Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Toyota Avensis 2001 1,8 VVT-i - Äter olja

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

udenius (trådstartaren)

#1 » 23:57:15, 09-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Nu kommer det säkert några dumma frågor, hoppas ni har översende med det.

Min mor har en Avensis som rubriken lyder. Så länge hon haft den har det alltid varit något problem med den och nu är det ett nytt igen.
Den har precis fått nytt främre avgasrör där ena delen av katten finns (tror den andra sitter direkt på grenröret men vad vet jag)
Har gått med läckage i "flexsrören" ganska läge så den var minst sagt rätt sotig.

Till sak, de senaste månaderna har den börjat dricka kopiösa mängder olja.
Är medveten om att dessa motorer har haft stora problem med oljeförbrukning och många motorer är bytta. Historik på denna saknas.
Ser att 1-2 liter per 100 mil inte är omöjligt, men denna drar nu cirka 1 liter på 10 mil och blåryker därmed ganska friskt om man gasar.

Tänkte först att det var ett totalhaveri på någon ring men stiften är jämt sotade ... hmm.
Så tänkte jag vevhusventilation men enligt nätet finns inget som kan becka igen på Toyota. Återigen vad vet jag ... ?
Men så tog jag loss slangen mellan ventilkåpan och insuget och det dryper olja.
Den tar inget vatten men det kan såklart vara toppackningen ändå. Känner mig dock inte riktigt övertygad om det heller.

Kanske någon som kan hjälpa mig med mina funderingar;
1. Varför finns slangen? Det är ett skapligt undertryck i insuget, och innanför nippeln i ventilkåpan finns ju olja ...
Jag köper att man vill/måste ta reda på oljedimma istället för att släppa den fri, men att ta in det så nära insug känns märkligt.
2. Stämmer uppgiften om vevhusventilationen? Bilen har under en längre period gått risigt (se separat tråd) pga. strulande tändspole
3. Utan slangen startar inte bilen så jag tänker den behövs, men kanske behöver något rengöras
4. Hur kan man avgöra om oljan trycks ut eller sugs ner?

I figuren nedan har jag plockat bort gummislangen mellan position A och B

Trevlig helg och tack på förhand!

Mvh // Udenius



Bild
udenius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:43, 07-01-2011
Ort: Skärplinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T350-64
BM T400-66
IH 844 S4-81
IH 844 S-75
Hymas 467-69



atlashjul

#2 » 00:33:27, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevhusventilationen bör va slangen bredvid oljelocket, Är bilen illa småkörd, mycket tomgång aldrig urblåst, dålig olja så kan ju detta problem uppstå. Men är nog något mek fel med den mängden.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

torbjorn_forsman

#3 » 01:14:14, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till dubbla vevhusventilationsanslutningar är att man vill att en del friskluft ska passera genom vevhuset och spä ut vevhusgaserna (i praktiken sker detta framför allt vid tomgång och vid körning med litet gaspådrag, då undertrycket i insugningsröret är stort). På så sätt håller sig oljan renare och man kan köra längre sträcka mellan oljebytena.

Troligen finns det någon form av oljeavskiljare i ventilkåpan, innanför slangnipplarna. Och en sannolik anledning till den höga oljeförbrukningen är att detta är igengrodda så att oljedropparna följer med till insugningsröret istället för att rinna ner i oljetråget igen. Om man inte kan få dem rena genom ett oljebyte och några timmars sammanhängande landsvägskörning, så får man nog ta loss ventilkåpan och tvätta ur dem. Ultraljudstvätt kan vara bra att ha.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

udenius (trådstartaren)

#4 » 11:59:11, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tips. Illa småkörd är den inte, däremot har den gått illa länge. Först nu går den som den ska förutom detta då. Får ready på O2S och övrigt, dock inte katten.
Vid ett tillfälle sköt den felkod på att den gick fett (172, 175).
Det behövs ingen felkod för att se det dock.
Bök att ta av ventilkåpan på denna?
Tänker att det är lite mer avancerat än på b18.

