Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hög Co och hc

145 inlägg • Sida 7 av 10
Diskutera bil-teman här

MartesMartes

#91 » 06:34:16, 14-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade koll på arkivet!

Värden vid nedslag :
CO 2500 varv: 4,2 (0,3)
CO: 0,1 (0,5)
Lambda: 1,01 (0,9-1,1)
HC: 128 (100)

Efter diverse trix o svartkonster:
CO 2500 varv : 0,3 (Med nöd o näppe, precis på det berömda...)
CO: 0,4
Lambda : 1,09
HC: 56

Så inga direkt skyhöga värden kanske.

Lagningen (största hålet) var EFTER katten (runt bakaxeln om jag kommer ihåg rätt), så det är lite ologiskt, men de mäter ju längst bak ur röret och "summan av kardemumman" ...

JO ! Jag bytte luftfiltret också ! Annars : Olja, oljefilter och GunGum/bandage/ölburk på ETT ställe.
Kom inseglandes (vid godkända mätningen) direkt från motorväg, så det gjorde nog inte saken sämre!
MartesMartes
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:58, 30-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle (TED20)
Holder C30
Dodge M885
Chevy Van G20



outback (trådstartaren)

#92 » 17:48:33, 14-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MartesMartes skrev:Jag hade koll på arkivet!

Värden vid nedslag :
CO 2500 varv: 4,2 (0,3)
CO: 0,1 (0,5)
Lambda: 1,01 (0,9-1,1)
HC: 128 (100)

Efter diverse trix o svartkonster:
CO 2500 varv : 0,3 (Med nöd o näppe, precis på det berömda...)
CO: 0,4
Lambda : 1,09
HC: 56

Så inga direkt skyhöga värden kanske.

Lagningen (största hålet) var EFTER katten (runt bakaxeln om jag kommer ihåg rätt), så det är lite ologiskt, men de mäter ju längst bak ur röret och "summan av kardemumman" ...

JO ! Jag bytte luftfiltret också ! Annars : Olja, oljefilter och GunGum/bandage/ölburk på ETT ställe.
Kom inseglandes (vid godkända mätningen) direkt från motorväg, så det gjorde nog inte saken sämre!
Din hade höga värden på förhöjd tomgång. Där ligger min på 0.
Däremot var min tomgång 7 (0,5)

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

kimmen

#93 » 17:51:40, 14-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla så att du inte har en massa skit som satt igen tryckgivaren i insuget, (den du hade bild på)
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

outback (trådstartaren)

#94 » 14:28:35, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad säger den samlade expertisen.
Avgassystemet är väl inte i bästa skick, slutdämparen är bedrövlig.
Men kan detta räcka för mina problem med höga värden?
Mellan motor och lambdasond ser det dock tätt ut.
Från lambda och bakåt kan det vara större risk för jättesmå läckor.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171218/b7a9e2932d1929b1e49d1256cd38eedb.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171218/afa6677c32010014217538cf5fda1939.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171218/09270bae655956ab4c2069aaf377af16.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171218/e74de248fdd93cc5c3d9e9254dbe82c0.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171218/ad3546c64a4f523a6f20e48a9256b217.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171218/4c40707426a33d77565530ab2e4a0130.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171218/249d15480124b7cc25551b13cb3f3ece.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171218/8548cf30277893eb034d5504e6fe8871.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171218/3eefcb0d7f5f6101d5fa06c5430710b3.jpg


Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#95 » 15:19:02, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avgassystemsläcka borde inte ställa till med sådana här problem. Om inte annat så är det väl lätt gjort att plugga igen avgasröret medan motorn går på tomgång och kolla om det pyser någonstans före lambdasonden.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

outback (trådstartaren)

#96 » 15:27:28, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Avgassystemsläcka borde inte ställa till med sådana här problem. Om inte annat så är det väl lätt gjort att plugga igen avgasröret medan motorn går på tomgång och kolla om det pyser någonstans före lambdasonden.
Läckor efter lambda ska alltså inte spela in? Om dom är så små att man knappt vet om det finns läcka eller inte.

Planen är nog fortfarande en felsökning på verkstad.


Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

Skrukke

#97 » 15:48:11, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm :klia: , hva om avgass systemet er delvis tett innvendig, at noe har ristet i stykker der så eksosen ikke kommer riktig ut, mottrykk i sylinderen vil jo bli en følge da, og ikke nok ren luft inn. Bare en tanke som slo meg når jeg bildene.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

joakim72

#98 » 16:07:40, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite nyfiken om du kollat tempgivarna? Enklast vore med obdläsare.
joakim72
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:14:17, 15-03-2011
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: CNC

kimmen

#99 » 16:08:16, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du gjort rent tryckgivaren i insugningsröret, den kan vara igensatt av sot/koks

Du får aldrig dom värdena vid bara läckande avgassystem
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

outback (trådstartaren)

#100 » 16:13:08, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

joakim72 skrev:Lite nyfiken om du kollat tempgivarna? Enklast vore med obdläsare.
Nej. Den är inte obd2 så man måste ha special utrustning. Testat med obd2 och den kommunicerar inte med datorn. Så det är nåt verkstaden får kolla.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

outback (trådstartaren)

#101 » 16:16:57, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Har du gjort rent tryckgivaren i insugningsröret, den kan vara igensatt av sot/koks

Du får aldrig dom värdena vid bara läckande avgassystem
Inte kollat den. Kanske skulle göra det, enkel att komma åt.
Tyckte jag hade köpt två nya. Var det så och jag hittar den andra är det enklast att byta den.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Edit. Sedär vilket minne man har
Hittade både den jag bytte ut och den andra nya.
Ska testa byta imorn.
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171218/34ec24c3dbc9077e441941bc16629e84.jpg
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#102 » 17:04:55, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

outback skrev:
torbjorn_forsman skrev:Avgassystemsläcka borde inte ställa till med sådana här problem. Om inte annat så är det väl lätt gjort att plugga igen avgasröret medan motorn går på tomgång och kolla om det pyser någonstans före lambdasonden.
Läckor efter lambda ska alltså inte spela in? Om dom är så små att man knappt vet om det finns läcka eller inte.

Planen är nog fortfarande en felsökning på verkstad.


Skickat från min E6653 via Tapatalk


En läcka efter lambdasonden kan leda till att avgaserna blir utspädda med luft och lambdavärdet därför blir för högt (överskott på syre). Om läckan är före katalysatorn så kommer syreöverskottet att göra att den blir ännu bättre än vanligt på att bränna upp HC och CO, däremot kan den inte ta hand om NOx i det läget. Men NOx mäts inte av bilprovningen, och en bensinmotor ger ändå inte ifrån sig några besvärande mängder NOx då den går på tomgång eller obelastad som vid besiktningen.
Så den enda anmärkning på avgasvärdena man riskerar pga en läcka längre bak i avgassystemet, är lambdavärdet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#103 » 17:10:33, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

outback skrev:
joakim72 skrev:Lite nyfiken om du kollat tempgivarna? Enklast vore med obdläsare.
Nej. Den är inte obd2 så man måste ha special utrustning. Testat med obd2 och den kommunicerar inte med datorn. Så det är nåt verkstaden får kolla.

Skickat från min E6653 via Tapatalk


Kolla igen då. Eventuellt kan det gå bättre med en äldre läsare som bara har stöd för ISO 9141 och inte för CAN-buss.

Ett problem som jag har varit med om är att det finns två pinnar för jord i OBD-kontakten. Vissa bilar har bara en av dem ansluten, och vissa billiga OBD-läsare har också bara en jordpinne ansluten. Om nu bilen och läsaren inte använder samma jordpinne, så blir det problem.

Japanska bilar (åtminstone modeller som även såldes i USA) brukar stödja OBD II från 1996 års modeller och framåt, enda undantaget som jag känner till är en del modeller av Mitsubishi som aldrig fanns på USA-marknaden.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

outback (trådstartaren)

#104 » 18:22:19, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Kolla igen då. Eventuellt kan det gå bättre med en äldre läsare som bara har stöd för ISO 9141 och inte för CAN-buss.

Ett problem som jag har varit med om är att det finns två pinnar för jord i OBD-kontakten. Vissa bilar har bara en av dem ansluten, och vissa billiga OBD-läsare har också bara en jordpinne ansluten. Om nu bilen och läsaren inte använder samma jordpinne, så blir det problem.

Japanska bilar (åtminstone modeller som även såldes i USA) brukar stödja OBD II från 1996 års modeller och framåt, enda undantaget som jag känner till är en del modeller av Mitsubishi som aldrig fanns på USA-marknaden.


Testat dessa tre. Ingen pratar dock med datorn. Alla reagerar när man ansluter till uttaget. Två börjar lysdioder att lysa och en tänds displayen.
Den vänstra har ett ISO 1491-2 som man kan välja.

Vad jag surfat mig till är att det måste vara en speciell subarukabel och program.Bild

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#105 » 21:38:23, 18-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skumt. En bekant som har Subaru av ungefär samma generation har inga problem att läsa av med en eBay-kabel, men den kan iofs troligen en del tillverkarspecifika saker också. Det är en billig klon av Autocom. Man kan notera att den kabeln inte heller klarar av Mitsubishi.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: martin wheelnut och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se