Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Inkoppling av extraljus, dimension på kabel?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

falcon (trådstartaren)

#1 » 21:28:18, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står i begrepp att installera extraljus på vinterbilen, men fastnar lite på hur man ska dimensionera kablarna.

Tänkte montera ett relä med två utgångar till extraljusen sedan separata kablar fram till varje extraljus. Tänkte dra 6mm2 kabel som jord och plus till reläet och sedan 2.5mm2 ut till extraljusen. Jorden blir 2.5mm2 tillbaka till antingen en jordpunkt eller direkt till batteriet. Styrströmmen blir antingen 1.5mm2 eller 2.5mm2 beroende på vad man hittar i garaget. Avsäkring tänkte jag göra med nån 20-30A säkring innan reläet.

Tänker mig att det inte blir sådan belastning mellan relä och extraljus på varje kabel så att det borde behövas grövre kablar? Eller har jag tänkt helt fel i min dimensionering av kablar?
falcon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:35, 27-12-2009
Ort: Valdemarsvik, Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Ludde eriksson

#2 » 21:50:52, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teoretiskt sett är du nog garderad, o jag tror att det räcker om det är kort avstånd mellan relä o lysen. :thumme:
Satte ett par lysen i grillen på en volvo 850 (så att de följde med huven upp), där använde jag 4mm2 kabel. Inte fel :grin:

Har genom åren sett de mest konstiga ledningsdragningar, bla 0,75mm2 till ett par Bosch profi, utan återledare på en 244, utfört av märkesverkstad :ohnej:
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Lars-Peter D

#3 » 21:59:12, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken effekt kommer extraljusen att ha? P =effekt i Watt U = spänning i Volt x I = strömstyrka i Ampere.
P = U x I
I = P/U och
U = P/I .
I (Ampere) bestämmer komponenter. Eller så kan bifogad tabell användas.

Bild
Gör man ingenting, händer någonting, gör man någonting händer det säkert!

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars-Peter D
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:14, 07-08-2010
Ort: Väståboland
Suomi Finland (svenska)
Maskin: Wärtsilä, Scania, Deutz, Zetor 6245, Fordson, Ford, Valmet, Valtra

falcon (trådstartaren)

#4 » 22:31:02, 29-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte att de skulle vara antingen 2x55W eller 2x100W.
falcon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:35, 27-12-2009
Ort: Valdemarsvik, Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Simnil

#5 » 08:14:01, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där var en "frikostigare" tabell än den jag är van....eller?? Tycker man brukar hamna på 4-6mm2 ganska fort.

Är det inte jättelångt mellan relä och lampor så blir det bra det du tänkt oavsett 55 el 100W.

På dom flesta verkstäder så har dom 2x2,5mm2 dubbelisolerad kabel, (som platt lampsladd men svart och grövre), jag brukar alltid, då jag är allergisk mot enkelledarkablar som ligger och skräpar, se till att ha några meter sån hemma då den är ypperlig för all slags fordonslampmontering.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

PeterR

#6 » 08:57:42, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför 2,5 mm till jord när Du har 6 mm till matning? Begränsningen blir väl jordkabeln då?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

mattiaz

#7 » 10:10:12, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han menar väl att 30-matningen till relät skall vara 6mm2 och matningen till respektive lampa är 2,5mm2. Relät behöver ju inte jordas med 6mm2 dock. Räcker med 0,5-0,75mm2.

1 person gillar det här inlägget.
mattiaz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:02:41, 20-11-2010
Maskintyp: Lastbil

PeterR

#8 » 12:39:59, 30-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste lite noggrannare nu. Du har rätt.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

falcon (trådstartaren)

#9 » 01:29:24, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar.

Ja precis lamporna jordas med 2.5mm2. Så relät behöver alltså inte så grov jord, då har man lärt sig något nytt. Blir att koppla när man får lite tid över.
falcon
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:35, 27-12-2009
Ort: Valdemarsvik, Östergötland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bôsht

#10 » 04:29:56, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

falcon skrev:Tack för alla svar.

Ja precis lamporna jordas med 2.5mm2. Så relät behöver alltså inte så grov jord, då har man lärt sig något nytt. Blir att koppla när man får lite tid över.


