Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bilbekämpningen klagar på fjäderbenslagringen v70-97

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#1 » 22:41:29, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte för ett par år sedan övre fjäderbenslagringen på fjäderbenen fram på min V70. Det var samtidigt som jag bytte fjäder och stötdämpare.

Sedan dess har det knarrat vid stora rattrörelser. (fjäderbenslagring från Biltema) Detta knarr förstärks av fjädern som kommer i "svängning". Så det låter ganska illa. Det knarrar aldrig vid normal körning. När jag har besiktigat bilen i Kalmar har dom inte sagt något om detta men av rutiga och randiga orsaker blev jag tvungen att besiktiga bilen i Linköping i år. ==> Nedslag på kärvande fjäderbenslagring. :sad: Sedan missade dom den glappa inre styrleden som Kalmar har hittat varje år i 3-4år nu. Den är lite glapp men inte tillräckligt glapp för en anmärkning. I Linköping trodde dom att det var hjullagret som glappade. Det låter visserligen lite illa men är inte källan till glappet. Ska inte trilla in på bilbekämpningen igen men det är ganska mycket lotteri...

Bilen är inte värd mycket och tanken är att den ska bytas ut inom ett år. Så det känns lite extra tråkigt att behöva göra detta jobb.

Eftersom det är ett par år sedan jag bytte detta minns jag inte exakt hur det ser ut.
Kan man byta lagringen utan att lossa på fjädern? Jag har för mig att det är övre fjädersätet som har en del som passar i lagringen. Men jag minns inte om alltihopa sitter ihop med samma "mutter".

Jag måste även byta hjullager fram på grund av missljud så att samtidigt lossa hela fjäderbenet är inte så mycket extra jobb. Men det vore skönt att slippa hålla på och trixa med fjäderspännare. Det är en aning pulshöjande...

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



QV_

#2 » 22:51:51, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte hjullager på en V70 2007 i måndags.
När jag pressar in lagret i hjulspindeln och får in lagret "så mycket det går" (jäms med hjulspindelns kant) så saknas det fortfarande 1,5mm tills lagret bottnar i hjulspindeln....
Tillslut gav jag upp och gjorde "en fuling" pressade på innerlaget (endast 7-8 ton för att få ner den sista mm)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#3 » 23:28:59, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade knarr i båda fjäderbenslagringarna på en Peugeot Partner för några år sedan. Där visade det sig att lagren nog var relativt nybytta på båda sidor men det ena nya lagret var det bara skräp kvar av, förmodligen hade det kommit in vatten i det på något sätt. Och det andra lagret var felvänt!

Nu vet jag inte hur konstruktionen är gjord på framhjulsdrivna Volvo, men det vanliga är att hela fjäderbenet sitter ihop med muttern i änden av stötdämparens kolvstång, så man måste alltså först sätta dit fjäderspännare och sedan lossa den för att kunna plocka isär lagringen.

Det där med felaktiga anmärkningar på glappa inre styrleder var vanligt på Citroën CX en gång i tiden. Dels satt ett gummimellanlägg i inre styrleden så den var en aning mjuk även i nyskick, och dels orsakade servostyrningen något som ovana bilprovare kunde uppfatta som en glapp styrled om man ruskade på framvagnen när hydrauliken var trycklös.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Turbodiesel

#4 » 23:39:43, 14-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjullagret pressar man enklast i med den gamla ytterbanans hjälp, om inte något passande verktyg finns tillhands. Det är ganska sällsynt att det sitter kant-i-kant med lagerhuset. Är det bara några millimeter är banan lätt att slå bort sidledes, annars underlättar det att slipa bort lite så att den inte fastnar.

