Sida 4 av 10

Re: Hög Co och hc

InläggPostat: 08:23:26, 14-11-2017
av joakim72
ac tc skrev:Vad jag kan tänka mig är ett luftläckage före lambdan möjligtvis.

+en röst.

Hög Co och hc

InläggPostat: 09:42:20, 14-11-2017
av magloman
Ja det skulle kunna vara ett läckage före den ena bredbandslambdan eller båda

Men då borde den ju inte gå magert när bilprovn testar bilen.

Såtillvida inte ts har tankat e85 i den. Då fattas ju bränsle och det skulle förklara den höga hc

/tillägg:
Eller så gör samma läcka att det visar magert även hos bilprovn. Mysteriet löst

Re: Hög Co och hc

InläggPostat: 09:45:04, 14-11-2017
av torbjorn_forsman
Och om läckaget bara berör den ena banken (och motorn verkligen har dubbla främre lambdasonder), så kommer framför allt LTFT-värdena att bli mycket olika mellan bankerna.

Re: Hög Co och hc

InläggPostat: 23:52:14, 14-11-2017
av e_pettersson
Magloman finns det någon som inte tankar e85 när de ska besiktas äldre bil?

Re: Hög Co och hc

InläggPostat: 23:57:12, 14-11-2017
av outback
Har inte tankat E85.
Så det felet är det inte. Aldrig heller behövt tanka E85 för att få en bil genom besiktning.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Re: Hög Co och hc

InläggPostat: 23:58:51, 14-11-2017
av torbjorn_forsman
e_pettersson skrev:Magloman finns det någon som inte tankar e85 när de ska besiktas äldre bil?


Om katalysator och/eller lambdasond är trötta men allt annat i ordning så är det inte nödvändigtvis lyckat att tanka E85. Avgastemperaturen blir ju lägre med E85 än med bensin, och ju sämre skick på katalysatorn desto varmare avgaser krävs för att den ska lyckas göra något åt CO och HC.

Rör det sig däremot om en bil utan lambdareglering, som har för fet bränsleblandning på tomgång när den körs på bensin (t ex en gammal Strombergförgasare med utsliten nål som man inte kommer sig för med att åtgärda), så är E85 en utmärkt nödlösning. Å andra sidan skulle nog i ett sådant fall ny nål, nytt munstycke och en grundlig genomgång av förgasaren betala sig ganska fort genom minskad bränsleförbrukning.

Re: Hög Co och hc

InläggPostat: 14:28:46, 20-11-2017
av outback
Uppdatering.
Har nu varit upp på lyften.
Det finns endast en lambda sond. Och den sitter i anslutning till katten.
Är tre polig och av märket bosch.
Så ny är beställd.


Skickat från min E6653 via Tapatalk

Re: Hög Co och hc

InläggPostat: 22:36:29, 20-11-2017
av kimmen
Subaru med Bosch lambdasond! Något som inte stämmer...

Re: Hög Co och hc

InläggPostat: 22:53:11, 20-11-2017
av outback
kimmen skrev:Subaru med Bosch lambdasond! Något som inte stämmer...
Import från Tyskland... Kanske udda därför?

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Re: Hög Co och hc

InläggPostat: 22:56:44, 20-11-2017
av torbjorn_forsman
Den kan ju vara bytt förut. Kolla Bosch-numret på den, om det är 0 258 986 xxx så är det en "universallambdasond" som bara säljs som reservdel, aldrig fabriksmonterad. I så fall är nog kabeln till den skarvad med crimphylsor ett par dm från lambdasonden.
Bosch-lambdasonder av modellspecifik typ brukar heta 0 258 00x xxx.
Sitter den nu hittade lambdasonden före eller efter katalysatorn?

Re: Hög Co och hc

InläggPostat: 23:06:21, 20-11-2017
av outback
torbjorn_forsman skrev:Den kan ju vara bytt förut. Kolla Bosch-numret på den, om det är 0 258 986 xxx så är det en "universallambdasond" som bara säljs som reservdel, aldrig fabriksmonterad. I så fall är nog kabeln till den skarvad med crimphylsor ett par dm från lambdasonden.
Bosch-lambdasonder av modellspecifik typ brukar heta 0 258 00x xxx.
Sitter den nu hittade lambdasonden före eller efter katalysatorn?
Numret är, A24-A71018 8Z250
Den sitter nog rätt in i katten strax efter där dom två grenrören möts.
Kabeln inte skarvad.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Re: Hög Co och hc

InläggPostat: 11:10:53, 21-11-2017
av ac tc
När du byter sond.
- spraya inte kontakten, många sonder tar referens luft via en kabeln så sprayar du den med kontaktolja så pajjar den kvickt.
- kladda inte ner sensorn med gängsmörja, samma sak som ovan. Vill du smörja så var försiktig.

Re: Hög Co och hc

InläggPostat: 11:24:08, 21-11-2017
av Zukram
Hur långt har bilen gått och är toppackningarna bytta?
Jag har nu bytt packningar på två stycken subaru legacy/outback som gått drygt 20 000. Det verkar vara ett ordentligt typfel på EJ25-motorn mellan 99 och 02. Toppackning kan ge ganska skumma fel. Men om bilen inte är trögstartad alls, temperaturen jämn och fin, ingen märkbar åtgång på olja eller kylvatten borde den vara OK.

Köp dock en uppsättning topplockspackningar att ha när de går :-)

En sak som ingen har nämnt är att en spridare kan läcka. Detta ser man också om man mäter med oscilloskåp på lambdasignalen då signalen pulserar ojämnt. Resultatet blir att medelvärdet på lambda blir ungefär 1, men bilen går fett på en (eller flera cylindrar) och magert på de andra, vilket ger just höga HC, hög CO men till synes OK lambda. Det är inte heller säkert att styrsystemet reagerar på att något är fel så länge den klarar att reglera ner till ett "rimligt" lambdavärde.

/m

Re: Hög Co och hc

InläggPostat: 11:26:14, 21-11-2017
av Zukram
Såg nu att den gått 34, så packningarna borde vara bytt redan .

En annan egenhet med läckande spridare är att värdena kan bli OK på högre varv, och det stämmer väl också?

/m

Re: Hög Co och hc

InläggPostat: 11:27:17, 21-11-2017
av outback
Zukram skrev:Hur långt har bilen gått och är toppackningarna bytta?
Jag har nu bytt packningar på två stycken subaru legacy/outback som gått drygt 20 000. Det verkar vara ett ordentligt typfel på EJ25-motorn mellan 99 och 02. Toppackning kan ge ganska skumma fel. Men om bilen inte är trögstartad alls, temperaturen jämn och fin, ingen märkbar åtgång på olja eller kylvatten borde den vara OK.

Köp dock en uppsättning topplockspackningar att ha när de går :-)

En sak som ingen har nämnt är att en spridare kan läcka. Detta ser man också om man mäter med oscilloskåp på lambdasignalen då signalen pulserar ojämnt. Resultatet blir att medelvärdet på lambda blir ungefär 1, men bilen går fett på en (eller flera cylindrar) och magert på de andra, vilket ger just höga HC, hög CO men till synes OK lambda. Det är inte heller säkert att styrsystemet reagerar på att något är fel så länge den klarar att reglera ner till ett "rimligt" lambdavärde.

/m
Topparna är planade och nya toppackningar. Tror det blev gjort runt 28000 mil eller nåt sånt. Nu 34000. Alla tändstift såg fina ut, inget sot eller olja på nåt.

Skickat från min E6653 via Tapatalk