Bytte för ett par år sedan övre fjäderbenslagringen på fjäderbenen fram på min V70. Det var samtidigt som jag bytte fjäder och stötdämpare.
Sedan dess har det knarrat vid stora rattrörelser. (fjäderbenslagring från Biltema) Detta knarr förstärks av fjädern som kommer i "svängning". Så det låter ganska illa. Det knarrar aldrig vid normal körning. När jag har besiktigat bilen i Kalmar har dom inte sagt något om detta men av rutiga och randiga orsaker blev jag tvungen att besiktiga bilen i Linköping i år. ==> Nedslag på kärvande fjäderbenslagring. Sedan missade dom den glappa inre styrleden som Kalmar har hittat varje år i 3-4år nu. Den är lite glapp men inte tillräckligt glapp för en anmärkning. I Linköping trodde dom att det var hjullagret som glappade. Det låter visserligen lite illa men är inte källan till glappet. Ska inte trilla in på bilbekämpningen igen men det är ganska mycket lotteri...
Bilen är inte värd mycket och tanken är att den ska bytas ut inom ett år. Så det känns lite extra tråkigt att behöva göra detta jobb.
Eftersom det är ett par år sedan jag bytte detta minns jag inte exakt hur det ser ut.
Kan man byta lagringen utan att lossa på fjädern? Jag har för mig att det är övre fjädersätet som har en del som passar i lagringen. Men jag minns inte om alltihopa sitter ihop med samma "mutter".
Jag måste även byta hjullager fram på grund av missljud så att samtidigt lossa hela fjäderbenet är inte så mycket extra jobb. Men det vore skönt att slippa hålla på och trixa med fjäderspännare. Det är en aning pulshöjande...
/Knut