Ja allt har.sin förklaring. Och verkstan hade en BORTförklaring.
850 levererades inte med kupefilter om man inte beställde det. Det var ett option.
Dom problem man kunde råka på om nu filtret av någon anledning blev blött var att bilen immade igen under vissa villkor. ( för kallt för ac pumpen så man inte fick avfuktning på inkommande
luft.)
Åtgärden då var att ägna 3 minuter åt att lyfta på plasten och plocka ut filtret.
Men hållaren, den satt alltid kvar. Den demonterade man inte. Demonterar man den så måste man istället montera en gummilist/sarg för att inte minsta lilla vatten skulle rinna ner i fläkthuset.
Om du inte har.en filterhållare så har bilen aldrig haft kupefilter helt enkelt. Visst går.det enkelt att eftermontera, men det är minst sagt värdelöst då förångaren nu är så skitig efter alla år att det inte gör någon större nytta för anläggningen. Det är möjligen om du känner dej mer tillfreds med vad filtret tar upp.
Jag har bytt min andel förångare på dessa bilar och det är inte vackert när det gått filterlöst i ett antal år.
Enklast för dej isåfall är att gå ut på närmaste demontering och lyfta på plasten under rutan tills du hittar en med
hållare.