Framvagnen är nog egentligen den sämsta punkten hos Volvo PV. Vad som det klagades på redan på fabriksnya PV var kort fjädringsväg och stö
tig gång. Den tycks också vara lite väl klent tilltagen, både framvagnsbalken och de längsgående balkar som den sitter fast i har tendens att böja sig med tiden. Och när framvagnsbalken har böjt sig blir alla hjulvinklar konstiga. Många verkstäder hade på 60-talet svetsat ihop en jigg för att bekvämt kunna rikta PV-framvagnsbalkar medelst domkraft.
Ett annat vanligt framvagnsfel är det blir "platta" ställen på
skruv och
mutter i styrsnäckan så den har tendens att haka fast eller vara onormalt glapp i vissa lägen på ratten. Förmodligen är grundorsaken att materialet är för mjukt och/eller ythärdningen för tunn, och felet uppstår om ett framhjul har fått en smäll -t ex om man har kört mot en trottoarkant eller hittat ett tjälskott på ovanligt olämpligt sätt.
Visst har B18-motorn många fördelar framför B16 och den ännu äldre B4B, men man ska inte förakta de äldre motorerna ändå. Möjligen kan det finnas anledning att varna för B16B (den motor som satt i Volvos sportmodeller fram till 1961), den har ett mindre lyckat dubbelförgasararrangemang och det är svårt att få en sådan motor att gå jämnt och pålitligt på tomgång. Eller också tar man dubbelförgasarna och deras justering som en utmaning
Det är vanligt på PV och Amazon med trumbromsar runt om, att frambromsarna drar snett. Detta är inget fel i konstruktionen utan en elegant detalj som klåpare som mekar med bromsarna inte brukar begripa sig på. Det sitter nämligen en slags kompensationskloss (eller om man ska kalla den
kil) i bromsmekanismen, den rostar ofta fast om bromsarna inte har fått tillsyn på länge och den som inte vet vad den är till för tror gärna att den hör till bromsbackstöden på bromsskölden och alltså ska sitta fast. Om den rör sig som den ska, så gäller det också att den är rättvänd och av rätt utförande. Dels är den olika på höger och vänster sida, och dels finns ett nyare och ett äldre utförande, den måste vara av samma generation på båda sidor på samma bil.
På Amazon bör man vara medveten om att pressverktygen för plåtpressningen gjordes om inför 1965 års modell, då den ursprungliga uppsättningen var utsliten. Det gör att i stort sett inga plåtdelar passar rakt av mellan äldre (fram till 1964) och nyare (1965 och framåt) Amazon, även om de ser nästan identiska ut. Tillgången på både bättre begagnade och nytillverkade delar tycks vara bättre för det sena utförandet.
Ett annat tips när det gäller överkomliga 60-talsbilar är europeiska GM-produkter - t ex Opel och Vauxhall. Peugeot 403 och 404 dyker också upp på marknaden emellanåt.
Jag antar att trådstartaren tänker sig en traditionell bakhjulsdriven sedan med motorn fram, medelklass eller något mindre?