Signal och jord till reläet behöver inte vara grövre än 0,5-0,75mm2 då spolen i ett vanligt 30-40A relä drar under 1w.
Dock förespråkar en del att alla kablar på reläet ska ha samma grovlek så länge man bara har 1 säkring, får man överslag i reläet så du får full kräm från batteriet via matarkabeln och sedan kanske ut i 0,75mm2 jordkabeln, då hinner den brinna upp innan säkringen löser ut, så en del dom säkrar även av signalkabeln med exempelvis 5A för att förhindra backström in i bilens system via helljuslampan.
Det är ju som alltid kablarna du säkrar av mot en eventuell kortis och inte förbrukarens effekt, men man dimensionerar ju kabeln efter längd och förbrukarens effekt.
Jag anser att en kabel aldrig kan bli för grov, mer än ur en praktisk synvinkel då att den blir svår att böja eller att det blir onödigt tungt, en halogenlampas effekt är ju linjär med spänningen typ ;)
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

bert

#11 » 06:33:22, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående säkring så borde 10-20a räcka beroende på lampstorlek
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

QV_

#12 » 11:10:44, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bôsht skrev:[Dock förespråkar en del att alla kablar på reläet ska ha samma grovlek så länge man bara har 1 säkring, får man överslag i reläet så du får full kräm från batteriet via matarkabeln och sedan kanske ut i 0,75mm2 jordkabeln, då hinner den brinna upp innan säkringen löser ut, så en del dom säkrar även av signalkabeln med exempelvis 5A för att förhindra backström in i bilens system via helljuslampan.


Om det resonomanget skall hålla så krävs att kortslutningen i reläet mot signaljord är "kraftig" och "konsekvent". I min värld om en sådan kortslutning uppstår så är den "mindre" och "liten kontakyta" så då blir kortslutningen ett större motstånd än jordledningen. Så det blir relät som brinner upp istället för jordkabeln. Vill man skydda sig mot det felet så är det väll lättast att köpa kvalitesrelä eller avsäkra jordkabeln med 0,5 A.
Men enligt mig är det ett icke fel.

Mycket utav all konstig elkoppling verkar komma från tekniskt kunniga personer som kan modellflyg, svets, knacka plåt osv. De är ledande inom sitt område och folk ser upp till dessa personer. Dock så har de ingen koll på el men alla följer vad dom gör eftersom de är "guru".
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ivar Risslén

#13 » 12:31:38, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skrivs om att man ska ha så grova kablar som möjligt helst lite grövre. Ingen har skrivit något om kabelskorna där risken för spänningsfall är störst och vanligast.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

torbjorn_forsman

#14 » 12:52:05, 02-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och en onödigt grov och styv kabel böjer lätt sönder flatstiftskabelskon så den glappar upp i förtid.

En vanlig orsak till spänningsfall i extraljusinstallationer är reläer av undermålig kvalitet som säljs på biltillbehörsfirmor. Ofta är flatstiften av förkromad stålplåt som knappt ger bra kontakt ens när de är nya, efter en vinter i ett motorrum är det hela genomrostigt och ännu sämre.
Det märkliga är att även seriösa tillverkare som t ex Hella och Bosch säljer reläer med järnplåtsflatstift till biltillbehörsfirmorna, medan de reläer som samma tillverkare levererar till bilindustrin har flatstift av förtennad mässing.
Man ska vara mycket misstänksam mot Hella-reläer med blå halvgenomskinlig kåpa och inbyggd säkringshållare.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bôsht

#15 » 08:26:58, 04-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:
Mycket utav all konstig elkoppling verkar komma från tekniskt kunniga personer som kan modellflyg, svets, knacka plåt osv. De är ledande inom sitt område och folk ser upp till dessa personer. Dock så har de ingen koll på el men alla följer vad dom gör eftersom de är "guru".


Lite så är det, jag är ingen expert men har hållt på en hel del med bilar sen snart 20år, och med extraljus i 15år.
Händer emellanåt att jag monterar och kopplar jag in åt nån bekant, släkting eller arbetskollega.
Jag gör såklart fel ibland och lär mig av mina misstag ;)

Jag gillar ju dom oisolerade kabelskorna, försöker använda 100A reläer från Nagares med skruvanslutningar på.
Brukar försöka sätta reläet vid sidan av batteriet och mata det med 10-16mm2 kabel, och från det så sätter jag avsäkrade 2,5-4mm2 beroende på vad jag ska koppla in, är det xenon 55w eller starkare så blir det oftast 4mm2 beroende på längd.


Bild
Bild
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Dexxas och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se