Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Webasto värmare husbil

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 21:05:26, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den frågan jag har blir nog svår att svara på då jag har dåligt med fakta om problemet men vi provar väl ändå. En på jobbet har en liten Volvo B12 Vanhool husbil med en Webasto vattenburen värmare som nu har problem att starta. tidigare rykte den mycket och nu går fläkten hela tiden utan att brännaren går :klia: Jag vet att det saknas mycket uppgifter :myzsko: men detta är det enda jag vet just nu då jag inte har sett brännaren själv. Troligen är brännaren originalmonterad -92 -93 .
Till frågan,finns det manualer, kopplingsscheman någonstans att få tag på eller har någon några tips att dela med sig av ?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



Skrukke

#2 » 21:55:14, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvor stor er den i kw? Min fra 93 er på 30 kw, og der er det vel ca 2 skruer, så åpner du opp hele brennerdelen. Den kan være full av sot og skit på elektroder og fotocelle som skal se flammen etter at elektrodene har tent diesel tåken. Filtret til brenneren kan også være tett. På min Webasto er det en diode som blinker feilkoder, og blink frekvensen står på webastoen, så er det feks 7 blink indikerer det kanskje tett filter.

Du kan finne ut mye bare med å se på webastoen.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

Fuskmek (trådstartaren)

#3 » 22:08:06, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte hur stor den är då jag inte har sett på den ännu men ska försöka finna någon beteckning om den är kvar och läslig på brännaren. Tackar för tipsen!
Är dessa brännare liknande vanliga oljebrännare till villapannor i funktionssättet ?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Skrukke

#4 » 22:29:25, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja egentlig like dan, men på 24 volt. Se at vann pumpen(e) også går. Sjekk den :photograph: av webastoen.... og bilen :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

torbjorn_forsman

#5 » 22:45:25, 21-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla värmarens typskylt för att ta reda på typbeteckningen, sen är det goda chanser att det går att googla fram manualer.

Rent allmänt så beror många fel på spänningsfall, oxid i kabelanslutningar, dåliga elinstallationer, spruckna lödningar eller dåliga elektrolytkondensatorer på kretskortet i styrenheten.
Både fläkt- och pumpmotorer är ökända för att kunna rosta eller frysa fast och sedan brinna (de är alldeles för grovt avsäkrade för att säkringarna ska kunna skydda motorlindningarna).
Ofta finns det en smältsäkring (engångstyp) som överhettningsskydd, när den har löst ut så stoppar den bränslepumpen men resten av värmaren försöker starta. Den löser obönhörligen om man försöker starta värmen när det inte är ordning på vattencirkulationen (t ex fel på vattenpumpen, dåligt luftat system, någon stängd kran som måste vara öppen när värmaren ska köras etc).
Om värmarens bränslepump är en s k doseringspump, så är det viktigt att pumpen är av exakt rätt typ för värmarutförandet, och att installationsanvisningarna har följts när det gäller slangdragning mellan pumpen och värmaren. T ex får det inte finnas några långa sträckor mjuk gummislang, huvuddelen av bränsleledningen ska vara styvt plaströr. På vissa värmare finns det en svängningsdämpare (plast- eller plåtburk med ett membran i) inkopplad via ett T-stycke till bränsleledningen, den måste vara på plats och hel.
Många Webastovärmare finns både i bensin- och dieselutförande, det kan bli problem om man har förväxlat delar mellan de utförandena av i övrigt samma värmarmodell.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#6 » 10:39:34, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vanligaste "tipset" jag brukar ge är att den borde ha varit regelbundet servad för länge sen. Det finns inga brännare som går i evigheter.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Fuskmek (trådstartaren)

#7 » 18:41:08, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den har nog varit servad "för länge sedan"! :mrgreen: Men allvarlig talat så har den nog varit in på div underhåll genom åren men nu kom frågan till mig om jag kunde titta på den lite hastigt för att se om jag kunde finna något enkelt fel innan den går till verkstad. Har inte sett den ännu men har fått modellbeteckningen DW300 och fabriksnr 004432.
Har sökt lite på nätet efter manualer och de jag sett har beteckningen DBW300 kan den passa eller betyder B någonting helt annorlunda typ ?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#8 » 22:25:50, 22-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beteckningen verkar inte alls orimlig. En liten 4,6 kW personbilsvärmare av samma generation heter BBW46 för bensin och DBW46 för diesel.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Skrukke

#9 » 00:19:40, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holder på med kurs denne uken, lite tid til å se på min Webasto. Hvis dette er en buss som er ombygd til bobil, noe det ser ut som etter motoren også videre, :klia: så kan det være at denne pdf linken passer sån ca. Det er til en Webasto Thermo 300, den likner veldig min Webasto på 30 kw, tror ikke den er helt feil for din heller.
http://www.spheros.us/Media/Documents/1945/Thermo%20workshop%20manual.pdf

Googlet de nr du kom med, det DW 300 havnet jeg på en Slovensk side :vissla: . Nå er ikke min Slovensk så perfekt, men det ser ut til at det kan være en av delene i Webastoen.

