Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hög Co och hc

145 inlägg • Sida 5 av 10
Diskutera bil-teman här

Zukram

#61 » 11:47:06, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina pengar ligger på lambdasonden eller en läckande spridare.
Läcker en spridare borde dock något av stiften ha något annorlunda färg.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor



outback (trådstartaren)

#62 » 10:20:11, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering...
Gick käpprätt åt h-vete.

Bytt luftfilter, tändstift och lambdasond.
Struntade i att göra avgastest eftersom tiden till körförbud blev kort.

Så åkte in på bilprovningen med en känsla av att det skulle gå åt skogen...
Och det gjorde det också.

Dagens värden....
Co 2500rpm 0 (0,3)
CO 2,5 (0,5)
Lambda 1,05 (0,9-1,1)
Hc 291 (100)

Så nu är mina idéer och utrustning slut. Blir lämna på verkstad för felsökning och kostnadsförslag.

Måste ju vara läckande spridare, för högt bränsletryck eller styrenhet eller nåt.



Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

magloman

#63 » 10:56:48, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med så hög HC tror jag olja letar sig in i förbränningen. Vad slog du för olja nu när du bytte?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Zukram

#64 » 11:06:04, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även CO är hög.
Man kan kolla spridarna genom att mäta pbdasignalen med oscilloskåp.
Sist fick jag det iof inte att trigga.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#65 » 12:22:01, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hög HC och CO vid tomgång, lambdavärdet rätt, allt verkar bra vid förhöjd tomgång.
Känns som om det skulle kunna vara en läckande spridare eller ev kallstartventil.
Metoden att kolla på lambdasondssignalen med oscilloskop för att hitta avvikande bränsleblandning på en viss cylinder fungerar bara om lambdasonden sitter nära motorns avgasportar (alltså t ex mitt i grenröret på en rak 4:a). På en boxermotor med gemensam lambdasond för båda bankarna misstänker jag att rörlängderna blir så långa att det blir svårt att urskilja någon skillnad.

Zukrams förslag att kolla på tändstiften är nog lämpligt. Observera dock att tändstiften förmodligen bränns ren och alla får samma färg ganska snart då motorn körs med belastning, det kan vara lämpligt att först varmköra och därefter låta den gå på tomgång en kvart innan man stänger av och tittar på tändstiften.

Har du kopplat in OBD-läsare och kollat att det värde på motortemp som visas där verkar stämma med verkligheten?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#66 » 12:51:42, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du besiktigat bilen tidigare med godkända avgasvärden?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Zukram

#67 » 13:39:06, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker inte CO borde påverkas så mycket om det "bara" är olja som brinner.
Torbjörns förslag om att kolla motortempen är inte alls fel .

/M
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman

#68 » 15:31:30, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med. Sen som ha sa att låta den gå på tomgång sen kolla stiften
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

outback (trådstartaren)

#69 » 15:48:26, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Med så hög HC tror jag olja letar sig in i förbränningen. Vad slog du för olja nu när du bytte?
Tidsbrist gjorde att oljan inte blev bytt. Däremot har bilen gått på långkörningar (16mil i ett kör)ett antal gånger och oljan borde vara vädrad som nån skrev innan.
Tycker även olja borde ställa till det på högre varvtal.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

outback (trådstartaren)

#70 » 15:49:07, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Har du besiktigat bilen tidigare med godkända avgasvärden?
Besiktad i typ 9 år utan problem med avgaser.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

outback (trådstartaren)

#71 » 15:50:51, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Hög HC och CO vid tomgång, lambdavärdet rätt, allt verkar bra vid förhöjd tomgång.
Känns som om det skulle kunna vara en läckande spridare eller ev kallstartventil.
Metoden att kolla på lambdasondssignalen med oscilloskop för att hitta avvikande bränsleblandning på en viss cylinder fungerar bara om lambdasonden sitter nära motorns avgasportar (alltså t ex mitt i grenröret på en rak 4:a). På en boxermotor med gemensam lambdasond för båda bankarna misstänker jag att rörlängderna blir så långa att det blir svårt att urskilja någon skillnad.

Zukrams förslag att kolla på tändstiften är nog lämpligt. Observera dock att tändstiften förmodligen bränns ren och alla får samma färg ganska snart då motorn körs med belastning, det kan vara lämpligt att först varmköra och därefter låta den gå på tomgång en kvart innan man stänger av och tittar på tändstiften.

Har du kopplat in OBD-läsare och kollat att det värde på motortemp som visas där verkar stämma med verkligheten?
Kommer lämna in den för felsökning då mina egna idéer och utrustning är slut.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

Zukram

#72 » 11:25:01, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

VArs bor du?

Ser nu att det är Lycksele, lite för långt att åka förbi Sundsvall för en felsökning kanske.

Min erfarenhet av verkstäder och den här typen av fel är att man klarar det bättre själv med ett gem och en halvplockad struts, men mycket billigare än att lämna in.

/m

2 personer gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

outback (trådstartaren)

#73 » 12:56:11, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:VArs bor du?

Ser nu att det är Lycksele, lite för långt att åka förbi Sundsvall för en felsökning kanske.

Min erfarenhet av verkstäder och den här typen av fel är att man klarar det bättre själv med ett gem och en halvplockad struts, men mycket billigare än att lämna in.

/m
Haha. Ja jag får tacka för erbjudandet
Tänkte testa verkstan och se om dom har mer att ge än böjda gem
Det här blir 4e gången jag lämnar in en bil på verkstad. På 25år och runt 100.000mil.

Har inget garage nu och stora blå verkstan är så kall och möglig (läs snö)nu så lämnar in den på felsökning.
Men jag är ju medveten om att dom kan säkert lämna förslag på att byta saker som kanske är hela.
Men dom bör ju iaf ha en sladd att trycka in för att tex se motortemp till datorn.

I give it a try

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

kimmen

#74 » 12:58:42, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla alla vacuumslangar ordentligt, insugningsläckage, rengör vevhusventilationen, nipplar i insugningsröret, att det är rätt typ av komponenter du har bytt
T,ex är oljestickan tät när den är nedstoppad, så enkelt kan det vara
Det här kommer verkstan att göra först efter ha läst av alla värden i diagnosuttaget, om det inte är ett direkt komponentfel ( som det sällan brukar vara)
Vad jag vill säga är kola det här själv så slipper du betala för en sprucken slang

Spreja startgas runt insugningsrören, slangar, ändrar motorn varv då är det förmodligen läckage där
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

ac tc

#75 » 23:21:24, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns som om den tjyvar luft mellan cyllarna och lambdan.
- lambda värdet är ju ok och det var väl samma värde på den gamla om jag minns rätt.
Sen så har du hög co och hög hc vilket betyder att motorn går fett.
En läckande spridare som påverkar så mkt borde resultera i att motorn går illa.
- kan du se vilka värden du har på LFT och SFT?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se