Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Klistriga oringar i kylarlock

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

jannejoel (trådstartaren)

#1 » 21:16:32, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag skulle skruva upp locket till expansionskärlet på bilen, så delade det sig så att själva ventilen satt kvar i kärlet. Och den satt rejält. När jag fått upp den visade det sig att oringarna är både klistriga och jag tror något uppsvällda. Hur kan det ha blivit så?
En Ford Galaxy -07.
Har bara ägt bilen sen i början på sommaren. Bytte glykol i somras och spolade noggrant med rent vatten. Varmkörde även en gång med rent vatten. 'Vill minnas att locket gick ganska tungt att skruva då också. Det nya går väldigt lätt.

Någon som har något tips om var klistrigheten kommer ifrån? Kan förre ägaren ha haft i något olämpligt i systemet?
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B



torbjorn_forsman

#2 » 21:59:46, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

För några år sedan var det ju diverse firmor som försökte sälja en vattenfri kylarvätska som alternativ till glykol, kan det tänkas att bilen har råkat ut för något sådant?
Jag har fått ett intryck av att den där vattenfria kylarvätskan troligen egentligen var något av typ paraffinolja (men man försökte dölja det så gott det gick i säkerhetsdatablad etc), och i så fall lär den nog ha gått hårt åt gummi som är avsett att tåla hetvatten och glykol.

Det kan nog vara hälsosamt att, någon gång nästa sommar då inget frostskydd behövs, köra med vatten + något fettlösande (t ex handdiskmedel eller allrengöring) i kylsystemet en vecka, för att säkert lösa upp eventuella kvarvarande oljerester.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jannejoel (trådstartaren)

#3 » 22:21:02, 09-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha så kanske det ligger till. Hoppas slangar o dyl håller till sommaren då ...


Googlade på vattenfri och fann då en firma som säljer en sån produkt även idag.
http://www.evanscooling.se.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jannejoel (trådstartaren)

#4 » 19:44:22, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm. Det kanske är glykolen jag bytte till i somras som är boven. I vart fall är den mycket skum.
Har ingen glykolprovare själv, men fick kollat nu för säkerhets skull eftersom det inte gick att få ut all kylarvätskan när jag bytte oh spolade rent.
. Döm om min förvåning då jag bara har skydd ner till -11 i bilen!

Glykolen heter Febi 19400. Provmätte på "outspädd" direkt ur förpackningen. Håller -52. Men vid en del vatten och en del glykol blir gränsen -12.
Kan någon förklara vad det kan va fråga om. Har inte sett någon glykol där frostskyddet försämras så drastiskt vid den mängden vatten.

Är det ens glykol i flaskan
F;rpackningen ger sken av att det ska va koncentrerat f;r det visar olika blandningsf;rh[llanden.
Bild kommer.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jannejoel (trådstartaren)

#5 » 19:48:27, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

BildBild

Direkt ur flaskan håller den alltså som att det skulle vara 3 delar glykol och 2 delar vatten.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

torbjorn_forsman

#6 » 22:00:55, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att en glykolprovare inte mäter blandningens fryspunkt, utan den mäter densiteten (om det är en med flytkropp) eller brytningsindex (om det är en "optisk" glykolprovare). Sen är den graderad så att den översätter den storhet som mäts till fryspunkt för antingen etylenglykol eller propylenglykol blandat med vatten.
Så om frostskyddsvätskan innehåller något annat än en av de två vanliga sorternas glykol, eller för den delen en okänd blandning av dem, så kommer ingen glykolprovare i världen att kunna visa något vettigt.

Verkar den där kylarvätskan i övrigt ha de egenskaper man är van vid från glykol (litegrann trögflytande, "simmig" när man blandar den med vatten, samma förmåga att stanna kvar på väggarna i ett rostfritt mått, samma lukt och smak)?
Har du googlat efter produkt- eller säkerhetsdatablad för den?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nordlander

#7 » 22:18:32, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt Febi ska den glykolen funka både till Galaxy med diesel och bensinmotor så där ska det ju vara lungt iaf.
nordlander
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:21, 12-07-2007
Ort: Västerbotten

torbjorn_forsman

#8 » 22:25:07, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Däremot är det väl högst tveksamt om den uppfyller biltillverkarens specar för glykol. Visst är Galaxy egentligen en VAG-produkt? I så fall borde det rimligtvis egentligen vara en kylarvätska märkt G12 eller TL774D som ska användas.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

jannejoel (trådstartaren)

#9 » 22:26:34, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Tänk på att en glykolprovare inte mäter blandningens fryspunkt, utan den mäter densiteten (om det är en med flytkropp) eller brytningsindex (om det är en "optisk" glykolprovare). Sen är den graderad så att den översätter den storhet som mäts till fryspunkt för antingen etylenglykol eller propylenglykol blandat med vatten.
Så om frostskyddsvätskan innehåller något annat än en av de två vanliga sorternas glykol, eller för den delen en okänd blandning av dem, så kommer ingen glykolprovare i världen att kunna visa något vettigt.

Verkar den där kylarvätskan i övrigt ha de egenskaper man är van vid från glykol (litegrann trögflytande, "simmig" när man blandar den med vatten, samma förmåga att stanna kvar på väggarna i ett rostfritt mått, samma lukt och smak)?
Har du googlat efter produkt- eller säkerhetsdatablad för den?


Databladet
https://partsfinder.bilsteingroup.com/p ... 9400_S.PDF
Ska inneh[lla 80/90 % etandiol enligt bladet.

Hade en optisk provare. Ska kolla smak o s[nt sen.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jannejoel (trådstartaren)

#10 » 22:39:43, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Däremot är det väl högst tveksamt om den uppfyller biltillverkarens specar för glykol. Visst är Galaxy egentligen en VAG-produkt? I så fall borde det rimligtvis egentligen vara en kylarvätska märkt G12 eller TL774D som ska användas.


Det e en ford med duratek motor. Och de har skrivit fords spec. eller beteckning p[ flaskan.
Den heter G-12 i databladet.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jannejoel (trådstartaren)

#11 » 22:48:43, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr stämmer nog provaren. Jag ställde in en blandning en del glykol oen vatten i frysen. Efter några timmar var den frusen. Höll ju -12 enligt provaren.

Luktar glykol och uppför sig så i rostfritt mått också
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B

jannejoel (trådstartaren)

#12 » 10:51:02, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En uppdatering.
Febi säger att det måste va ngt fel på produkten. Den ska va koncentrerad. Ville ha in oöppnad flaska för analys. Men skulle gå genom Autodoc eftersom jag köpt den där.

Autodoc tycker frakten blir för dyr...
Men jag fick efter några om och men tillbaka pengarna för glykolen.

Dock talade de om för mig att den är färdigblandad så jag visste för framtiden! !


Då jag meddela febi det ville de ha kontaktuppgifter till den som spred sån falsk info.

Det fick de.
Sen har jag inget hört.

Mina lärdomar av detta:
Alltid prova glykolen o inte bara lita på vad som står på förpackningen.

Inte handla mer av Autodoc.

1 person gillar det här inlägget.
jannejoel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:18:29, 09-02-2015
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L25B


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se