Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hög Co och hc

145 inlägg • Sida 6 av 10
Diskutera bil-teman här

*pettson*

#76 » 09:29:50, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger jag ihop infon om att den ändå fått översyn på topparna och i övrigt går utmärkt..
Många mil på nacken..

Avgashalter som i stort sett fungerar på varvtal...
Det enda som kommer upp i mitt huvud är en katalysator som är fruktansvärt trött. Hc värdet påminner om hc före kat nämligen ( beroende på bil så 280-500 i hc)
Den tänder inte tillräckligt för att förbränna hc:n helt enkelt.
Co:n däremot löser den galant för dels så är det en av tre gaser som kräver minst och dels så krävs igentligen bara en förhöjd temp och en svag tidsfördröjning för att fixa till det smärre.
Lambdavärdet blir missvisande eftersom kissen inte jobbar med samtliga gaser nu.

Se till så någon tar avgasvärden före kat för att ha att jämföra med efter kat.
Det finns flera sätt att lösa proböemet på.
Bäst är ioförsej att helt sonika köpa ny kat.
Men för att göra ett billigt alternativ i felsökningssyfte så se om du kommer över en billig eftermarknadskat, skarva in den direkt efter befintlig. Kör riktigt varmt och ta nya värden.

1 person gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge



Zukram

#77 » 09:56:13, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Känns som om den tjyvar luft mellan cyllarna och lambdan.
- lambda värdet är ju ok och det var väl samma värde på den gamla om jag minns rätt.
Sen så har du hög co och hög hc vilket betyder att motorn går fett.
En läckande spridare som påverkar så mkt borde resultera i att motorn går illa.
- kan du se vilka värden du har på LFT och a?


Men du har helt rätt i att ett läckande grenrör kan ge samma symptom! Jag har råkat ut för det en gång. När pulserna med undertryck kommer, så sugs det in syre i grenröret och lurar lambdasonden att blandningen är mager, vilket gör att motorn fetar på blandningen. Dessutom kan det vara jäkligt lömskt, för det kan bli att det bara sugs in luft vid vissa varvtal eller belastningar!

Det borde dock höras ett ganska vasst avgasläckageljud i motorrummet.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

ac tc

#78 » 11:41:15, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En motor som går på lambda över 1 borde inte ge 2.5% co.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

outback (trådstartaren)

#79 » 11:54:33, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ac tc skrev:Känns som om den tjyvar luft mellan cyllarna och lambdan.
- lambda värdet är ju ok och det var väl samma värde på den gamla om jag minns rätt.
Sen så har du hög co och hög hc vilket betyder att motorn går fett.
En läckande spridare som påverkar så mkt borde resultera i att motorn går illa.
- kan du se vilka värden du har på LFT och SFT?
Nu är jag inte med. LFT=? SFT=?
Är det värden man kan läsa ut via koppling till dator? Har inte den utrustningen själv.
Från cylindrar till lambda är det ganska kort väg. Två grenrör som går ihop, en fläns och sen katalysator där även lambdasonden sitter. Sen sitter det som jag förstått en till katalysator ~0,5-0,7m bakom den första.

Hur stora eller små läckor spelar in. Är det så att man hör /ser en liten läcka eller räcker det att det är lite antydan till "sot" i tex en skarv som inte hörs/syns som läcka?

Ska ta en sväng till macken och köpa en flaska startgas och sen köra bilen varm, sen låta den stå en kvart på tomgång och därefter kolla stiften.
Ska även prova hålla för avgasröret och se om det uppenbarar sig nån läcka.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

kimmen

#80 » 12:01:13, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar hur det är med referensluften till lambdasonden. Har den varit OK, och är den nu OK, värdena har ju ändrats efter bytet
Alltså det får absolut inte finnas något fett eller olja i kontaktstycket till sonden, referensluften går i kardelerna i kabeln till sonden
Skulle vara intressant och få ett svar på detta
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

outback (trådstartaren)

