Tantens seat hinkade i sig bra med olja tills jag fyllde i vanlig 15w40 mineral i förhoppning att eländet skulle skära så jag fick skicka den till fraggen.
Förvånansvärt nog försvann större delen av oljeförbrukningen
*pettson* skrev:Jag vill inte vara någon partypooper men..
Vi kan väl säga såhär.. toyota fick bygga om åtskilliga tusen motorer på garanti för att oljeskrapringarna inte gjorde sitt jobb nåt vidare.
Det i kombination med att jag själv bytt oljeskrapringar på nåt 60 tal blandade bilar ( vag, volvo, bmw) som alla haft samma grundproblem. Dvs långsam avrinning igenom oljeskrapringen in i ringlandet.
Vilket resulterat i koksad olja i och runt oljeskrapringen.
Och vad det gör är ju välkänt.. bilen förbränner olja på cylinderväggarna istället för att den skrapas bort.
Om det hade funnits dundermedel, oavsett vad det skulle bestått av, så hade ingen biltillverkare låtit sina verkstäder klyva ner motorerna i bitar för utbyte, när det bara skulle varit att sprida ett medel och så vore det hela löst.
Så tyvärr, byte ringar eller maskin är lösningen.
*pettson* skrev:Vill du så lägger jag upp nåt 30 tal bilder varför WD40 metoden är nonsens.
Vi kan väl börja med att den inte löser upp bränd helsyntetolja alls.. det ens lilla minsta.
Inte ens om du ställer kolvarna i wd 40 en månad kommer det lösa upp sej.
Jag gav upp provkolvarna efter 26 dagar..
I övrigt är en av dom bästa kokslösarna faktiskt målartvätt från Biltema. Inte den miljövänliga.. den andra.
Man får ställa kolvarna i lösningen innan man rensar och ringar om.
Även spänsten är garanterat borta ur koksade oljeringar. Dom överhettas och tappar sin härdning.
Den löser också helsyntet motorolja så häller man detta i loppen så skulle jag aldrig våga starta maskinen igen.
Sen kan vi lägga på att kokskornen är större än avrinningshålen i kolvarna. Så det kan aldrig rinna ur.
Men som sagt säg till så kastar jag in en bildserie i oljeringsbyte..
Gällande briggs så har jag ingen åsikt mer än att konstruktionen inte har mer gemensamt än namnet och former på sakerna med en bil.
Toleranser, ringlösningar, avrinning från kolvarna, effektuttaget och därmed påfrestning och hetta.
Inget gemensamt alls.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 7 gäster