Kolla värmarens typskylt för att ta reda på typbeteckningen, sen är det goda chanser att det går att googla fram manualer.
Rent allmänt så beror många fel på spänningsfall, oxid i kabelanslutningar, dåliga elinstallationer, spruckna lödningar eller dåliga elektrolytkondensatorer på kretskortet i styrenheten.
Både fläkt- och pumpmotorer är ökända för att kunna rosta eller frysa fast och sedan brinna (de är alldeles för grovt avsäkrade för att säkringarna ska kunna skydda motorlindningarna).
Ofta finns det en smältsäkring (engångstyp) som överhettningsskydd, när den har löst ut så stoppar den bränslepumpen men resten av värmaren försöker starta. Den löser obönhörligen om man försöker starta värmen när det inte är ordning på vattencirkulationen (t ex fel på vattenpumpen, dåligt luftat system, någon stängd
kran som måste vara öppen när värmaren ska köras etc).
Om värmarens bränslepump är en s k doseringspump, så är det viktigt att pumpen är av exakt rätt typ för värmarutförandet, och att installationsanvisningarna har följts när det gäller slangdragning mellan pumpen och värmaren. T ex får det inte finnas några långa sträckor mjuk gummislang, huvuddelen av bränsleledningen ska vara styvt plaströr. På vissa värmare finns det en svängningsdämpare (plast- eller plåtburk med ett membran i) inkopplad via ett T-stycke till bränsleledningen, den måste vara på plats och hel.
Många Webastovärmare finns både i bensin- och dieselutförande, det kan bli problem om man har förväxlat delar mellan de utförandena av i övrigt samma värmarmodell.