#81 » 12:10:31, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Undrar hur det är med referensluften till lambdasonden. Har den varit OK, och är den nu OK, värdena har ju ändrats efter bytet
Alltså det får absolut inte finnas något fett eller olja i kontaktstycket till sonden, referensluften går i kardelerna i kabeln till sonden
Skulle vara intressant och få ett svar på detta
Kabeln från kontaktstycket till lambdasonden är helt ny. Ingen olja sprajad i kontaktstycket sen tidigare heller.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#82 » 12:49:56, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

outback skrev:
ac tc skrev:Känns som om den tjyvar luft mellan cyllarna och lambdan.
- lambda värdet är ju ok och det var väl samma värde på den gamla om jag minns rätt.
Sen så har du hög co och hög hc vilket betyder att motorn går fett.
En läckande spridare som påverkar så mkt borde resultera i att motorn går illa.
- kan du se vilka värden du har på LFT och SFT?
Nu är jag inte med. LFT=? SFT=?
Är det värden man kan läsa ut via koppling till dator? Har inte den utrustningen själv.
Från cylindrar till lambda är det ganska kort väg. Två grenrör som går ihop, en fläns och sen katalysator där även lambdasonden sitter. Sen sitter det som jag förstått en till katalysator ~0,5-0,7m bakom den första.

Hur stora eller små läckor spelar in. Är det så att man hör /ser en liten läcka eller räcker det att det är lite antydan till "sot" i tex en skarv som inte hörs/syns som läcka?

Ska ta en sväng till macken och köpa en flaska startgas och sen köra bilen varm, sen låta den stå en kvart på tomgång och därefter kolla stiften.
Ska även prova hålla för avgasröret och se om det uppenbarar sig nån läcka.

Skickat från min E6653 via Tapatalk


LTFT och STFT står för Long Term Fuel Trim och Short Term Fuel Trim, de värdena visar hur mycket lambdaregleringen behöver (eller försöker) korrigera på lång respektive kort sikt. De går att läsa ut via en OBD-kabel- antingen en handterminal (utom kanske de allra enklaste) eller en kabel som man kopplar till dator, eller via bluetooth till mobil. En "generisk" kabel får man för ett par hundra kronor på eBay, och programvara brukar följa med eller vara gratis att ladda ner om man finner sig i en något begränsad version.
Den vägen kan man också läsa av andra intressanta mätvärden (t ex motortemperatur).

Om motorn går som den ska, lambdaregleringen fungerar som den ska men katalysatorn inte fungerar alls, så kan man vänta sig CO 0,5 - 1,5 % och HC 150-500 ppm.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Zukram

#83 » 12:53:47, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

outback skrev:
kimmen skrev:Undrar hur det är med referensluften till lambdasonden. Har den varit OK, och är den nu OK, värdena har ju ändrats efter bytet
Alltså det får absolut inte finnas något fett eller olja i kontaktstycket till sonden, referensluften går i kardelerna i kabeln till sonden
Skulle vara intressant och få ett svar på detta
Kabeln från kontaktstycket till lambdasonden är helt ny. Ingen olja sprajad i kontaktstycket sen tidigare heller.

Skickat från min E6653 via Tapatalk


Så lambdan är bytt? .
Kan ju vara en dålig lambdasond någon satt dit. Eller gjorde du det nyss?
Just lambdasonder finns det en del pirat på marknaden som knappt fungerar. Sen finns det de som funkar bra i vissa bilar, men inte alls i andra och halvruttet i ytterligare andra. Plus att det kan vara svårt att veta i förväg att man får rätt.

Jag brukar beställa dem från tyskland, eftersom en original där kostar som en pirat här.. (typ)

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

outback (trådstartaren)

#84 » 12:59:10, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:
outback skrev:
kimmen skrev:Undrar hur det är med referensluften till lambdasonden. Har den varit OK, och är den nu OK, värdena har ju ändrats efter bytet
Alltså det får absolut inte finnas något fett eller olja i kontaktstycket till sonden, referensluften går i kardelerna i kabeln till sonden
Skulle vara intressant och få ett svar på detta
Kabeln från kontaktstycket till lambdasonden är helt ny. Ingen olja sprajad i kontaktstycket sen tidigare heller.

Skickat från min E6653 via Tapatalk


Så lambdan är bytt? .
Kan ju vara en dålig lambdasond någon satt dit. Eller gjorde du det nyss?
Just lambdasonder finns det en del pirat på marknaden som knappt fungerar. Sen finns det de som funkar bra i vissa bilar, men inte alls i andra och halvruttet i ytterligare andra. Plus att det kan vara svårt att veta i förväg att man får rätt.