Håper det hjelper litt i feilsøkningen. Obs, disse Webastoene kan ha forskjellige styringsbokser også videre, men selve varmeren er omentrent like nesten uansett.
Burde finnes på de fleste huggeri for buss til en ok penge om det ikke lar seg reparere. Sjekk nu diesel tilførsel og filter først.

Googlet Webasto DW 300, det er det den heter.
En liten film av selve brennern.

https://www.youtube.com/watch?v=yprewEfK5xY

Bare å :skriva2: Webasto DW300
Senast redigerad av Skrukke 00:39:01, 23-11-2017, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

jocke.b

#10 » 00:37:51, 23-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går fläkten ca 2 minuter innan den slår ifrån? Då är värmaren troligen i lock-out och behöver återställas. Lock-out kommer efter 10 misslyckade startförsök. Detta görs genom att aktivera värmaren och sedan dela kontaktstycket för att bryta strömmen låt den vara isär 30s innan du kopplar tillbaka den. Startar nu värmaren men dör efter 5s så ser fotocellen inte flamman. Du bör också höra om tändspolen går efter att den startat vilket bekräftar ovanstående.

Dela värmaren och kolla om flamvaktsbrickan är skitigt, mät sedan om fotocellen ger utslag om du lyser med ficklampa i den. Detta är det absolut vanligaste felet. Hör av dig om du vill ha mer info

Samt ett nytt munstycke och en Co2 justering.

Har den även tidur bör du kunna läsa ur blinkkoder ur denna

2 personer gillar det här inlägget.
jocke.b
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:13, 13-09-2017

Fuskmek (trådstartaren)

#11 » 14:26:46, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering. Har nu varit och tittat på brännaren kan konstatera att manualerna till DBW300 inte passar, DW300 har ett helt annat styrsystem tydligen.Efter försök att följa kopplingen ändå fick man ge upp den seriösa felsökningen och gå över på "rycka i kablar metoden" och se på f#n den stannade efter att ägaren knackat på styrenheten under fläktkåpan :eek: . Ja problemet med denna var att fläkten inte stannade utan fortsatte tills man bröt med huvudbrytaren. Om man satte på brännaren gick den hur fint som helst dock med lite rökutveckling kanske . Tydligen är den i behov av en bättre styrenhet.Vet att det finns nya bla.från England men..... Så till dagens fråga,finns det någon skrot som handlar speciellt med delar till bussar?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

Skrukke

#12 » 22:23:41, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hva heter styreenheten? Samme varmer kan ha forskjellig styreenhet i følge Webastos bøker.
Skrukke
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:09:08, 15-04-2012
Ort: Pasvikdalen, Finnmark
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH444, BM Volvo 400 med Hymas 31 graver, Volvo Viking 4x4 med Jonsered tømmerkran

torbjorn_forsman

#13 » 23:30:06, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte enklare att göra ett försök att plocka isär, felsöka och reparera styrenheten än att jaga en ny om den är svår att få tag på eller hutlöst dyr?

Skulle kunna tänka mig ett krånglande kretskortsmonterat relä - antingen returfjäder som har mattats ut eller brända kontakter som hakar fast i varandra så att relät inte vill släppa. Spruckna lödningar, krypströmmar pga elektrolytkondensatorer som har läckt etc är också möjligheter.
Passande reläer brukar man kunna plocka ur annan kasserad bilelektronik (blinkreläer, centrallåsstyrdon, intervalltorkarreläer mm) av ungefär samma årgång.
Elektrolytkondensatorer byter man INTE mot begagnade utan om man är misstänksam mot sådana så sätter man dit nya av god (och för just det specifika fallet lämplig) kvalitet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Fuskmek (trådstartaren)

#14 » 09:12:19, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plocka isär denna är långt över min förmåga. Den verkar totalt integrerad. lägger in en länk till en sida i England "?" som visar den vad jag tror har problemet i sig.
https://www.butlertechnik.com/webasto-h ... 405a-p1538

Bild

Priset kan kanske vara överkomligt men det är något jag får prata med ägaren om hur de vill göra. Tyvärr har någon tidigare varit framme med saxen i ledningarna så vem vet vad som har hänt vid kopplingar.
Tillbaka till min undran om det finns någon speciell skrot som har delar till bussar då de kan ha behöv av andra delar i framtiden.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

jocke.b

#15 » 11:49:38, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Järnabussdelar. Kolla där, dem borde garanterat ha. Kanske ett begagnat nyare och fräschare brännhuvud värt i detta läge? Annars har kgk allt vad som gäller dessa värmare

http://autokatalogen.se/wls/view_articl ... No=1702112

Läser du där är gäller denna styrenhet från år2000 tyckte du sa att värmaren var äldre än så.
jocke.b
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:13, 13-09-2017


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se