Inte menat att mästra på något vis, men att pressa på innerbanan brukar ofta ge ganska dålig lagerlivslängd.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Stefan1972

#5 » 09:29:58, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fjäderbenslagren på volvo kan man byta utan att lossa "fjädern" Lagret är bara påträtt på fjädersätesgummit uppifrån. Man får lossa den fösta muttern och stora brickan bara. Värt att poängtera är att lagren från biltema är skit. Bytte ett sådant för bara nå veckor sen och det var mindre än ett år gammalt, såg ut som nytt men det såg ut att vara helt felaktigt ihoppressat, lagret låg liksom snett på nåt vis i hållaren och det var också anmärkning hos SBP. Gick inte tungt heller när det var löst men det såg helt tokigt ut.

Till hjullagerbytaren så begriper jag inte problemet. Det är ju bara en lagerkassett man byter? Finns inget att pressa? Skruva loss, banka lös, gör rent och skruva dit.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 09:51:34, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gäller nog samma sak för fjäderbenslager som för hjullager på bilar: att ALDRIG köpa märkeslösa eller "skumma" sådana utan hålla sig till lager som säljs under kända lagertillverkares eget namn (INA, FAG, SKF, Koyo, Timken osv).

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#7 » 10:27:16, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

problemet med volvons delar är ju att allt sitter ihop med hela övre fästet. Inget "löst" lager som hos många andra. Tror inte det står ens på volvos eget fäste vem som gjort dem och jag har inte haft nå som helst problem med lager köpta på övrig eftermarknad och då har jag nog bytt hundratals sådana på dessa. Är ju samma konstruktion från första 850 till bra långt upp.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Wizzman

#8 » 13:13:59, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Hjullagret pressar man enklast i med den gamla ytterbanans hjälp, om inte något passande verktyg finns tillhands. Det är ganska sällsynt att det sitter kant-i-kant med lagerhuset. Är det bara några millimeter är banan lätt att slå bort sidledes, annars underlättar det att slipa bort lite så att den inte fastnar.

Inte menat att mästra på något vis, men att pressa på innerbanan brukar ofta ge ganska dålig lagerlivslängd.


Jag håller med dig helt och hållet :thummar:
Men, på V70 2007- och de flesta andra nyare volvos köper man lager och nav som en enhet, som ska pressas i hjulspindeln. Det gör att man inte kommer åt att pressa på ytterbanan genom att använda den gamla ytterbanan eftersom navet är ivägen. Det behövs specialverktyg :???:

Står själv inför det problemet på sambons V50 och fungerar på hur jag ska bygga ett specialverktyg för att pressa på rätt sät.

På de lite äldre, V70N (-2007?) var hjullagret en komplett enhet som var bultad i hjulspindeln. Då behövs ingen press för att byta.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Stefan1972

#9 » 15:26:10, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo pratar vi V70 gen 3 så är det sånt lager såklart. Tänkte inte på dessa. Jag har bytt en del såna på andra märken utan specialverktygen men risken att det skadas finns ju där hela tiden och särskilt om det går på tok och man behöver trycka lite extra då. Gör man rent noga och smörjer så brukar det inte behövas särskilt mycket presskraft för att få in dem så risken för skador är nog försumbar även om de såklart finns där om man inte pressar där man ska pressa. VAG lagren kryper in väldigt lätt iallafall.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#10 » 19:50:18, 15-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missade möjligheten med kassettlager eller vad dom heter, har bara bytt ett sådant, och då på en VW T5 med Wallmek hydraulverktyg. Det lagret hade någon typ av inbyggd korglåsring och behövde ingen större kraft för att pressas i.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#11 » 19:03:26, 06-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu kan jag berätta hur det gick med detta.

Köpte två nya hjullager på Biltema. (Det var anmärkning på båda framlagren från bilprovningen.)
Köpte två nya fjäderbenslagringar från skruvat.se Dom två billigaste jag kunde hitta där. Dom som satt på bilen kom från Biltema och dom småkärvade från start så jag kunde ju inte köpa nya och riskera samma bekymmer en gång till.

