Knepigt att det blev så hög CO trots att lambdavärdet är över 1,0, vilket tyder på mager blandning.
Normalt brukar CO omkring 7 % hänga ihop med ett lambdavärde runt 0,75-0,8.
Hur mycket
olja drar den? Det är ju inte helt ovanligt att Subarumotorer börjar dra olja pga att kolvringarna vrider sig så att alla ställer sig med gapen i linje.
Men några fortsatta felsökningstips:
Kolla att motorn verkligen kommer upp i full
temperatur (termostaten är frisk osv), och att motortempvärdet som man får ut via OBD verkar stämma med verkligheten.
Om det finns någon anordning för luftinblåsning i grenrören vid kall motor (puls-air, el- eller remdriven luftpump etc), så kolla att den fungerar som den ska och framför allt att den stängs av då motorstyrsystemet vill det och börjar lambdareglera.
Rengör vevhusventilationen.
Om oljan ser onormalt
svart med tanke på körsträcka sedan oljebyte, byt olja och filter igen.
Prova att "köra ren" motorn med 2-3 timmars sammanhängande landsvägskörning. Om du gör det utgående från ren olja, och oljan blir svart efter en sådan körning, så tyder det på att motorn och/eller vevhusventilationen var ganska svårt igengrodd.
Om den har gått 34000 mil och originallambdasonden fortfarande sitter kvar, så kan det tänkas att den börjar bli trött och reglerar för långsamt vid den låga avgastemperaturen på tomgång. Då kan lambdavärdet räknat som medelvärde fortfarande vara korrekt, men de stora svängningarna mellan mager och fet blandning gör att det periodvis kommer ut stora mängder HC och CO. Vid 2500 r/min är avgastemperaturen högre, och då ökar chansen att en gammal lambdasond fungerar tillfredställande.
Ytterligare en lambdasondsrelaterad sak är om lambdasonden har
förvärmning och denna har slutat fungera av någon anledning (antingen avbrott i värmeelementet i lambdasonden eller att det inte kommer någon
spänning dit).