Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Byta drag 850

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Osaka (trådstartaren)

#1 » 20:38:53, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det normalt förfarande att ta bort allt bakom draget inklusive plastsjok och diverse? Provdragit på en skruv och den satt som svetsad, sitter de gängade direkt i bilen eller är det några slags muttrar de sitter i? Kan ju bli fråga om att skära bort dem med skärbrännare men det blir ju inget bra om de sitter direkt i bilen.
Fick draget med bilen och tänkte att det nog blir rätt lätt men känner nu att jag behöver veta mer för att agera.

Bild
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 20:49:35, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googla fram en monteringsanvisning för drag (helst av samma märke som det du har löst), så bör nog allt man behöver veta stå där.

Kolla om det överhuvudtaget är möjligt att komma åt bakänden av skruvarna. Om inte, så är det säkert svetsade muttrar från fabrik.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hidsmekolek

#3 » 22:16:00, 12-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjälpte en granne att byta drag på en 855 häromåret, vi fick riva bort plasttjafset och plocka bort draget i småbitar med plasman..
Minns inte att det var några fasta mutterstycken i karossen.. :klia:
Fick kapa dom flesta bultarna tror jag.
King size skitjobb. :aaargh:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#4 » 00:03:29, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog ytterst sällan en verkstad som monterar drag när bilen är ny har minsta tanke på rostskydd och smörjning av gängor.
Egentligen borde man plocka loss och själv montera om dragkroken då man köper en relativt ny begagnad bil som man tänker ha kvar länge...

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#5 » 18:37:03, 13-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag monterade ett beg drag på min V40 för en 2-3 år sedan så är minnesbilden att det var "fastsvetsade muttrar".
Hade ingen gängtapp för denna dimention (eller så hittade jag den inte) så minnesbilden säger att jag gjorde en sniktapp med en bult och vinkelslip.

Skulle igentligen bara ha elsystemet från bilen på returbilen. I slutändan vart det lättare att ta hela kroken, vilket var bra eftersom jag fann en nyckel till den löstagbara kroken och jag fick bort den. Komplett dragkrok med påse och plastskydd för mindre än 500 spänn. Fast det tog ett år att hitta alla delarna på olika skrotar i Sverige.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se