Jag brukar beställa dem från tyskland, eftersom en original där kostar som en pirat här.. (typ)

/m
Lambdan är nyss bytt av mig. Beställde från Tyskland och av märket bosch. Vilket även satt där tidigare och funkat så länge jag ägt bilen (14.000-34.000mil)

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

magloman

#85 » 18:24:58, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror fortf avgasröret läcker före lambdan.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

outback (trådstartaren)

#86 » 19:24:50, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Tror fortf avgasröret läcker före lambdan.
Ska kika mer på det. Finns bara ett ställe det kan läcka på och det är flänsen mellan grenrör och katalysatorn.

Vad tror du om en sån här? Den känner av tryck och temp på insuget.
Varför jag frågar är för jag fick felkod på denna för nåt år sedan och ny inhandlades från China (i det närmaste gratis) Dock inga felkoder nu men tänkte om den kan ha nåt med det hela att göra.
Har besiktat tidigare med denna utan bekymmer men kan ju blivit nåt på tok senare.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171212/19dcbb958ead6652bb683b530b59872d.jpg


Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#87 » 23:54:30, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

outback skrev:
magloman skrev:Tror fortf avgasröret läcker före lambdan.
Ska kika mer på det. Finns bara ett ställe det kan läcka på och det är flänsen mellan grenrör och katalysatorn.

Vad tror du om en sån här? Den känner av tryck och temp på insuget.
Varför jag frågar är för jag fick felkod på denna för nåt år sedan och ny inhandlades från China (i det närmaste gratis) Dock inga felkoder nu men tänkte om den kan ha nåt med det hela att göra.
Har besiktat tidigare med denna utan bekymmer men kan ju blivit nåt på tok senare.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171212/19dcbb958ead6652bb683b530b59872d.jpg


Skickat från min E6653 via Tapatalk


Om det blir problem med den givaren på en bil med fungerande lambdareglering så borde det leda till tänd motorelektronikvarningslampa och felkod långt innan mätfelet blir så stort att det kan påverka avgasvärdena.
Med OBD-kabel är det ju också lätt gjort att kolla att mätvärdena stämmer med verkligheten - lufttemperaturmätningen har inga större noggrannhetskrav men det är lätt att se att mätvärdet verkar ligga i rätt härad , och när det gäller undertrycket så bör det ju vara obefintligt om man tittar på mätvärdena med tändningen på men motorn stillastående , omkring 50-70 kPa vid tomgång, lägre vid gaspådrag, kanske ännu lite högre vid motorbromsning eller körning med litet gaspådrag och högt varvtal.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MartesMartes

#88 » 06:40:48, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min gamla Outback hade problem senast med hög HC och CO på förhöjd tomgång.
Jag bytte oljan (till Biltema Low-Smoke) och lagade avgasröret med GunGum(pastan&bandaget) OCH ölburk över allt det ihopnajjad med najtråd/ståltråd.

Kollade över avgasröret och insåg att alla flänspackningarna(o-ringarna eller vad man nu ska kalla dem) var KEX!

Jag klarade mig med nöd och näppe på förhöjd CO, HC hade gått ner riktigt bra, men hela avgassystemet måste nog bytas för att få ordning till nästa år... så det ligger mycket i tipsen på oljebyte och tätheten i avgasröret...
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20

outback (trådstartaren)

#89 » 07:35:39, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MartesMartes skrev:Min gamla Outback hade problem senast med hög HC och CO på förhöjd tomgång.
Jag bytte oljan (till Biltema Low-Smoke) och lagade avgasröret med GunGum(pastan&bandaget) OCH ölburk över allt det ihopnajjad med najtråd/ståltråd.

Kollade över avgasröret och insåg att alla flänspackningarna(o-ringarna eller vad man nu ska kalla dem) var KEX!

Jag klarade mig med nöd och näppe på förhöjd CO, HC hade gått ner riktigt bra, men hela avgassystemet måste nog bytas för att få ordning till nästa år... så det ligger mycket i tipsen på oljebyte och tätheten i avgasröret...
Hade du stort hål som du lagade? Var nånstans var hålet?
Var det skyhöga värden innan du lagade hålet?

Synd att ett komplett avgassystem är dyrare än bilen

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#90 » 10:29:02, 13-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avgasdelar verkar ha blivit orimligt dyra hos alla svenska piratdelsfirmor på senare år. Om det även är för dyrt som originaldel (inte alls självklart) så är det eBay som gäller. I all synnerhet engelska nasare kan ha bra pris och bra frakt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ken Otterljung och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se