Mvh // Udenius

Mvh // Udenius
udenius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:43, 07-01-2011
Ort: Skärplinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T350-64
BM T400-66
IH 844 S4-81
IH 844 S-75
Hymas 467-69

torbjorn_forsman

#5 » 13:24:55, 10-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att döma av bilden ser det väl ut som om det bara är tändspolarna och kablarna till dem som måste bort innan man skruvar loss och lyfter av ventilkåpan. Men det kan ju - precis som på en B18 - vara klokt att skaffa en ny packning (även gummiringarna runt tändstiftshålen) i förväg.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

ac tc

#6 » 10:23:28, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätt tillbaka slangen, starta och ta av olje locket.
- får du full storm ut ur motorn?
Isf så har du ett större mekaniskt problem med cylinder täthet, skrota, byt motor, renovera..
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

magloman

#7 » 12:01:32, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur många mil har den gått?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

*pettson*

#8 » 13:00:44, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr tillhör bilen den omgång som fick dåliga oljeringar från fabrik. Dom blir inte bättre med tiden.
Det som hänt är att oljeringarnas dränering, både den i ring och ringland är igensatt. Dek skrapar inte längre av oljan från cylinderväggarna. Det är ytterst ytterst sällan fel i vevhusventen på dessa.
Andra modeller påverkades på samma sätt. Men några motorbyten gjorde man inte på vår lokala verkstad. Nej man fick riva maskin på plats i bilen och byta ut ett set med kolvar färdiga med lager och stakar och ringar i varje problem maskin.

Oljeskrapringarna finns inga enkla medel till att fixa. Det är tråg bort och topp av. Ur med kolvar och stakar och sen påbörja saneringsarbetet innan man monterar nytt i ringväg. Tror det finns eftermarknads kolvar med bättre ringar också att köpa.
Tyvärr får man räkna med en materialkostnad på 7-10.000 då toyota är enastående bra på att hindra eftermarknadsdelar som kan göra livet billigare.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

ac tc

#9 » 23:13:45, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju dra en rövare och köra en stund på fifty- fifty olja/ diesel.
Eller bada den via tändstiften med 5-56/ wd 40/ diesel/ tändvätska el dyl och hoppas att det löser upp skiten. Fyll tills det är fullt men inte smiter ut i avgas/ insug och låt den dra över natten.
Byt olja sen...
En mer försiktig approach är att slå i den stört billig 10/ 15w- 40 lastbils olja, den är tjockare än vanlig "bil" xw- 40 olja och tvättar hårdare. Den oljan behöver du inte byta utan du kan fortsätta att köra med den med vanliga byte sintervaller tills kärran ska till skroten. ( en lite passus är att vvt´n kan tycka illa om en så tjock olja.)
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

torbjorn_forsman

#10 » 23:18:35, 11-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars brukar en bra rengöringsmetod vara att (givetvis EFTER att vevhusventilation är rengjord osv) byta till en vanlig billig syntetolja, och sedan ge sig ut på några timmars sammanhängande landsvägskörning. Det är viktigt att motorn inte går för kall under tiden, oljetemperaturen bör vara minst 80 grader för att de sotlösande tillsatserna ska göra rätt för sig. Kylvattnet ska såklart också hålla full temperatur, om man har tvivelaktig termostat bör den bytas först. Är det mycket kallt vid rensningskörningen kan det vara idé att skärma av kylaren lite extra (inte ute på grillen utan pappskiva omedelbart framför t ex 2/3 av kylaren) så man inte får onödigt mycket kalldrag inne i motorrummet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

*pettson*

#11 » 09:33:52, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu ringarna är problemet, som med några tusen andra som toyota tvingats göra iordning så fungerar inget av ovanstående eftersom oljan är som bakelit inbränd i ringlandet till oljeskrapringarna. ( även i dom andra ringlanden med).
Samma problem mer eller mindre, drabbade även suzuki, honda och bmw och mercedes av samma årgångar

1 person gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

ac tc

#12 » 16:03:25, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googla "wd40 metoden"
- funkade på lövsugens briggs motor...( har faktiskt bara provat den där.)
Det här med att blanda diesel i oljan och köra har jag en bekant som gjort sedan urminnes tider, har aldrig sett en B20 så ren och fin invändigt nån gång.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

*pettson*

#13 » 16:14:09, 12-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du så lägger jag upp nåt 30 tal bilder varför WD40 metoden är nonsens.

Vi kan väl börja med att den inte löser upp bränd helsyntetolja alls.. det ens lilla minsta.
Inte ens om du ställer kolvarna i wd 40 en månad kommer det lösa upp sej.
Jag gav upp provkolvarna efter 26 dagar..
I övrigt är en av dom bästa kokslösarna faktiskt målartvätt från Biltema. Inte den miljövänliga.. den andra.
Man får ställa kolvarna i lösningen innan man rensar och ringar om.
Även spänsten är garanterat borta ur koksade oljeringar. Dom överhettas och tappar sin härdning.
Den löser också helsyntet motorolja så häller man detta i loppen så skulle jag aldrig våga starta maskinen igen.
Sen kan vi lägga på att kokskornen är större än avrinningshålen i kolvarna. Så det kan aldrig rinna ur.
Men som sagt säg till så kastar jag in en bildserie i oljeringsbyte..

Gällande briggs så har jag ingen åsikt mer än att konstruktionen inte har mer gemensamt än namnet och former på sakerna med en bil.
Toleranser, ringlösningar, avrinning från kolvarna, effektuttaget och därmed påfrestning och hetta.
Inget gemensamt alls.

1 person gillar det här inlägget.
*pettson*
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:32, 10-01-2011
Ort: Vadstena, Östergötland.
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo 001
Banddriven dragare.
Hembygge

ac tc

#14 » 09:58:44, 15-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då återstår bara kolv/ motorbyte eller skroten..
- jag skulle testa först, det kostar inte mkt direkt. Sen att det inte är en slutgiltig lösning ska man vara medveten om men å andra sidan ..hur många år har kärran kvar?
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

udenius (trådstartaren)

#15 » 18:08:06, 11-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar. Det har varit lite stiltje i frågan pga annat.

Har tagit kompprov på bilen och det låg jämt och fint på alla fyra burkarna. Eftersom alla stift är tvärsvarta och olja finns i insuget hade jag räknat iskallt med att det skulle vara kasst, men alltså inte. Och jag som hade börjat förbereda för att skruva isär eländet.

Har även rengjort PCV-ventilen som var igenkleggad (hittade ingen ny att köpa i veckan), sköljde i diesel några dagar. Nu rasslar det om den vid tomgångskörning, om det är ett gott tecken kan jag inte säga. Slutsatsen är dock att samma problem kvarstår.
Har bytt olja ett par gånger men ingen skillnad, den tar fortfarande cirka 1 liter på 10 mil vilket är horribelt.
Varvar man över 3000 rpm ryker den blått som en skapligt bra rökmaskin.

Det jag inte förstår, och har aldrig kollat när den fungerade, är att om jag tar av oljelocket på tomgång så tycker jag det är ett ordentligt övertryck. Det ryker bra och skvätter ur olja. Hur kan det komma sig trots att komp-provet var ok. Varifrån kommer trycket?

PCV-ventilen får jag beställa en ny. Toytota tar nästa 600 kr för en ventil som kostar 6 dollar på ebay så får väl beställa och vänta.
I Uppsala hade man aldrig sålt någon sådan, vilket också låter konstigt om man läser på andra sidor på nätet där dessa verkar strula ofta.

Bilen har sedan sist varit in hos bilprovningen, naturligtvis gick det inte så bra. Eller ja, inga anmärkningar förutom CO2500 som var utanför området på instrumentet, och efter dessa test samma resultat för HC. Intressant var att den låg perfekt på tomgång, men vid gaspådrag så var det kört.

Är det dags att riva av ventilkåpan och tvätta, köpa ny PCV ventil eller köra ut bilen i skogen glömma bort den ... ?
Inget alternativt känns klockrent för mig eftersom felet ej är funnet ännu som jag ser det.

Ursäkta allt flumm, men jag har tappat tråden när det gäller detta fel känner jag.

Alla tips mottages tacksamt.

Mvh // Udenius

1 person gillar det här inlägget.
udenius
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:43, 07-01-2011
Ort: Skärplinge
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T350-64
BM T400-66
IH 844 S4-81
IH 844 S-75
Hymas 467-69


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: QV_ och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se