Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Toyota Avensis 2001 1,8 VVT-i - Äter olja

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

mathiast

#31 » 17:14:49, 14-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tantens seat hinkade i sig bra med olja tills jag fyllde i vanlig 15w40 mineral i förhoppning att eländet skulle skära så jag fick skicka den till fraggen.
Förvånansvärt nog försvann större delen av oljeförbrukningen
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010



bôsht

#32 » 18:35:34, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja tyvärr är det byte av kolvar och honing av loppen som gäller, jag jobbade på Toyota mellan 04 och 09, just i den perioden när det var som mest motorstrul. Toyota sa då att det handlade om ca 1miljon motorer bara i Europa som drabbats av detta fel, och ZZ familjen sitter i modeller som säljs världen över, så hur många det var runt om i världen kan man bara gissa.
Vi bytte motorblock, fick ett så kallat short block, alltså ett tomt motorblock med bara kolvar och vevaxel i, allt annat fick flyttas över.

Det var dock en kund som körde länge med oljedrickande motor, han gav sig den på att det skulle gå o köra bara han fyllde på olja, han körde över 5000mil innan han bytte till en ny Avensis.

*pettson* skrev:Jag vill inte vara någon partypooper men..
Vi kan väl säga såhär.. toyota fick bygga om åtskilliga tusen motorer på garanti för att oljeskrapringarna inte gjorde sitt jobb nåt vidare.
Det i kombination med att jag själv bytt oljeskrapringar på nåt 60 tal blandade bilar ( vag, volvo, bmw) som alla haft samma grundproblem. Dvs långsam avrinning igenom oljeskrapringen in i ringlandet.
Vilket resulterat i koksad olja i och runt oljeskrapringen.
Och vad det gör är ju välkänt.. bilen förbränner olja på cylinderväggarna istället för att den skrapas bort.

Om det hade funnits dundermedel, oavsett vad det skulle bestått av, så hade ingen biltillverkare låtit sina verkstäder klyva ner motorerna i bitar för utbyte, när det bara skulle varit att sprida ett medel och så vore det hela löst.

Så tyvärr, byte ringar eller maskin är lösningen.
/Pierre.
When Bell invented the phone he already had 3 missed calls from Chuck Norris.
Användarvisningsbild
bôsht
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:08, 05-07-2008
Ort: Borgstena (Bôsht)
Maskintyp: Hjullastare

Torbo

#33 » 03:50:27, 04-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg måtte legge om vevhusventlasjonen og strupe de med en plugg med 2 mm hul i. Slakket også fjæren litt på PCV-ventilen.
Det hjalp mye, da vevhusslangen tok med seg olje fra kamalselen.
Kjørte bilen hardt o 20 mil og så EU-kontroll og det gikk bra.
Torbo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:00:51, 09-12-2012
Norge
Maskintyp: Ej angivet

nimbus

#34 » 14:24:42, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

*pettson* skrev:Vill du så lägger jag upp nåt 30 tal bilder varför WD40 metoden är nonsens.

Vi kan väl börja med att den inte löser upp bränd helsyntetolja alls.. det ens lilla minsta.
Inte ens om du ställer kolvarna i wd 40 en månad kommer det lösa upp sej.
Jag gav upp provkolvarna efter 26 dagar..
I övrigt är en av dom bästa kokslösarna faktiskt målartvätt från Biltema. Inte den miljövänliga.. den andra.
Man får ställa kolvarna i lösningen innan man rensar och ringar om.
Även spänsten är garanterat borta ur koksade oljeringar. Dom överhettas och tappar sin härdning.
Den löser också helsyntet motorolja så häller man detta i loppen så skulle jag aldrig våga starta maskinen igen.
Sen kan vi lägga på att kokskornen är större än avrinningshålen i kolvarna. Så det kan aldrig rinna ur.
Men som sagt säg till så kastar jag in en bildserie i oljeringsbyte..

Gällande briggs så har jag ingen åsikt mer än att konstruktionen inte har mer gemensamt än namnet och former på sakerna med en bil.
Toleranser, ringlösningar, avrinning från kolvarna, effektuttaget och därmed påfrestning och hetta.
Inget gemensamt alls.


En kompis till mej har en avensis som han tyckte var lite slö så han tog ett kompprov och det visa sej att en cyl hade 5kg, dom andra 10kilos tryck. WD40 tappades i cylindern och fylldes på tills den inte läckte förbi kolvringarna längre. Det tog 3 dagar. Därefter byttes olja och döm om våran förvåning när kompprovaren visar 10kg!
Lätt att prova och kostar inget så jag tycker inte man skall avskriva denna metoden helt
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Stefan1972

#35 » 14:36:36, 12-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast det är inga problem att få bra komp även om oljeringarna sitter fast så på det viset är det ju inte säkert man får ner en extrem förbrukning bara för att kompressionen hittar tillbaks.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: A.Larsson och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se