Mina pengar ligger på lambdasonden eller en läckande spridare.
Läcker en spridare borde dock något av stiften ha något annorlunda färg.
/m
Tidsbrist gjorde att oljan inte blev bytt. Däremot har bilen gått på långkörningar (16mil i ett kör)ett antal gånger och oljan borde vara vädrad som nån skrev innan.magloman skrev:Med så hög HC tror jag olja letar sig in i förbränningen. Vad slog du för olja nu när du bytte?
Besiktad i typ 9 år utan problem med avgaser.kimmen skrev:Har du besiktigat bilen tidigare med godkända avgasvärden?
Kommer lämna in den för felsökning då mina egna idéer och utrustning är slut.torbjorn_forsman skrev:Hög HC och CO vid tomgång, lambdavärdet rätt, allt verkar bra vid förhöjd tomgång.
Känns som om det skulle kunna vara en läckande spridare eller ev kallstartventil.
Metoden att kolla på lambdasondssignalen med oscilloskop för att hitta avvikande bränsleblandning på en viss cylinder fungerar bara om lambdasonden sitter nära motorns avgasportar (alltså t ex mitt i grenröret på en rak 4:a). På en boxermotor med gemensam lambdasond för båda bankarna misstänker jag att rörlängderna blir så långa att det blir svårt att urskilja någon skillnad.
Zukrams förslag att kolla på tändstiften är nog lämpligt. Observera dock att tändstiften förmodligen bränns ren och alla får samma färg ganska snart då motorn körs med belastning, det kan vara lämpligt att först varmköra och därefter låta den gå på tomgång en kvart innan man stänger av och tittar på tändstiften.
Har du kopplat in OBD-läsare och kollat att det värde på motortemp som visas där verkar stämma med verkligheten?
Haha. Ja jag får tacka för erbjudandetZukram skrev:VArs bor du?
Ser nu att det är Lycksele, lite för långt att åka förbi Sundsvall för en felsökning kanske.
Min erfarenhet av verkstäder och den här typen av fel är att man klarar det bättre själv med ett gem och en halvplockad struts, men mycket billigare än att lämna in.
/m
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster