Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Hög Co och hc

145 inlägg • Sida 1 av 10
Diskutera bil-teman här

outback (trådstartaren)

#1 » 11:11:03, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktade subarun nu på morgonen och blev ju underkänt.
HC på tomgång 204 (100)
CO på tomgång 7,1 (0,5)
Lambda 1,1 (0,9-1,1)
CO 2500 0 (0,3)

Åkte hem och plocka ut luftfilter. Det såg rätt skitigt ut så det är nog ett tag sen jag bytte. Tror ni det kan vara så enkelt?
Ska iaf byta luftfilter och tändstift nu. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171110/2294a336e1c3f0105efe0edcf3fcbe06.jpg
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171110/b24d1c5effb903d055c2e9e5d89aa343.jpg


Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT



igelkottar

#2 » 11:13:38, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När bytte du olja sist?

Edit tillägg:
Har du kollat efter tjuvluft? Du kan spruta lite startgas vid packningar och slangar vid insug.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

outback (trådstartaren)

#3 » 11:26:19, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte olja strax innan semestertider. Så det borde inte inverka. Aldrig haft problem tidigare med avgasvärden.
Nu går den visserligen mycket i stan med korta körningar. Fast det har den gjort även tidigare.
Finns inga felkoder heller.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

magloman

#4 » 11:27:09, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många mil?
Årsmodell?

Oljebyte kan hjälpa om det va länge sen.

Inga felkoder? Tänkte om nån tempgivare gett upp kanske
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

outback (trådstartaren)

#5 » 11:27:45, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

igelkottar skrev:
Edit tillägg:
Har du kollat efter tjuvluft? Du kan spruta lite startgas vid packningar och slangar vid insug.

Inte kollat efter tjuvluft, bilen går som en dröm inget annorlunda mot den gjort tidigare.



Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

outback (trådstartaren)

#6 » 11:30:14, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Hur många mil?
Årsmodell?

Oljebyte kan hjälpa om det va länge sen.

Inga felkoder? Tänkte om nån tempgivare gett upp kanske
Den har gått 34.000 nånting...
Årsmodell -00
Inga lagrade felkoder.
Mindre än 6mån sen oljebyte.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

magloman

#7 » 11:31:46, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gissar på slut topp. Prova häll i nån tjockare olja
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

igelkottar

#8 » 11:33:35, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korta körningar samlar oförbrända kolväten i oljan.
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

torbjorn_forsman

#9 » 11:49:12, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knepigt att det blev så hög CO trots att lambdavärdet är över 1,0, vilket tyder på mager blandning.
Normalt brukar CO omkring 7 % hänga ihop med ett lambdavärde runt 0,75-0,8.

Hur mycket olja drar den? Det är ju inte helt ovanligt att Subarumotorer börjar dra olja pga att kolvringarna vrider sig så att alla ställer sig med gapen i linje.

Men några fortsatta felsökningstips:
Kolla att motorn verkligen kommer upp i full temperatur (termostaten är frisk osv), och att motortempvärdet som man får ut via OBD verkar stämma med verkligheten.
Om det finns någon anordning för luftinblåsning i grenrören vid kall motor (puls-air, el- eller remdriven luftpump etc), så kolla att den fungerar som den ska och framför allt att den stängs av då motorstyrsystemet vill det och börjar lambdareglera.
Rengör vevhusventilationen.
Om oljan ser onormalt svart med tanke på körsträcka sedan oljebyte, byt olja och filter igen.
Prova att "köra ren" motorn med 2-3 timmars sammanhängande landsvägskörning. Om du gör det utgående från ren olja, och oljan blir svart efter en sådan körning, så tyder det på att motorn och/eller vevhusventilationen var ganska svårt igengrodd.
Om den har gått 34000 mil och originallambdasonden fortfarande sitter kvar, så kan det tänkas att den börjar bli trött och reglerar för långsamt vid den låga avgastemperaturen på tomgång. Då kan lambdavärdet räknat som medelvärde fortfarande vara korrekt, men de stora svängningarna mellan mager och fet blandning gör att det periodvis kommer ut stora mängder HC och CO. Vid 2500 r/min är avgastemperaturen högre, och då ökar chansen att en gammal lambdasond fungerar tillfredställande.
Ytterligare en lambdasondsrelaterad sak är om lambdasonden har förvärmning och denna har slutat fungera av någon anledning (antingen avbrott i värmeelementet i lambdasonden eller att det inte kommer någon spänning dit).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

outback (trådstartaren)

#10 » 12:01:40, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Gissar på slut topp. Prova häll i nån tjockare olja
Att topparna skulle bli sopslut på ett år kan jag inte tänka mig.
Fjolårets värden.Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171110/e7b047429eb25862c4f644c0d2011c8b.jpg


Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

outback (trådstartaren)

#11 » 12:22:37, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Knepigt att det blev så hög CO trots att lambdavärdet är över 1,0, vilket tyder på mager blandning.
Normalt brukar CO omkring 7 % hänga ihop med ett lambdavärde runt 0,75-0,8.

Hur mycket olja drar den? Det är ju inte helt ovanligt att Subarumotorer börjar dra olja pga att kolvringarna vrider sig så att alla ställer sig med gapen i linje.

Men några fortsatta felsökningstips:
Kolla att motorn verkligen kommer upp i full temperatur (termostaten är frisk osv), och att motortempvärdet som man får ut via OBD verkar stämma med verkligheten.
Om det finns någon anordning för luftinblåsning i grenrören vid kall motor (puls-air, el- eller remdriven luftpump etc), så kolla att den fungerar som den ska och framför allt att den stängs av då motorstyrsystemet vill det och börjar lambdareglera.
Rengör vevhusventilationen.
Om oljan ser onormalt svart med tanke på körsträcka sedan oljebyte, byt olja och filter igen.
Prova att "köra ren" motorn med 2-3 timmars sammanhängande landsvägskörning. Om du gör det utgående från ren olja, och oljan blir svart efter en sådan körning, så tyder det på att motorn och/eller vevhusventilationen var ganska svårt igengrodd.
Om den har gått 34000 mil och originallambdasonden fortfarande sitter kvar, så kan det tänkas att den börjar bli trött och reglerar för långsamt vid den låga avgastemperaturen på tomgång. Då kan lambdavärdet räknat som medelvärde fortfarande vara korrekt, men de stora svängningarna mellan mager och fet blandning gör att det periodvis kommer ut stora mängder HC och CO. Vid 2500 r/min är avgastemperaturen högre, och då ökar chansen att en gammal lambdasond fungerar tillfredställande.
Ytterligare en lambdasondsrelaterad sak är om lambdasonden har förvärmning och denna har slutat fungera av någon anledning (antingen avbrott i värmeelementet i lambdasonden eller att det inte kommer någon spänning dit).
Den drar lite olja. Kanske drygt en liter på 1000mil eller nåt sånt. Det tycker jag den alltid gjort så inget som blivit annorlunda just vid detta tillfälle.
Lambdasonden är inte bytt, inte heller katalysatorer.

Tycker dom brukar vara snabba sätta felkoder när det är nåt med lambdasonden. Iaf Volvo 740 jag hade tidigare. Och den gick ju även dåligt när det blev nåt galet.

Så ingen tror riktigt på att det enbart är luftfiltret som kan ge dessa värden?

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

torbjorn_forsman

#12 » 12:49:07, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det vara luftfiltret så borde det märkas minst vid tomgång då luftflödet är som minst. Dessutom har väl Subarun undertrycksstyrd insprutning, och då är ett igensatt luftfilter ur motorns synpunkt likvärdigt med att man inte gasar riktigt lika mycket som man verkligen gör. Insprutningssystemet kan inte se skillnad på om det är luftfiltret eller gasspjället som begränsar luftflödet.

Det är mycket olika, hur bra olika motorstyrsystem är på att hitta del i lambdasonden.
LH 2.4 som är det vanligaste på Volvo 740 upptäcker avbrott i lambdasonden ganska säkert, men upptäcker inte alls om den reagerar för långsamt eller om den har intern kortslutning till jord.
Mitsubishi från sent 90-tal upptäcker fel på lambdasonden först efter över en mils sammanhängande körning, så om man enbart använder bilen i småkörningar är det inte säkert att det någonsin blir felkod hur dålig lambdasonden än är.
Chrysler-styrsystemet som sitter på t ex Jeep Grand Cherokee från 90-talet sätter inte felkod förrän lambdasonden verkligen har slutat fungera helt och hållet. En halvdålig lambdasond på en sådan bil kan ge problem med antingen avgasvärden eller hur motorn går, långt innan det blir någon felkod.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

kimmen

#13 » 13:06:38, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej det räcker inte med luftfilter eller oljebyten med så hög CO på tomgång
Du har säkert en eller flera koder satt, du måste läsa av "värdena" mellan koderna också, sällan koderna spikar på specifikt fel
Det här behöver inte vara ett stort fel, men du måste läsa av koderna
Börja inte provbyta givare, möjligt vis om du får låna givare, du måste ringa in felet föst så nära du kan, kan bli dyrt annars i onödan

Efter du har hittat och reparerat felet måste du nog byta motoroljan som har blivit utspädd med bensin, kommer annars bli fel värden när du besiktigar efter rep.
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

outback (trådstartaren)

#14 » 13:38:24, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ut och bytte stift nu. Dom var oförskämt fina. Inte tillstymmelse av varken sot eller olja. Utan vackert bruna och torra.

Jag tackar för alla råd och synpunkter.
Jag må vara tjurig... Men jag tror faktiskt att det inte finns ett fel på bilen!!
Blir ett oljebyte och sen återbesök så får vi se.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

kimmen

#15 » 13:51:12, 10-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilen kanske inte var varmkörd ordentligt vid mätningstillfället
Med dom värdena skulle du märka av driftstörningar

Håller tummarna...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se