Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

El-problem, Citroen C25, blinker, blinkersrelä??

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

PeterNacka (trådstartaren)

#1 » 21:23:41, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå, dags för besiktning i veckan av min gamla husbil. Fått ett elfel härom veckan. Blinkers på höger sida fram å bak lyser konstant när ljuset är på. Även bromsljus höger bak lyser halvt. Tja... Är min hundhusbil med fasta burar i. Hittar inte gnagt någonstans. Fungerar utan lysen på som sagt men då blinkar även positionsljusen i takt med blinkersen på höger sida. Vänster fungerar som det skall. Även övre positionsljuset vänster bak blinkar då i takt

FEL
*Blinkers högersida lyser både fram å bak konstant när jag trycker igång parkeringsljusen eller slår på halv/helljuset. Med ljusen avstängd så fungerar höger sida blinkers, MEN då blinkar även bodelens övre positionslampa för vänster sida i blinkerstakt. Övriga lampor blinkar mkt svagt, de som är tända då.

(Köpte nyss en PDF kopia av en Workshop manual som var dåligt kopierad... 22 Pund. De visade fina bilder från något program som var helt vilseledande. Emanualsonline, de suger m.a.o. Var bara till bensinare å jag har en diesel dessutom så varning för dem...)

FRÅGOR;
*Blinkersrelä, Är ett HELLA relä med 5 ingångar. 49 inkommande ström, 49a utgående ström, 31 jord, C och C2 går till lampor i panelen. Bara en utgång så antar att det måste vara rattreglaget som fördelar ut den pulserande strömmen till H resp V sida. Trött i huvudet nu så nog dum fråga men va fasen :)

*Kan felet ligga i rattens mekaniska funktion?
*Om så, bara å lossa å kika om det är kortslutning i skenan för höger sida eller vad bör jag göra?

*Vill lära mig mera el. Så någon som mot betalning kan lösa problemet men låta mig vara med å kika på för å lära mig, då Kring Kalmar/öland. Kan köra 10 mil runt Kalmar. Måste ha bilen godkänd å besiktigad senast fredag i kommande vecka...

Tack goda Mekaniker!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.



QV_

#2 » 21:40:08, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle efter att ha läst tråden lite oinspirerat säga att

1 dit blinkdon är helt
Du skall inte mecka runt ratten

2 felet är dålig jord i bakljusens armatur
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

PeterNacka (trådstartaren)

#3 » 22:17:20, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, hm, önskar det vore så lätt :) Skall dra en ny sladd just därför mellan chassi å bakljusen. Men om så, hur fasen kan strömmen ta den vägen bara för att jorden är kass? Antog den tagit bakvägen, dvs genom jord genom chassi ut i ledare. (Är inge vass på detta!)

Tack :)
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

QV_

#4 » 23:36:23, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man inte har någon jord i lyktan bak så blir alla lampor i lyktan "ihopkopplade".

Så matar du blinkerslampan med spänning så kommer blinkerlampan leda spänningen igenom glödtråden till "jordpunkten" När jordpunkten inte är kopplad mot "jord" så går strömmen vidare genom de andra lamporna.

Säg då att den lättaste vägen mot jord blir genom parkeringsljuset.
För parkeringsljuset är ju 4 lampor så den tar strömen genom 1 av dessa (den som sitter på samma jordplan som blinkerslampan) och jordar via de andra tre.

Man får då fenomenet att två lampor blinkar svagt.
Så när man har flera lampor som lyser när bara en skall lysa så är det ett jordfel som har uppkommit. Detta under förutsättning att det fungerade förra veckan och ingen har rört något.

Den lätta årtgärden är att rensa bort rost och ärg runt skruvarna som jordar plåten i karossen.
Är det "plast" så har man ärg i kontakten eller jordpunkten i slutet av kabeln.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

torbjorn_forsman

#5 » 23:47:40, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En första fundering vid märkliga blinkersproblem på en gammal bil: Har den någon gång i tiden haft ett eftermonterat larm som har varit kopplat till blinkers, och finns det kvar halvt bortrensade rester av larminstallationerna som kan ställa till problem?

Den andra standardfunderingen, dålig jord vid baklysena, är redan nämnd i tråden.

En tredje är eventuell ologisk överledning i släpvagnskontakten.