Bytte hjullager och fjäderbenslagring på vänster fram. Fjäderbenslagringen gick fint att byta utan att krångla med fjädern. Lossade stora muttern högst upp på stötdämparen så trillade det ner så fint. Ny lagring och hjullager. Ihop med rubbet och på med hjulet. Tänkte att det är kanske bäst att känna på hjulet innan jag sätter ner bilen igen. Helt otroligt glappt lager. Alltså riktigt ordentligt glappt. Ett nytt lager från affären. :-@ Bort med skiten igen. Som tur var hade jag ju köpt två lager och lager nummer två var oglappt. Ihop med grejorna och ner med bilen.

Åkte till Biltema reklamerade och fick ett nytt lager.

Hem upp med andra sidan. Bytte fjäderbenslagringen och kastade dit nya hjullagret. (Hjullagerbyte gör jag nu på under en timme. Övning ger färdighet.) På med hjulet och kände på lagret. Helt klart inte ok. Det glappet gick inte att känna med lagerkassetten i handen. Men på bilen med hjulet som hävstång kändes det tydligt. Kommer inte att godkännas av bilbekämpningen. Så tillbaka med det gamla lagret igen. Vilket inte vare sig har missljud eller glapp. Så det fick sitta där. Det kunde jag ju ha kollat innan men litade på bekämpningsmannen. Gör inte det...

Reklamerade även det lagret utan problem.

Så anmärkningen från Bilprovningen i Linköping: Båda hjullagren fram och vänster fjäderbenslagring.
Bytte vänster hjullager och båda fjäderbenslagringarna.
Inga problem med ombesiktningen. Och det kraftiga lagermorret i bilen försvann. Den är nu tyst som en V70 ska vara. :-)

Bilbesiktare är inte dom mest kompetenta. I alla fall inte alla. Dom var ändå minst två på bilen samtidigt. Men det hjälpte tydligen inte. Tur det finns dom som kan förstå vad man säger och kan rätta till andras fel. Var lite orolig att jag skulle behöva byta hjullagret trots att det inte var fel på det. Endast för att någon trodde det var fel på det. Dessutom hade dom missat att båda fjäderbenslagringarna var dåliga.

Man blir lite irriterad. Tycker nästan att Carspect, Opus och vad dom heter ska köpa en stor del av någon bildelsfirma eller verkstad. Och sedan börja underkänna en massa bilar. Skulle kunna tjäna massor med pengar. Hade jag kört bilen till en verkstad och sagt: Laga! då hade det ju kostat för byte av hela delar. Nu blev det ju bara en del strul för mig.

Förlåt att det blev långt... Behövde skriva lite...

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#12 » 09:16:21, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sätter bara dit FAG/SKF på volvo. Minst bekymmer då.............
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

MN

#13 » 11:58:32, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knut: Du är mer irriterad på Bilbekämpningen är Feltema där du fick reklamera 2 av 3 lager? Undviker att skruva med noname grejor just för att det ALLTID klyddar.

MN

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#14 » 23:52:50, 07-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN: Du har helt rätt. Ser inte skogen för alla barr. :-( Klart att Feltema ska ha en känga dom med. Var vid reklamation ingen diskussion om att det var skit. Kändes inte som att jag var först med reklamation av hjullager. Undrar hur leveranskontrollen ser ut hos tillverkaren av detta skit.

Värderar man sin egen tid är det inget snack om att man inte ska hålla på med billigt skit. Kostar ju mer att hålla på att kludda än att köpa kvalité direkt.

I just detta fall handlar det om att bilen är värd väldigt nära noll kronor. Den ska dessutom bytas ut fram emot vårkanten. Väntar egentligen bara på att rätt objekt ska dyka upp. Har ganska fasta ramar för vad jag vill ha som ersättare så man får sitta ner i båten tills rätt objekt dyker upp.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Volvot24

#15 » 09:18:40, 08-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett utmärkt sätt att döda fjäderbenslagringar är oftast att tvätta med högtryckstvätten högt upp i hjulhuset.

Simpla tätningar på fjäderbensagringarna, typ manchester som skyddar ovanifrån.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se