Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Fel bränsle i tanken, bensin i.s.f. diesel

38 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

Har du tankat fel?

Ja
16
21%
Nej
60
79%
 
Antal röster: 76

Hebbe (trådstartaren)

#31 » 21:21:17, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Collins autopilot tror jag säkert kan vara en orsak. Här i tråden nämndes trötthet och i samband med andra mentala påverkningar tror jag det är lätt att göra dundertabbar.
Det jag menar är att har man tankarna på komplicerade stressande problem typ speciella jobb, familj, sjukdom, barn etc. och dessutom är ordentligt trött, då kan det lätt bli en smärre katastrof… Åtminstone för män som förväntas (tror sig) klara det mesta.

Sen kan det förstås räcka med att det ringer i mobilen för att man tappar hjärnan en stund, innan man tankar fel…

Och naturligtvis betyder en feltankning inte att man är en mer olycksdrabbad bilförare, det är kanske raka motsatsen hur det slumpar sig.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100



Ptr

#32 » 21:42:32, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hällde bensin i en äldre Jetta diesel, den överlevde, gjick dåligt ett tag men repade sig.

Ptr
Ptr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:09:27, 03-03-2011
Ort: Norra Skarabog
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Fyrbent dragare med galoppväxel samt numera även Yanmar 401 w

Bådoktorn

#33 » 17:42:51, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Under snö kaoset som var i veckan fick jag diesel hem kört i en dunk som var märkt. Se bild.

Jag hällde i dunken och tänkte inte så mycket på det för än jag skulle ta det sista till att tända pannan. Såg då att diesel var grumlig. Den som lämnade duken sa att den tog dunken som var minst i så att det var nog avfettning kvar.
Luktade inte ens diesel i dunken.

Är det bara att tömma tanken på traktorn eller tror ni det går att blanda ut och köra upp?
Var kanske 10 liter kvar i traktorn.Bild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#34 » 17:55:16, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Töm tanken! Det där är ett oerhört koncentrerat medel som blandas 1 på 25 eller något sådant som bruksblandning! Har det varit koncentrat i dunken före den fylldes med diesel så är det illa! Töm tanken och fyll frisk diesel och öppna sedan först luftskruvarna på filtret/filterna och pumpa ordentligt tills det kommer ren diesel, sedan öppnar du luftskruvarna på insprutningspumpen och pumpar både länge och väl! Sedan startar du motorn och låter den gå, gärna med en luftskruv öppen på insprutningspumpen så att allt sköljs ur.
Det preparatet i bränslet är långt värre än att tanka bensin! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

gaffa

#35 » 23:18:37, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kaustik soda och metallsilkat avslutar nog livet för alla komponenter i bränslesystemet på ett ögonblick för alltid.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

torbjorn_forsman

#36 » 23:28:16, 04-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog framför allt aluminiumdelar som kan råka illa ut. Stål och koppar- eller zinklegeringar klarar sig nog bra.

Eftersom avfettningsmedlet är kraftigt alkaliskt, bör man neutralisera med något som är surt och/eller kraftigt buffrande.
Bränsletank, rör, filterhållare mm kan man nog tvätta ur med vatten och t ex Hessa Kalkbort, toarengöring eller något lite lätt surt handdiskmedel (läs det finstilta på flaskan och välj ett som det står på att det har pH 5,5 eller lägre).

Det är nog lämpligt att ta isär alla filterburkar och tömma ur bottensatsen ur dem, spola den sura lösningen enligt ovan genom bränsleledningarna osv.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bådoktorn

#37 » 09:00:00, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för tipsen.
Men jag har kollat lite mer dunken var ur sköljde med vatten.
Och det som var i tanken såg och luktade normalt. Det som var kvar i dunken var nog vit pga att jag skakat dunken för att känna hur mycket det var kvar. max en liter. Lukten kommer säkert får själva dunken för när jag slangar ur i samma dunk så luktade det bra diesel.





Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#38 » 11:25:58, 05-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån liter motorolja har jag tankat i Huddigen men förväxlat bensin och diesel har inte hänt. Än alltså, med en bil av var känns det som nåt som kan hända. Däremot när jag läser om att hälla fel tänker jag på en annan monumental klantighet som jag lyckats med, att fylla olja efter oljebyte utan att ha satt tillbaka pluggen. Inget att rekommendera. Fler som lyckats med det?
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: anya.odell, Google [Bot] och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se