outback skrev:magloman skrev:Den främre sonden går inte mäta på direkt. Men via diagnosuttaget kan man se hur den funkar. Den bakre är en vanlig 0-1v du kan mäta på.
Den främre är det viktigt med rätt modell osv om den ska bytas. Kan va fel på en av dom så det ställer till det. Men lite loggning på värden mm så ser man.
Måste det till special program / utrustning för att läsa det via obd uttaget? En kompis har nån "billig" läsare. Kan det visa nåt tro?
Skickat från min E6653 via Tapatalk
Det är inte säkert att det går om den "billiga" läsaren är av typ handterminal. Om det däremot är en billig, generisk OBD-kabel för att koppla till dator eller trådlöst till mobil, så kan det gå (beroende på vilken programvara/app man kör till den).
Men jag tycker att man aldrig brukar få ut vettiga mätvärden på lambdasondsspänningen via OBD, datat uppdateras för sällan för att man ska kunna se rörelserna i signalen på ett vettigt sätt. Möjligen kan det räcka till på en bil som även då allt är i ordning lambdareglerar mycket långsamt på tomgång, för att det är långt mellan motorns avgasportar och lambdasonden, t ex en tidig Opel Omega. Om man vill kolla vid förhöjd tomgång eller under körning med belastad motor, så är det bästa att direkt mäta lambdasondsspänningen med ett gammalt analogt oscilloskop.
Även om lambdaregleringen fungerar och spänningen faktiskt svänger mellan ca 0 och 1 V, så kan man se skillnad på en riktigt frisk och en halvtrött lambdasond med oscilloskop. Om sonden är i riktigt bra skick så blir det en oregelbunden fyrkantvåg med ganska skarpa flanker, om den är gammal men inte totalt ur funktion så ser det snarare ut som en sinusspänning.
Med oscilloskop kan man också - om lambdasonden reagerar snabbt och sitter någotsånär nära motorns avgasportar - se om det finns något fel som gör att bränsleblandningen inte blir lika på alla cylindrar (t ex tjuvluft eller en krånglande
spridare). Då tittar man på lambdasondssignalen med oscilloskop (helst tvåkanals) och triggar oscilloskopet från en signal som följer motorvarvtalet (helst från en kamaxellägesgivare om det finns sådan, eller från en spridare). Om man då ser någon oregelbundenhet i lambdasondssignalen som står stilla relativt triggningen från motorvarvtalet, så tyder det på att avgaserna från en cylinder avviker från de övriga.