Ett gott råd rent allmänt och i synnerhet när det gäller bilar från 80- och 90-talet är att ALDRIG lita till elschemor från engelska källor. Det brukar finnas rätt mycket skillnader i blinkers- och ljusinstallationer mellan å ena sidan "normala" europeiska bilar och å andra sidan sådana för engelska marknaden, pga högerstyrning, speciella krav från engelska myndigheter mm.
Beträffande äldre Citroën så brukar scannade originalverkstadshandböcker inte vara särskilt svåra att hitta på nätet (har för mig att det finns någon dansk citroënnörd som har scannat och lagt ut en hel del på en egen domän, minns dock ej vad den heter). För nyare får man ladda ner PSA-gruppens eget elektroniska verkstadshandbokssystem SEDRE från någon torrentsajt, och sedan ägna några dagar åt att försöka få det att fungera (den vanligaste versionen har ett "crack" som bara tycks fungera på Windows Vista och varken äldre eller nyare Windows). På just C25 är elsystemet, förutom sådant som direkt har med motorn att göra, i stort sett identiskt med motsvarande Peugeot, Iveco och Fiat-modeller, så om man har tillgång till sådana verkstadshandböcker och schemor duger det ganska bra.

Ett par ytterligare frågor beträffande felsökning:
Fungerar varningsblinkern som den ska, dels vid avstängd tändning och dels vid påslagen tändning?
Fungerar andra elprylar som enligt instruktionsboken ska matas från samma säkring som blinkers respektive varningsblinkers?
Om det finns bakgrundsbelysning i varningsblinkerknappen som tänds så snart lyset är på: fungerar den som den ska, och ändras blinkerns funktion om man t ex ställer om styrkan på instrumentbelysningen eller tar ur säkringar för instrumentbelysning, parkeringsljus eller bakljus?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#6 » 00:12:59, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se nedan
Senast redigerad av PeterNacka 00:26:06, 26-11-2017, redigerad totalt 1 gång.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#7 » 00:25:15, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drog ny kabel fram till jordpunkten i kupen bakom batteriet. Lyser bara lite starkare :/

Faktiskt bytt släpvagnskopplingsdosan då släpet hoppade av efter ett riktigt hål i vägen, slet sönder honan vid dragkroken medans vajern bromsade in släpet. (Kunde blivit värre med min fina ATV pålastad som den var). Kopplade på släpet i em för å se om det var skillnad. Ingen skillnad. Även om jag förväxlat kablar vid bytet så bör ju inte det ha något å göra med något annat då de är isolerade var för sig i honan, tänker jag!?

Ligger alltså spänninggrön kabel till höger bakljus, röd kabel till backljuset samma sida,men lägre spänning dock. Tycker det lyser mkt svagt på vänster backljus likaså. Kan det ha smält ihop kablar så alla delar på spänningen ut?

Utan å sätta på parkeringsbelysningen eller halv/helljuset så fungerar blinkers men då blinkar allt baktill som oxå har ström samt parkeringslamporna fram i samma takt.

Vet inte vad jag omedvetet kan ha pillat på när jag kopplade in extra backlysen å backkamera. Skarvade bara in, å då låg-effektsgrejer som de är. Ahh, vet en sak jag gjorde... Vände på polerna till den lilla 2x3 tums skärmen. Inga säkringar gick. 0,5mm kablar till det kamerasystemet. Men det rök lite från skärmen. Annars vet jag inget alls. Tycker den lilla kortslutningen borde kvitta...

Ta ut säkringar mm å felsöka den vägen är inget jag ens tänkt på då jag är rätt okunnig när det kommer till saken :( Men det är klart, då kan man utesluta vart den får felströmmen ifrån. Bra tänkt. Har inte ens en handbok till den så jag kan se vart säkringarna säkrar.

Varningsblinkersen fungerar men då blinkar även parkeringslamporna fram å den vänstra övre positionsbelysningen. Blir samma fel som när jag har på parkeringslysena på å blinkar med höger sida. Lamporna i panelens belysning är alla sönder sedan i augusti. Så vet ej vad som händer där.

Larm, haft bilen i 1,5 år, en -90a å ser inget som tyder på det. Får kolla mer imån efter det.

Tackar!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

torbjorn_forsman

#8 » 00:30:20, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta står det - antingen i klartext eller med symboler - på locket till säkringsdosan, vad vilken säkring är till för.

