Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hög Co och hc

145 inlägg • Sida 3 av 10
Diskutera bil-teman här

kimmen

#31 » 15:02:42, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

outback skrev:
kimmen skrev:Nej, byt inte lambdasond, mät värdena först om du behöver
Dom första sonderna gick att mäta svängningarna på (till tidigt 90 tal) dom modärna går det inte mäta på samma sätt
Besiktiga bilen först, sen kan du köpa prylar
Kanske gör som jag tänkte innan... Köra till en verkstad och höra om dom kan tvärkolla avgaserna. Borde ju inte kosta allt för mycket. Får dom bra värden kör jag på bilprovningen igen.

Skickat från min E6653 via Tapatalk


Klokt :thumme:
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



Ivar Risslén

#32 » 15:08:50, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du bytte luftfiltret , kollade du så att det inte fanns något fint nätfilter i inloppet till filterburken?

Jag fick ett konstigt återkommande fel på min Passat diesel. Det kom på sensommaren just innan besiktningen som regel. Det hjälpte inte att byta luftfilter den svartrykte och gick inte ordentligt förrän över 3000 rpm. Då kändes det som om det var något som började att fungera som normalt. När jag undersökte luftburken så upptäckte jag felet. Det satt fullt av från från Rallarros i det finmaskiga nätet plus lite annat också. Det som gjorde att den började att gå bättre vid högre varv var att ett vakummstyrd lucka öppnades och släppte in luft. Efter rengöring så har den gått normalt. Det var ett lite lömskt fel.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

outback (trådstartaren)

#33 » 15:15:21, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:När du bytte luftfiltret , kollade du så att det inte fanns något fint nätfilter i inloppet till filterburken?

Jag fick ett konstigt återkommande fel på min Passat diesel. Det kom på sensommaren just innan besiktningen som regel. Det hjälpte inte att byta luftfilter den svartrykte och gick inte ordentligt förrän över 3000 rpm. Då kändes det som om det var något som började att fungera som normalt. När jag undersökte luftburken så upptäckte jag felet. Det satt fullt av från från Rallarros i det finmaskiga nätet plus lite annat också. Det som gjorde att den började att gå bättre vid högre varv var att ett vakummstyrd lucka öppnades och släppte in luft. Efter rengöring så har den gått normalt. Det var ett lite lömskt fel.
Inga nät i insuget. Helt öppet fram till pappfiltret.
Kan vara lurigt att hitta fel som man inte direkt tror ska kunna finnas.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

magloman

#34 » 15:42:38, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den främre sonden går inte mäta på direkt. Men via diagnosuttaget kan man se hur den funkar. Den bakre är en vanlig 0-1v du kan mäta på.
Den främre är det viktigt med rätt modell osv om den ska bytas. Kan va fel på en av dom så det ställer till det. Men lite loggning på värden mm så ser man.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

outback (trådstartaren)

#35 » 16:00:32, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Den främre sonden går inte mäta på direkt. Men via diagnosuttaget kan man se hur den funkar. Den bakre är en vanlig 0-1v du kan mäta på.
Den främre är det viktigt med rätt modell osv om den ska bytas. Kan va fel på en av dom så det ställer till det. Men lite loggning på värden mm så ser man.
Måste det till special program / utrustning för att läsa det via obd uttaget? En kompis har nån "billig" läsare. Kan det visa nåt tro?

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

igelkottar

#36 » 16:11:07, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bara att prova då.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

magloman

#37 » 16:38:33, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte vad som krävs. Har bara koll på vag och enbart vcds(bra program för vag).
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#38 » 18:28:41, 11-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

outback skrev:
magloman skrev:Den främre sonden går inte mäta på direkt. Men via diagnosuttaget kan man se hur den funkar. Den bakre är en vanlig 0-1v du kan mäta på.
Den främre är det viktigt med rätt modell osv om den ska bytas. Kan va fel på en av dom så det ställer till det. Men lite loggning på värden mm så ser man.
Måste det till special program / utrustning för att läsa det via obd uttaget? En kompis har nån "billig" läsare. Kan det visa nåt tro?

Skickat från min E6653 via Tapatalk


Det är inte säkert att det går om den "billiga" läsaren är av typ handterminal. Om det däremot är en billig, generisk OBD-kabel för att koppla till dator eller trådlöst till mobil, så kan det gå (beroende på vilken programvara/app man kör till den).

