sitter där egentligen? Det sitter väl en 3-ports flödesregulator i en del servostyrningar eller?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Daniel85 (trådstartaren)

#12 » 11:20:24, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I skruvkopplingen på trycksidan före servon sitter det en mutter med ett insexhål, och innanför det finns något som är mindre än ett litet klockbatteri med ett litet hål och en fjäderbelastad lucka, klen fjäder, kan endast fungera som någon bakslagsventil. Och hålet är ju så litet så det stryper nog flödet. Men denna presskoppling lyckades jag kapa lös hylsan på och lokala slangpressfirman lyckades pressa den på en ny slang trots lite konstig utformning och grovlek. Givetvis har den även konstig kona innuti sig där röret skall skruvas på som går till servon. I andra änden av slangen blev det en banjokoppling som passar på vw servopumpen.
Daniel85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:10, 15-01-2012
Ort: mittemot umeå
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 1201 Turbo

Daniel85 (trådstartaren)

#13 » 15:41:58, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ihop kopplat. Verkade fungera bra det lilla jag provade i garaget (utan luft i etta framhjulet) Inget ryck å knyck, pumpen verkade leverera bra fast man svängde styret ganska snabbt. Ett visst glapp i styret när "orbitrolen" vred sig invändigt, men gav ändå inte olja till styrsylindern. blir säkert bättre när man kör efter väg. För ett styrservo som kostat totalt under 50€ är det klart godkänt. :)

2 personer gillar det här inlägget.
Daniel85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:10, 15-01-2012
Ort: mittemot umeå
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 1201 Turbo


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se