Hej!
Nu kommer det säkert några dumma frågor, hoppas ni har översende med det.
Min mor har en Avensis som rubriken lyder. Så länge hon haft den har det alltid varit något problem med den och nu är det ett nytt igen.
Den har precis fått nytt främre avgasrör där ena delen av katten finns (tror den andra sitter direkt på grenröret men vad vet jag)
Har gått med läckage i "flexsrören" ganska läge så den var minst sagt rätt sotig.
Till sak, de senaste månaderna har den börjat dricka kopiösa mängder olja.
Är medveten om att dessa motorer har haft stora problem med oljeförbrukning och många motorer är bytta. Historik på denna saknas.
Ser att 1-2 liter per 100 mil inte är omöjligt, men denna drar nu cirka 1 liter på 10 mil och blåryker därmed ganska friskt om man gasar.
Tänkte först att det var ett totalhaveri på någon ring men stiften är jämt sotade ... hmm.
Så tänkte jag vevhusventilation men enligt nätet finns inget som kan becka igen på Toyota. Återigen vad vet jag ... ?
Men så tog jag loss slangen mellan ventilkåpan och insuget och det dryper olja.
Den tar inget vatten men det kan såklart vara toppackningen ändå. Känner mig dock inte riktigt övertygad om det heller.
Kanske någon som kan hjälpa mig med mina funderingar;
1. Varför finns slangen? Det är ett skapligt undertryck i insuget, och innanför nippeln i ventilkåpan finns ju olja ...
Jag köper att man vill/måste ta reda på oljedimma istället för att släppa den fri, men att ta in det så nära insug känns märkligt.
2. Stämmer uppgiften om vevhusventilationen? Bilen har under en längre period gått risigt (se separat tråd) pga. strulande tändspole
3. Utan slangen startar inte bilen så jag tänker den behövs, men kanske behöver något rengöras
4. Hur kan man avgöra om oljan trycks ut eller sugs ner?
I figuren nedan har jag plockat bort gummislangen mellan position A och B
Trevlig helg och tack på förhand!
Mvh // Udenius