Mät och kolla om du har spänning mot jord på minussidan av de olika lamporna i baklyktsarmaturerna. Jag har varit med om att jordförbindningar (ofta tunna bleck av elförzinkad järnplåt) har rostat av i baklyktan, så att vissa lampor har tappat jordförbindning.
Det förekommer också att förbindningar med plastnit mellan såna där bleck och kontaktfjädrarna i lamphållarna börjar glappa, då kan man ofta borra ur plastnitarna och ersätta med M3-skruv, stor planbricka, taggbricka och mutter.

Har den porslinssäkringar eller flatstiftssäkringar?
Om den har flatstiftssäkringar: ser säkringshållare/elcentral ut som på Citroën och Peugeot personbilar från runt 1990 (Citroën BX, Peugeot 205/405 m fl) eller är det en annan konstruktion?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#9 » 01:00:48, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Locket är oxå borta, sitter i handsfacket, så helt synliga men inget som berättar vad de säkrar. Är gamla säkringar, de avlånga. Tror dock de är av plast allesammans.

Lossade båda baklyktorna å rengjorde med skrapande. Hade ergat å rostat litet. Drog ny kabel. Är en husbil så jordar inte genom chassit utan jordkabel som fördels mellan höger och vänster sida.

Testade i em att kolla fram till om jag fick spänning från jorden men nix. Kom från ledaren. Blinkersen som då ligger på helt så fort jag sätter på lysena. (Så trångt överallt å komma åt. Kommer precis ner på golvet mellan passagerar stol å golvet. Är ingen storväxt kille heller.

Mkt tacksam för all info, så du vet!!!
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

InläggDetta inlägg har raderats av PeterNacka den 01:02:06, 26-11-2017.
Anledning: Dubblett

torbjorn_forsman

#11 » 01:05:13, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, de avlånga (6 x 25 mm) är de som kallas porslinssäkringar, även om de numera är gjorda av plast.
Åtminstone på Citroën BX ser det ut så att bara vänster baklykta är inkopplad till kabelstammen (samt en jordpunkt innanför baklyktan), sen går en flatkabel därifrån till höger baklykta. Men jag har för mig att C25:s elsystem mer är byggt enligt Fiat-standard än som på Citroën personbilar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterNacka (trådstartaren)

#12 » 01:12:14, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, ja, på denna är det bara höger som är inkopplad i stammen å vänster hämtar från höger baklyse. Men även höger fram är påverkat. Båda sidor fram å bak påverkas. Så tänker mig att felet bör sitta fram. Svårt å följa kabelstammarna framåt då de går åt alla håll å kanter.

Hittade en fransk workshop till bilen men gick inte å förstora upp så jag kunde läsa förklaringssymbolerna på franska.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.

PeterNacka (trådstartaren)

#13 » 02:08:02, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

LÖST :P Tobbe F, det var släpvagnskontakten! Gick ut igen å tur det för i mörkret såg jag att det blinkade över dragkrokskontakten, en lampa i panelen för den. Så lossade då på honan pga du tipsat om överledning där. Yes, den i mitten, svarta kontakten låg emot både grön å vit, grön höger blinkers å vit är jorden ut. Svarta minns jag ej. Var ett stifft över änden som var för brett för den nya honkontakten.

Super tack!!! Hade fasen lossat på ratten imån annars å strulat i onödan hela dagen.

Så himla tacksam för hjälpen!!! Önskar jag vore som er så jag kunde bidra med något till detta forum. En dag kanske jag går från den som söker hjälp till den som ger hjälp, som er. Tack å tack å godnatt!

4 personer gillar det här inlägget.
PeterNacka
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:29:27, 18-08-2013
Ort: Öland å södra Lappland.
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nu; MF 203 industri traktor, Dodge Durango, flera frontera, X-trail, LT 31, LT35x2, Quad runner 4x4, Yamaha bandslunga, makita 18v verktyg, osv :P
Då, Hymas 474 -75,, Hymas 467 -69.
Haft många mindre fordon och maskiner- på hjul. Ca 50 mopeder, alla trimmade så klart. De flesta söndertrimmade, he he. Men inga andra stora maskiner utom en LB Ford Cargo. En hjullastare å grävmaskin samt lastbil med tippfunktion står på önskelistan.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se