Men jag tycker att man aldrig brukar få ut vettiga mätvärden på lambdasondsspänningen via OBD, datat uppdateras för sällan för att man ska kunna se rörelserna i signalen på ett vettigt sätt. Möjligen kan det räcka till på en bil som även då allt är i ordning lambdareglerar mycket långsamt på tomgång, för att det är långt mellan motorns avgasportar och lambdasonden, t ex en tidig Opel Omega. Om man vill kolla vid förhöjd tomgång eller under körning med belastad motor, så är det bästa att direkt mäta lambdasondsspänningen med ett gammalt analogt oscilloskop.

Även om lambdaregleringen fungerar och spänningen faktiskt svänger mellan ca 0 och 1 V, så kan man se skillnad på en riktigt frisk och en halvtrött lambdasond med oscilloskop. Om sonden är i riktigt bra skick så blir det en oregelbunden fyrkantvåg med ganska skarpa flanker, om den är gammal men inte totalt ur funktion så ser det snarare ut som en sinusspänning.
Med oscilloskop kan man också - om lambdasonden reagerar snabbt och sitter någotsånär nära motorns avgasportar - se om det finns något fel som gör att bränsleblandningen inte blir lika på alla cylindrar (t ex tjuvluft eller en krånglande spridare). Då tittar man på lambdasondssignalen med oscilloskop (helst tvåkanals) och triggar oscilloskopet från en signal som följer motorvarvtalet (helst från en kamaxellägesgivare om det finns sådan, eller från en spridare). Om man då ser någon oregelbundenhet i lambdasondssignalen som står stilla relativt triggningen från motorvarvtalet, så tyder det på att avgaserna från en cylinder avviker från de övriga.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#39 » 22:29:05, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har en co på 7% en måttligt förhöjd hc på 200 samt ett lambda värde på över 1 så
borde den gå som en påse nötter.
- det går liksom inte ihop..
Co´n visar att den går tokfett, hc´n visar att katten funkar men orkar inte med och lambda indikerar magert och motorn går fint som om inget hänt.
- det här blir spännande ( om nu inte bilprovningen lyckats mäta fel.)
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#40 » 22:30:30, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag kan tänka mig är ett luftläckage före lambdan möjligtvis.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

outback (trådstartaren)

#41 » 22:49:04, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte gjort nåt än. Mer än kört.
Kollade lite snabbt i dag och kan bara se en lambdasond. Den har bara tre kablar och sitter i katalysatorn.
Ska åka och lyfta upp bilen imorn och se hur det ligger till.
Både Mekonomen och meca visar att det ska vara 5 polig.

Sen ska jag fara och höra med en verkstad om dom kan göra en avgastest, får vi se vilka värden dom får.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

magloman

#42 » 23:03:42, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

5-polig är bredband(sitter säkert på downpipe) sen en äldre typ på katten. Diagnossond(extra)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

outback (trådstartaren)

#43 » 23:10:34, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:5-polig är bredband(sitter säkert på downpipe) sen en äldre typ på katten. Diagnossond(extra)
Downpipe är lika med grenrör? Subaru har ju boxermotor så två grenrör som går ihop vid katten.
Jag har inget minne av att jag sett nåt sitta på dom.
Men ska kolla noga på lyften.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#44 » 23:35:58, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Om du har en co på 7% en måttligt förhöjd hc på 200 samt ett lambda värde på över 1 så
borde den gå som en påse nötter.
- det går liksom inte ihop..
Co´n visar att den går tokfett, hc´n visar att katten funkar men orkar inte med och lambda indikerar magert och motorn går fint som om inget hänt.
- det här blir spännande ( om nu inte bilprovningen lyckats mäta fel.)


Vad tycker du om teorin att den lambdareglerar mycket långsamt, så att det blir ganska långa perioder med fet blandning och höga CO-utsläpp som går rakt genom katten, varvat med långa perioder med stort luftöverskott som håller upp lambdavärdet?

I och med att främre lambdasonden (eller kanske lambdasonderna, eftersom det är en boxermotor är det mycket möjligt att det finns en lambdasond i vardera sidans grenrör och den lambdareglerar bankerna var för sig) är av bredbandstyp så håller jag med om att det nog är svårt att hänga på sig för att mäta direkt på lambdasonderna.

Ett annat tips är att koppla in en OBD-kabel och kolla i största allmänhet att alla mätvärden och parametrar som har med motorn att göra verkar stämma med verkligheten. Motortemp, lufttemp, gasspjälläge, motorbelastning osv. Förutom eventuella felkoder kan det vara intressant att titta på lambdaregleringsparametrarna LTFT och STFT och se hur de varierar med olika driftförhållanden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#45 » 00:43:47, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja downpipe brukar ju va från grenrör till ned under bilen men det bör ju finnas två om det är två grenrör.
Kan ju finnas två stycken då. Brukar ju va så på motorer med fler banker.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: christer.olsson och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se